کارایی چاپخانه را با ارتقای کیفیت و همدلی کارکنان بالا ببریم

0
2232

نخستین روز ماه خرداد در تقویم رسمی به نام روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف نامگذاری شده است. این تنها یک یادآوری است برای وظیفه‌ای هر روز ه و درنگ‌ناپذیر. در سراسرجهان دوران منابع ارزان و یارانه‌های انرژی به سرآمده و گسترش رقابت‌های داخلی و برون مرزی، مدیران واحدهای تولیدی و خدماتی را به چالش می‌کشد. بنابراین آنچه ضامن تداوم فعالیت هر بنگاه اقتصادی و کسب و کار در جامعه است، همانا بهره‌وری است. اما پیش از هرگونه تصمیمی، لازم است درک روشنی از مفهوم بهره‌وری داشته باشیم.
کم نیستند کسانی که تا صحبت بهره‌وری پیش می‌آید، کارکشیدن از کارگران به ذهنشان خطور می‌کند و از واژه صرفه‌جویی‏ کاهش پرداخت به کارکنان را می‌فهمند. خیلی که بخواهند جلوتر بروند، به کم‌فروشی و زدن از کار و کیفیت محصول فکر می‌کنند. متاسفانه چنین مدیرانی هیچ درکی از مفهوم بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف ندارند.
بهره‌وری استفاده مطلوب، موثر و بهینه از همه لحظه ها، مجموعه امكانات، ظرفیت ها، پتانسیل ها، سرمایه ها، نیروها و منابع است.
از اهداف مهم بهره‌وری می توان به کاهش هزینه، افزایش تولید و خدمات، افزایش کیفیت و استفاده بهینه از زمان اشاره کرد. همه این موارد با مشارکت و همدلی کارکنان و تقویت احساس مسئولیت در آنان امکان‌پذیر می‌شود.
بهره‌وری بدون ارتقای کیفیت، امری بیهوده است، چون در غیر این صورت، به تدریج مشتریان و اعتبار مجموعه از دست می‌روند.
با این توصیف بهره‌وری تابعی از رویکرد و عملکرد مدیریت چاپخانه است. جا دارد به مناسبت روز بهره‌وری به وضعیت کارگاه خود نگاهی بیاندازیم و ببینیم:
کدام نرم‌افزارها و سیستم‌های کنترلی و استانداردها را برای نظارت برفرایند تولید، کاهش خطا و جلوگیری از دوباره کاری به کار گرفته‌ایم؟
برای صرفه جویی انرژی در بخش روشنایی، تهویه، ماشین‌آلات، حمل و نقل و غیره چه اقداماتی انجام داده‌ایم؟
برنامه سرویس و روغنکاری هفتگی و ماهانه ماشین‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟
برای کاهش مصرف آب در همه فعالیت‌ها چه دستورالعمل‌هایی را به کار گرفته ایم؟
چه سیستمی برای تامین رضایت مشتری و شنیدن انتقاد او ایجاد کرده‌ایم؟
برای آموزش کارکنان و ارتقای کیفیت چه برنامه‌ریزی‌ای صورت گرفته است؟
در مورد مدیریت منابع انسانی و انگیزش کارکنان چه راهکارهایی را در پیش گرفته ایم؟
و….

سردبیر

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید