چاپ ديجيتال؛فناوري هزار چهره

فناوری

عليرغم گذشت زمان نسبتا دراز از عمر تکنولوژي چاپ ديجيتال، هنوز بسياري از کساني که با کار چاپ سروکار دارند از تنوع دروني روش چاپ ديجيتال اطلاع کامل ندارند. تعداد روش‌هاي چاپ با استفاده از مفهوم ديجيتال نسبتا زياد است. مقاله آموزشي حاضر وظيفه آشنا ساختن ما با انواع فناوري‌هاي ديجيتال در صنعت چاپ و کاربردهاي هر يک را پي گرفته است.

چاپ ديجيتال به طور اساسي با ديگر روش‌هاي چاپ مانند افست، فلكسو و گراوور متفاوت است. اين تفاوت زماني آغاز مي‌شود كه حامل يا واسطه چاپي در اين شيوه حذف شده و تشكيل تصوير براي هر نوبت چاپ، مستقل از نوبت قبلي و بعدي خود انجام مي‌شود. حذف واسطه‌هاي چاپي علاوه بر كاهش هزينه و زمان آماده‌سازي، مفهوم و قابليت‌هاي جديدي براي چاپ ديجيتال ايجاد مي‌كند كه به طور عمده در روش‌هاي ديگر موجود نيست.

در چاپ‌هاي پرتيراژ و صنعتي ـ چاپ عرفي (Conventional)ـ حامل چاپي توليد مي‌شود و كپي‌هاي متعدد و بسياري از آن نمونه، درست مشابه يكديگر چاپ مي‌شود. در نتيجه براي ايجاد تصاوير متفاوت يا تغييرات به حامل‌هاي چاپي جديدي نياز است ولي در شيوه‌هاي ديجيتال همانطور كه گفته شد پس از ايجاد يك تصوير و چاپ آن براي كپي كردن نمونه بعدي، تمام كار دوباره بازسازي مي‌شود و دوباره به چاپ مي‌رسد. بنابراين ايجاد هر تغيير يا اصلاحي در كپي جديد امكان‌پذير است. از اين تفاوت قابليت‌هايي براي چاپ ديجيتال زاده مي‌شوند كه با ديدگاه چاپ‌هاي عرفي و پرتيراژ متفاوت است و مي‌تواند جبران‌كننده و مكمل اين روش‌ها باشد.

همين موضوع باعث شده تا امروزه توليدكنندگان ماشين‌آلات چاپ‌هاي پرتيراژ مانند افست و چاپ‌هاي بسته‌بندي از قابليت‌ها و انعطاف‌پذيري شيوه ديجيتال براي تكميل امكانات ماشين‌آلات خود استفاده كنند و دستگاه‌هاي تركيبي مجهز به يونيت‌هاي ديجيتال، عرصه چاپ امروزي را به خود اختصاص دهند.

از قابليت‌هاي ويژه چاپ ديجيتال مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

چاپ اطلاعات متغير

(Variable Data Printing)

چاپ اطلاعات متغير از بزرگ‌ترين امكاناتي است كه يك جريان كاملا ديجيتال مي‌تواند در اختيار مخاطبانش قرار دهد. با اين روش مي‌توان هر پيغامي را به صورت خصوصي و شخصي به چاپ رساند.

زماني كه هر صفحه وارد مرحله چاپ مي‌شود، يك كامپيوتر به چاپگر مي‌گويد چگونه از اطلاعاتي كه به صورت بيت وارد چاپگر شده‌ است خروجي بگيرد. نه كامپيوتر و نه دستگاه چاپ به اينكه بيت‌ها شبيه يكديگر هستند يا خير اهميت نمي‌دهند. در نتيجه به وسيله يك پايگاه اطلاعات (Data Base) مي‌توان در هر برگ چاپ محتويات متني و حتي تصويري متفاوت از برگ ديگر به چاپ رساند. به گفته پروفسور فرانك رومانو استاد انستيتوي تكنولوژي روچستر: «چاپ ديجيتال خدمات جنبي مي‌آورد. خدمات جديدي نظير پايگاه داده‌رساني، ارسال اطلاعات شخصي‌سازي شده، اجزايي داراي ارزش‌هاي افزوده هستند و به همين دلايل است كه روند رشد فرايندهاي سنتي كند شده و به عكس چاپ ديجيتال رو به پيشرفت است.»

سفارشي ساختن (Customization)

چاپ ديجيتال اين امكان را ايجاد مي‌كند كه سفارش چاپ مشتري درست بر اساس نيازها و علايق وي توليد شود. اين بدين معناست كه به عنوان مثال شما مي‌توانيد كتابي را براي فردي طبق سليقه و با نام و مشخصات وي در صفحه تقديم، توليد كرده و به او اهدا كنيد.

مدت زمان آماده‌سازي كوتاه

(Short Startup)

از آنجا كه هيچ تصوير فيزيكي تا بعد از خروج هر صفحه از دستگاه چاپ وجود ندارد، نياز به آماده‌سازي نيز وجود نخواهد داشت. به عبارت ديگر آماده‌سازي در دستگاه ديجيتال زماني اتفاق مي‌افتد كه كامپيوتر يك فايل را براي كپي ارسال مي‌كند؛ زيرا تنها در آن زمان مشخص خواهد شد كه دستگاه خروجي، هر پيكسل فايل را در كجاي سطح چاپي به چاپ خواهد رساند. باقي مراحل به قدم قبلي يعني آماده‌سازي فايل و تنظيمات انجام شده روي آن بستگي خواهد داشت.

 كاربري آسان ماشين‌هاي چاپ

در حالي كه براي كار با ماشين افست نياز به يك اپراتور با تجربه و ماهر است تا بتوانيم كاري با كيفيت به چاپ برسانيم، پاي ماشين چاپ ديجيتال، نقش اپراتور چندان تاثيرگذار به نظر نمي‌رسد. اينكه تصويري را كمي پررنگ‌تر يا كم‌رنگ‌تر چاپ كنيم، ورق‌هاي چاپ شده قبلي را با بعدي‌ها مقايسه كنيم، در روش ديجيتال هيچ‌كدام بر روي ماشين چاپ انجام نمي‌شود. بلكه همه اين ملاحظات بايد در مرحله پيش از چاپ ديجيتال كه همان آماده‌سازي فايل است انجام پذيرد. البته اين موضوع چاپ ديجيتال را از تجربه بي‌نياز نمي‌سازد ولي نكته محسوس در اين ميان آن است كه تكنولوژي چاپ ديجيتال، چاپ را از حالت بسيار تخصصي خارج ساخته و مشتري نهايي كار چاپي را بيشتر در امور چاپ دخيل ساخته و به چهره چاپ عموميت بخشيده است.

 گستردگي و تنوع در ابعاد

و سطوح چاپي

چاپ ديجيتال و به ويژه روش جوهرافشان تنها شيوه‌اي است كه قابليت چاپ در ابعاد بسيار عريض با كيفيت‌هاي بالا براي مخاطب ايجاد مي‌كند. تنوع و گستردگي ابعاد چاپي به اين شيوه از قابليت‌ چاپ ليبل‌هاي كوچك در صنعت بسته‌بندي تا انواع متنوع كتاب و بروشور در اندازه‌هاي مختلف همچنين اعلان‌هاي عريض تبليغاتي فضاي باز را شامل مي‌شود. از نقطه‌نظر جنس سطح چاپي نيز اين شيوه مجموعه وسيعي از انواع كاغذها، به صورت رول و ورق در گرماژهاي مختلف، انواع فلكسي، بنر، پارچه و … را براي چاپ به شيوه‌هاي گوناگون ديجيتال پديد مي‌آورند.

در واقع هيچ شكل ديگري از چاپ تا اين حد انعطاف‌پذير و قابل تغيير نيست. بخشي از انعطاف‌پذيري چاپ ديجيتال ناشي از اين واقعيت است كه مي‌تواند با دستگاه‌هاي مختلف موجود در بازار خروجي داشته باشد. سفارش‌دهنده محصول چاپي مي‌تواند از شيوه چاپ ليزري براي شخصي‌سازي كارت‌ها و بروشورهايش استفاده ‌كند. در همان حال مخاطبي ديگر، براي توليد اعلان‌ چند متري مي‌تواند شيوه جوهرافشان را برگزيند. به دليل اين تنوع لازم است براي به كارگيري روش‌هاي مناسب هر سفارش، تفاوت‌هاي ميان اين شيوه‌ها و نقاط ضعف و قوت هر كدام را شناخت و از قابليت‌هاي آنها در راستاي اجراي طرح‌هاي مختلف استفاده کرد.

از نقطه‌نظري ديگر چاپكاراني كه سعي مي‌كنند راهكارهاي ديجيتال را به كار بندند، از مزيت صرفه‌جويي در هزينه‌ها برخوردار مي‌شوند. علاوه بر آن طيف وسيعي از محصولات چاپي را نيز مي‌توان با انتخاب‌هاي عديده همراه ساخت.

همچنين چاپ ديجيتال اين امكان را فراهم مي‌آورد تا فقط آنچه را كه لازم است به چاپ برساند و بدين طريق از صرف هزينه‌هاي اضافي جلوگيري كند.

انواع روشهاي چاپ ديجيتال

شيوه‌هاي چاپي كه از تكنولوژي ديجيتال بهره مي‌برند بسيار متنوع و در صنايع مختلف گسترده است. اما به طور كلي انواع روش‌هاي چاپ ديجيتال بر اساس نوع و تكنولوژي مورد استفاده در آنها، به گروه‌هاي اصلي زير تقسيم مي‌شوند:

روش جوهرافشان

در مجموعه روش‌هاي چاپ ديجيتال، شيوه جوهرافشان آشناترين و با كيفيت‌ترين اين شيوه‌ها به شمار مي‌رود. ماشين‌آلات اين شيوه از تنوع بالايي برخوردار بوده و از انواع پرينترهاي روميزي تا ابعاد عريض ۵ متر را شامل مي‌شوند. نحوه كار سيستم جوهرافشان به اين صورت است كه اطلاعات ديجيتال را توسط مركب‌هاي مايع به طور مستقيم روي كاغذ مي‌نشاند. از آنجا كه در اين تكنولوژي نيازي به حامل مياني براي انتقال تصاوير نيست و مركب به‌طور مستقيم توسط يك هد روي سطح چاپي انتقال مي‌يابد، اين روش به عنوان اصيل‌ترين روش چاپ ديجيتال ـ تكنولوژي ديجيتال تا آخرين مرحله قبل از انتقال مركب روي سطح، به كار گرفته شده است ـ محسوب مي‌شود. نازل رنگ‌پاش اين دستگاه به طور كامل ديجيتالي عمل كرده و تنها از دو فرمان بپاش و نپاش پيروي مي‌كند؛ در نتيجه عوامل تاثيرگذار روي كيفيت چاپي به حداقل خود، يعني نوع و جنس كاغذ، همچنين شرايط اقليمي موجود كاهش مي‌يابد. به همين جهت است كه خروجي چاپ به روش جوهرافشان بيشتر از ساير شيوه‌هاي چاپي كه عوامل مختلفي روي كيفيت چاپ آنها تاثيرگذار است ـ مانند حامل چاپي، تعادل آب و مركب و… ـ قابل كنترل و نزديك به استانداردهاي مد نظر است.

از آنجا كه سرعت چاپ در اين شيوه پايين است، امكان به كارگيري اين شيوه در تيراژهاي بالا موجود نيست. با اين حال توليدكنندگان دستگاه‌هاي ديجيتال آينده درخشاني را براي روش جوهرافشان پيش‌بيني مي‌كنند.

مهم‌ترين فن‌آوري‌هاي چاپ ديجيتال جوهرافشان، سيستم‌هاي پيوسته (Continues tone) و سيستم‌هاي جوهرافشان با پاشش مركب بر اساس تقاضا (Drop on Demand) است.

روش الكتروفتوگرافي

در اين شيوه از دو نوع مركب جامد پودري (تونر) يا مايع (شيوه ديجيتال مركبي) استفاده مي‌شود.

۱-روش تونري

اساس اين شيوه از طريق باردار كردن درام چرخاني توسط شعاع نور ليزر، تشكيل تصوير به وسيله مركب‌هاي پودري با نام تونر كه قابليت باردار شدن دارند و ذوب شدن اين تونرها روي سطح كاغذ، شكل مي‌گيرد. اين مراحل را مي‌تواند در ۵ بخش تصويرنگاري، مركب‌زني، انتقال تونر، تثبيت تونر و پاكسازي درام، خلاصه كرد.

سيستم‌هاي تونري قادرند با سرعتي بالاتر از سيستم‌هاي جوهرافشان، تصاويري را كه از ذوب شدن پودر رنگ روي كاغذ به وجود مي‌آيند ايجاد كنند. اگر چه اين روش به اندازه روش جوهرافشان ديجيتالي نشده است و واسطه‌هاي متعدد آنالوگ بين مخزن رنگ و سطوح چاپي وجود دارد ولي به واسطه سرعت بالا، مصارف صنعتي پيدا كرده و از كارآمدترين سيستم‌هاي چاپ ديجيتال به ويژه در ابعاد متوسط (Medium Format) به شمار مي‌آيد.

اين دستگاه‌ها در تركيب با يك اسكنر به عنوان دستگاه‌هاي كپي يا ليزري براي عموم شناخته شده‌اند.

۲- روش ديجيتال مركبي

اين شيوه كه به جاي پودر رنگ (تونر) از مركب‌هاي رنگي استفاده مي‌كند، براي كارهاي پرتيراژ كاربرد مناسبي دارد. خروجي اين دستگاه‌ها داراي كيفيت بسيار بالايي است ولي پيچيدگي تكنولوژي در اين نوع دستگاه‌ها باعث شده است كه از گستردگي سيستم‌هاي تونري برخوردار نباشند. اين تكنولوژي سال‌ها، تنها در اختيار كمپاني Indigo قرار داشت. پس از آن فعاليت‌هاي بسياري براي گسترش آن صورت گرفت ولي محدوديت اصلي اين دستگاه‌ها قيمت بالاي آن و همچنين ابعاد كار چاپي است كه از SRA3 بالاتر نرفته است. از ديگر مزاياي منحصر به فرد اين پرينتر مي‌توان به امكان استفاده از رنگ‌هاي اسپات (Spot) به صورت كانال‌هاي رنگي مجزا يا چاپ ۶ رنگ HI-FI اشاره كرد.

روش ديجيتال نوري يا پرتويي

از ديگر شيوه‌هاي پركاربرد چاپ ديجيتال، چاپ نوري است. در اين روش تصوير مورد نظر را از طريق تابش شعاع‌هاي نوري روي كاغذهاي ويژه و حساس به نور ـ مشابه كاغذ عكاسي ـ ايجاد كرده و پس از مرحله ظهور‌، تثبيت مي‌کنند. دستگاه‌هاي اين شيوه كه به Photo Lab معروفند، در لابراتوارهاي عكاسي كاربرد فراوان داشته و از كيفيت چاپي بسيار بالايي برخوردارند.

در اين شيوه سرمايه‌گذاري اوليه ـ شامل هزينه دستگاه‌ـ بالا بوده ولي هزينه چاپ به نسبت كيفيت بسيارخوب آن مناسب است. هم‌اكنون دستگاه‌هاي نوري با كيفيتي در ابعاد بسيار بزرگ ورقي ۱۵۰در۱۵۰ سانتي‌متر و نيز رول به عرض ۹۰ سانتي‌متر توليد شده است. از مشكلات اصلي اين دستگاه‌ها دو مرحله‌اي بودن چاپ و ظهور است كه در دستگاه‌هاي امروزي به صورت اتوماتيك در داخل دستگاه انجام مي‌شود. داروهاي ظهور نيز همانند شيوه‌هاي چاپ عكس بسته، به ميزان مصرف بايستي هر چند وقت يكبار تعويض شوند.

 روش چاپ

DI (Direct Imaging)

به ماشين‌هايي اطلاق مي‌شود كه حامل چاپي در درون آنها ايجاد شده و از جانب شركت‌هاي پرس‌تك و هايدلبرگ به آنها نام DI نهاده شده است. اين ماشين‌ها در واقع چاپگرهاي افستي هستند كه سيستم تهيه پليت در دل آنها جاسازي شده است. سيستم تهيه پليت در اين چاپگرها درست مشابه تهيه پليت در پيش از چاپ افست به روش ديجيتال (كامپيوتر به پليت) است. كليه عمليات چاپ در اين دستگاه‌ها به صورت اتوماتيك انجام شده و تنها از طريق كامپيوتر راهبري مي‌شود. اطلاعات ورودي به چاپگر به صورت فايل كامپيوتري است. به دليل وجود همين واسطه تصويري، استفاده از اين روش براي چاپ‌هايي با تيراژ كم مقرون به صرفه نبوده و براي چاپ تك برگ ـ برخلاف ساير روش‌هاي چاپ ديجيتال ـ كاملا غيراقتصادي است. در اين شيوه همچون روش‌هاي قبلي نمي‌توان از قابليت‌هاي منحصر به فرد چاپ ديجيتال مانند چاپ اطلاعات متغير استفاده كرد ـ حامل چاپي ثابتي مانند پليت براي كل سفارش وجود داردـ در عين حال امكان استفاده از كاغذهاي چاپ به روش افست وجود دارد.

روش حرارتي (Thermal)

در اين شيوه كه از كاغذ حساس به حرارت استفاده مي‌شود، حرارت ناشي از ليزر يا ماتريس-هاي حرارتي با ايجاد فعل و انفعالات شيميايي روي سطح كاغذ حساس‌، ايجاد رنگ و تصوير مي‌كند. استفاده از اين شيوه در دستگاه‌هاي كوچك تك رنگ مرسوم است كه متداول‌ترين آنها دستگاه‌هاي فكس هستند. گفتني است استفاده عمومي از روش حرارتي به دليل جايگزيني روش‌هاي نوين روز به روز رو به كاهش است.

 روش تصعيد رنگ

(DyeSublimation)

اين شيوه كه از كيفيت و سرعت مناسبي برخوردار است، از درون چاپ حرارتي زاده شده است. در اين دستگاه‌ها مواد رنگي روي سلفون‌هايي قرار دارد كه پرتوهاي گوناگون مانند ليزر يا ماتريس‌هاي حرارتي،‌ رنگ را از روي نوارهاي سلفون بخار كرده و روي كاغذ ثبت مي‌كند. كيفيت چاپي مطلوب اين شيوه، استفاده از آن را در لابراتوارهاي عكاسي به منظور چاپ عكس متداول كرده است. ابعاد چاپي به طور معمول كوچك‌ است و اگر چه قيمت‌هاي اوليه اين دستگاه‌ها بالا نيست ولي هزينه تمام شده اين روش چاپ به دليل مواد مصرفي ـ‌ سلفون‌هاي رنگي گران قيمت ـ بالا است. در اين روش امكان چاپ روي كاغذهاي متنوع وجود داشته و در گذشته از آن براي چاپ پوسترهاي تبليغاتي فضاي باز، در تيراژ و ابعاد متوسط استفاده بسياري شده است.

 ماركرهاي ليزري

از شيوه‌هاي چاپ ديجيتال كه بيشترين كاربرد را در صنايع توليدي محصولات مختلف دارد، دستگاه‌هاي ماركر ليزري است. اين دستگاه‌ها به دليل استفاده كاربردي كه براي درج اطلاعات روي خط توليد محصولات دارد، روزبه‌روز كاربرد بيشتري در صنايع مي‌يابند. در ماركرهاي ليزري اشعه ليزر با سوزاندن و حرارت، تصوير را روي سطح مورد نظر ايجاد مي‌كند. اين دستگاه‌ها از سرعت بالايي برخوردار بوده و هزينه سرمايه‌گذاري اوليه بالايي را طلب مي‌كنند.

 كاربردهاي چاپ ديجيتال

چاپ ديجيتال در مسيري كه به سمت آينده طي مي‌كند، وارد حوزه‌هاي متنوعي از صنايع گوناگون شده است. در ادامه مي‌خواهيم از كاربردهاي شيوه‌هاي مختلف چاپ ديجيتال در زمينه‌هاي مختلف بگوييم:

كاربرد در مراحل پيش از چاپ ساير روش‌هاي چاپي و گردش كاري‌هاي ديجيتال:

تكنولوژي‌هاي ديجيتال علاوه بر شيوه‌هاي چاپي به اين طريق، روندها و گردش كاري ساير روش‌هاي چاپ را نيز تحت تاثير خود قرار داد. هم‌اكنون مراحل پيش از چاپ از جمله روش افست، چاپ فلكسو، گراور و حتي ديگر روش‌هاي چاپي از انجام مراحل و روش‌ها به صورت دستي و آنالوگ به طور كامل به سمت روندهاي ديجيتالي حركت كرده‌اند. به طوري كه تمامي مراحل توليد پليت و كليشه به صورت ديجيتال به انجام مي‌رسد. حركت تكنولوژي‌هاي متنوع چاپ به سمت ديجيتالي شدن، گردش كاري‌هاي ديجيتال را براي كنترل و نظارت بر كل روند پيش از چاپ، ‌چاپ و پس از چاپ ايجاد كرده است.

 كاربرد در صنعت نساجي:

دستگاه‌هاي چاپ پارچه با تكنيك جوهرافشان و در رنگ‌هاي بسيار متنوع علاوه بر روش‌هاي ديجيتال كليشه‌سازي در اين صنعت، از روندهاي رو به رشد در چاپ پارچه محسوب مي‌شوند.

 كاربرد در دكوراسيون داخلي:

چاپ تابلوهاي نقاشي و عكس، به روش جوهرافشان روي سطوح سخت مانند MDF، چوب و … همچنين روي سطوح قابل انعطاف مانند انواع بوم و كاغذ، كاربرد بسياري در حوزه دكوراسيون داخلي امروزي پيدا كرده است. علاوه بر آن استفاده از كاغذ ديواري‌هايي كه به روش ديجيتال و به دلخواه سفارش‌دهنده با تصاوير درخواستي (Customize) چاپ شده ـ تصور كنيد اتاق كودكان را با عكس‌هاي چاپ شده از پرتره خودشان كاغذديواري كنيدـ از ديگر کاربرد‌هاي اين شيوه در كسب و كار دكوراسيون داخلي به شمار مي‌روند.

 كاربرد وسيع در تبليغات:

يكي از مشتريان ثابت شيوه‌هاي مختلف چاپ ديجيتال، كسب و كار تبليغات است. صنعت تبليغات براي جذب مخاطب از روش‌ها و قابليت‌هاي مختلف چاپ ديجيتال مانند چاپ اطلاعات متغير، شخصي‌سازي، تيراژهاي كم، ‌ابعاد خاص، چاپ روي متريال‌هاي متنوع و… استفاده فراوان مي‌برد كه از اين ميان مي‌توان به چاپ روي هداياي تبليغاتي متنوع مانند لوازم‌التحرير، خودكار، ظروف متنوع، ‌ساعت و … اشاره كرد.

 كاربرد در توليد كارت‌هاي اعتباري و شناسايي:

يكي از حوزه‌هاي مهم كاربرد چاپ ديجيتال در مرحله شخصي‌سازي كارت‌هاي اعتباري بانكي است. بدنه اين كارت‌ها به روش انبوه و در تيراژهاي بالا با ساير روش‌هاي چاپي توليد شده و مرحله كدگذاري و شخصي‌سازي آنها به طور كامل از طريق دستگاه‌هاي ديجيتال ويژه اين سفارشات با سرعت‌هاي بالا انجام مي‌شود. چاپ كارت‌هاي شناسايي در تيراژهاي كم نيز براي مصارفي نظير كارت‌هاي شناسايي ادارات و موسسات مختلف، از طريق پرينترهاي ديجيتالي روميزي در مدت زمان بسيار كوتاهي انجام مي‌گيرد.

 كاربرد در معماري:

بسياري از متريال‌هاي به كار رفته در نما،‌ كف و ساير قسمت‌هاي يك ساختمان يا به طور مستقيم داراي نوعي چاپ است يا حاوي روكشي است كه چاپ روي آن صورت گرفته است. در اين ميان بسياري از اين سطوح به شيوه چاپ ديجيتال به چاپ مي‌رسند.

كاربرد در چاپ عكس با كيفيت‌هاي بالا و در ابعاد نامحدود:

در دوراني نه چندان دور چاپ عكس به شيوه‌ آنالوگ و پس از عكاسي آنالوگ انجام مي‌شد. علاوه بر تغيير و تحولاتي كه با وارد شدن تكنولوژي‌هاي ديجيتال در عرصه توليد دوربين‌هاي عكاسي رخ داد، شيوه‌هاي چاپ عكس نيز به همراه آن متحول شد. چاپگرهاي جوهرافشان و نوري ديجيتال مي‌توانند روي انواع كاغذ، عكس را در چند دقيقه با كيفيتي بالا چاپ كنند. همچنين با روي كار آمدن چاپگرهاي فرمت عريض جوهرافشان اين امكان براي عكاسان پديد آمد تا بتوانند عكس‌هاي خود را در ابعادي بسيار بزرگ به چاپ برسانند و به اين ترتيب كاربري عكس‌هاي خود را گسترش بخشند.

 كاربرد در صنايع بسته‌بندي:

يكي از بازارهاي هدف چاپ ديجيتال در آينده صنايع بسته‌بندي و چاپ روي ليبل‌ و لفاف‌هاي مختلف است. با اينكه چاپ ديجيتال، جانشيني براي روش‌هاي معمول چاپ بسته‌بندي محسوب نمي‌شود، ولي اين فن‌آوري، براي بسته‌بندي انعطاف‌پذير كاربرد خود را دارد. هزينه پايين و توليد آنلاين بسته‌بندي انعطاف‌پذير،‌ دو هدف مورد توجه بخش‌هاي تحقيق و توسعه شركت‌هاي توليدكننده تجهيزات چاپ ديجيتال است. علاوه بر اين، كسب رضايت مشتري‌هايي كه سفارشات كم تيراژ دارند، از ديگر موضوعات مورد توجه در اين عرصه است. چاپ ديجيتال در اين عرصه از خصوصيات مثبتي نظير كوتاه بودن زمان آماده‌سازي براي چاپ، توليد مقرون به صرفه‌تر و بي‌نياز از پليت برخوردار است ولي از آنجايي كه چاپ روي بسته‌هاي انعطاف‌پذير نسبت به چاپ روي بسته‌هاي معمولي كار پيچيده‌تري به حساب مي‌آيد، استفاده از چاپ ديجيتال در اين زمينه هنوز متداول و معمول نشده است.

براي مشترياني كه به دنبال چاپ ديجيتال كم تيراژ هستند، مواردي از قبيل چاپ اطلاعات متغير،‌ توليد نمونه چاپي براي محك زدن بازار، الزامات امنيتي براي جلوگيري از تقلب و كپي‌كاري در بسته‌بندي و رساندن سريع محصول به بازار از امتيازات اين شيوه‌ها است.

 كاربرد در چاپ باركد و كدزني:

از نمونه‌هاي بسيار پركاربرد روش جوهرافشان در صنايع توليدي، به صورت دستگاه‌هاي كدزن براي مصارفي نظير درج تاريخ توليد و انقضاء محصول، شماره‌زني و ساير علامات و اطلاعاتي است كه نياز است روي محصولات متنوع درج شود. به اين منظور دستگاه‌هاي كدزن به صورت inline روي خط توليد محصولات متنوع نصب مي‌شوند.

كاربرد در صنعت نشر و چاپ كتاب:

‌موضوع چاپ كتاب بر اساس تقاضا (Book on Demand) چند سالي است كه در حوزه نشر خودنمايي مي‌كند. اما در واقع اين قابليت كه بتوانيم كتاب مورد نظرمان را حتي در يك نسخه و در كمترين زمان ممكن به چاپ برسانيم، از قابليت‌هاي چاپگرهاي ليزري است كه به طور پيوسته مرحله چاپ و صحافي را در درون خود انجام مي‌دهند.

با تمام اين تفاصيل و كاربردهاي گسترده چاپ ديجيتال، اين شيوه هنوز نوپاست و راه زيادي براي طي كردن پيش رو دارد. از چالش‌هاي مهم اين شيوه در مسير رشد و صنعتي شدن، موضوع هزينه‌ها و قيمت تمام شده بالاي چاپ ديجيتال در برابر چاپ‌هاي پرتيراژ است كه تمركز سازندگان ماشين‌آلات ديجيتال را به خود معطوف كرده است.

ترجمه: بيتا توفيقيان

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید