چشم‌انداز ۱۴۰۰؛ تردید و امید

0
407

گروه گزارش

معمول است که در نخستین شماره‌های مجله‌های تخصصی در سال جدید، چشم‌انداز و انتظار فعالان آن رشته تخصصی برای سال پیش رو، پرسیده می‌شود. البته شاید درست‌تر این باشد که نظر چندکارشناس اقتصادی و تحلیل‌گر سیاسی ـ اجتماعی نیز پرسیده شود. اما کشور ما از هر نظر خاص است. پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها هر بار در تند باد رویدادها و ماجراهای کم‌نظیر سیاسی، نظامی، اقتصادی و تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، رنگ می‌بازند و در عین حال از بام تا شام، هر کانال تلویزیونی و ماهواره‌ای و مجله و شبکه اجتماعی را که نگاه کنی، با دریایی از تحلیل و نظر به اصطلاح کارشناسانه روبرو می‌شوی. بنابراین ما ترجیح دادیم، به جای آن، در کف چاپخانه و جایی که به واقع کارها انجام می‌شود، یا نمی‌شود، نظر‌خواهی کنیم.
گرچه اقتصاد کشور ما شاید پیش‌بینی‌پذیر نباشد. زمانی بود که هیچ‌کس باور نمی‌کرد دلار به هزارتومان برسد، امروز همه امیدوارند نرخ برابری دلار به ۲۰ هزارتومان برگردد. با این همه، ما دلایلی برای این بررسی اجمالی داریم.
سال جدید شروع شده، دولت یازدهم، روزهای پایانی را می‌گذارند و انتخابات در پیش است، در حالی که مذاکرات برجام دوباره در جریان است. همه این رویدادها البته آمیخته به حاشیه‌ها، شایعات و خبرهای ناگوار از فساد و مسائل پشت‌پرده و غیره و غیره است. با این توصیف، دیدگاه همکاران در صفحات بعد می‌خوانید، می‌توانید با چاشنی رویدادها و خبرهایی که تازه تازه به شمار می‌رسد، درآمیزید و خود به چشم‌انداز تازه‌ای برسید.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید