چهل سال با ماهنامه صنعت چاپ مأنوس بوده‌ام

0
819

چهل سال با ماهنامه صنعت چاپ مأنوس بوده‌ام


سردبیر محترم مجله وزین صنعت چاپ؛ جناب تفرشی عزیز
از روزی که مجله صنعت چاپ پا به عرصه مطبوعات گذاشت و در ابتدا با ظاهری ساده و ابتدایی، تنها دو ورق بود و پس از چندی با تغییر چهره به‌صورت یک فرم چاپی دورنگ (۱۶ صفحه) درآمد و بعد از تغییر صاحب‌امتیاز، با ساختار و شکل مجله انتشار یافت تا امروز که برترین و باکیفیت‌ترین نشریه تخصصی صنعت چاپ و بسته‌بندی در محتوا و شکل است، با این نشریه، خو گرفته و مأنوس بوده‌ام. آن را می‌خوانم و از نوشته‌های آن بهره می‌برم، نزدیک به چهل سال از انتشار آن می‌گذرد و پانصدمین شماره در آستانه انتشار است، با نگاهی به گذشته تا حال، ویژگی‌های مجله صنعت چاپ را چنین می‌بینیم:
۱) اداره نشریه با استقلال مالی و با اتکاء به فروش و گردش اقتصادی خود آن و بدون وابستگی به کمک‌های بیرونی، کاری بس عظیم و دشوار است. در روزگاری که مطبوعات کشور بدون دریافت یارانه و کمک‌های حامیان مالی، امکان زیست ندارند، ادامه انتشار تا پانصدمین شماره عزمی استوار و اراده‌ای پولادین می‌خواهد.
۲) مدیران نشریه، در طول این سال‌ها استقلال فکری خود را در انتشار نوشته‌ها و مطالب، نیز تعریف و تمجید، نقد و انتقاد حفظ کرده و برای خوشایند این‌ یا آن گروه و تشکل، قلم نزده و جایگاه و اعتبار خود را به‌عنوان نشریه‌ای مستقل حفظ کرده است. این ویژگی برخاسته از تعیین و تعریف چهارچوب‌ها و بایدها و نبایدها برای دستیابی به این هدف بوده است.
۳) کیفیت چاپ، گرافیک و صفحه‌آرایی چشم‌نواز و اندازه قطع مجله در مرتبه‌ای است که شأن و جایگاه صنعت چاپ را معرفی و به نمایش می‌گذارد. با وجود فرازونشیب‌ها، تنگناها و چالش‌هایی که در طول این مدت بر بازار کاغذ، زینک و … سایه انداخته و سرنوشت ناخوشایندی را برای نشریات و نشر مکتوب رقم زده است، مسئولان مجله از کیفیت چاپ و کاغذ نکاسته و با چهره‌ای شایسته و در خور، آنرا عرضه کرده‌اند.
۴) سمت‌وسوی محتوای نوشته‌ها و مقالات نشریه در آگاهی دادن به اهالی صنعت چاپ به معنای اعم آن و منافع مشترک آنان، چه چاپخانه‌های کوچک و دیرپا و چه بزرگ و نوپا بوده است. پرداختن به دغدغه‌های چاپخانه‌های کوچک، مدیران مجله را از مسائل و مشکلات پیش روی چاپخانه‌های بزرگ غافل نکرده است.
۵) در سال‌های اخیر که حذف ارز یارانه‌ای، گرانی سرسام‌آور کاغذ را به دنبال داشت، بسیاری از نشریات از گردونه انتشار کاغذی خارج شده و به نشر نسخه الکترونیک روی آوردند اما این مجله با همه سختی‌ها این راه را دنبال نکرد، چراکه از نگاه مسئولان نشریه، نشر الکترونیک با نام چاپ سنخیت و همخوانی ندارد. مگر «چاپ» جز با چاپ بر روی کاغذ و موادی مانند آن، معنا می‌یابد؟ ازاین‌رو با همه سختی‌ها و دشواری‌ها، انتشار نسخه کاغذی ادامه یافته است.
۶) سخن آخر اینکه در چند سال اخیر، مسئولان مجله مشیِ عزلت و گوشه‌نشینی و ریاضت را برگزیده‌اند و کمتر در جمع‌های حرفه‌ای و رویدادهای جمعی حضور دارند. شاید انتخاب این سبک زیست در زندگی شخصی بی‌اشکال و ستودنی باشد، اما با حوزه خبرنگاری و مطبوعات که لازمه آن حضور و سرک کشیدن در همه رویدادها و تجمع‌هاست، مناسبت ندارد. امیدوارم شاهد حضور پررنگ‌تر این نشریه وزین و پیشگام در صنعت چاپ باشیم.
از خدای بزرگ آینده‌ای روشن، تأثیرگذار و پیشرو برای نشریه و سربلندی و خوش‌نامی برای مدیران آن خواستارم و امیدوارم چون گذشته با همت و اراده آهنین مسئولان آن، صنعت چاپ شاهد انتشار هزارمین، دو هزارمین و… چند هزارمین نسخه این مجله وزین باشد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید