“کامل‌برچسب”، دست در دست “آیما‌پک”

0
1484

خیرالله محبوبی
مدیرعامل کامل برچسب

“کامل برچسب” در جای همیشگی خود در سالن ۳۸، امسال “آیماپک” را نیز در مجاورت خود داشت؛ چاپخانه‌ای مستقل از “کامل برچسب” ولی پیوسته به آن؛ اولین چیزی که جلب توجه می‌کرد، همین همزاد تنی با مدیریت واحد بود.
خیرالله محبوبی، با توضیحات خود، ما را روشن می‌کند که “آیماپک” برای تولید کارهای متنوع غیر از لیبل سازماندهی شده است؛ کارهایی مثل انواع پاکت‌های انعطاف‌پذیر، چندلایه‌ها، ساشه، تیوب، دوی پک و غیره. همه اینها با ماشین‌آلات رول کم‌عرض چاپ می‌شوند، بنابراین “آیماپک” از نظر دستگاه‌های چاپ، شباهتی اساسی با چاپ “کامل برچسب” دارد. ولی اکنون کارها تقسیم شده‌اند. “کامل برچسب” به طور اختصاصی در زمینه برچسب و لیبل کار می‌کند و “آیماپک” در حوزه کارهای متنوع دیگر. پرسش اینجاست که بعضی از اقلامی که در شمار خدمات “آیماپک” عنوان شد، معمولاً با ماشین‌های بزرگ (wide web) فلکسو و گراور تولید می‌شوند، آیا دستگاه‌های رول کم‌عرض توان رقابت با آن‌ها را دارند؟ پاسخ محبوبی قانع کننده است:

ما بازار سفارشات کم تیراژ را به عنوان بازار هدف خود قرار داده‌ایم. بررسی‌های ما و تقاضای بعضی مشتریان نشان می‌داد که چنین نیازی در بازار وجود دارد که منطقی نیست با ماشین‌های بزرگ انجام شود. ماشین‌آلات چاپ و تکمیلی “آیماپک” به صورت تخصصی برای سفارشات کم تیراژ در بعضی اقلام متنوع بسته‌بندی، انتخاب و نصب شده‌اند. گمان می‌کنم اغلب کارهای زیر ۲۰۰ متر مربع، در “آیماپک” با قیمت مناسب و با کیفیت خوب تولید شوند.
با توجه به سابقه چاپ “کامل برچسب” در به کارگیری چاپ دیجیتال در سال‌های گذشته -که آن هم برای اجرای سفارشات کم تیراژ فراهم آمده بود- تفاوت این روش کار، با چاپ دیجیتال لیبل را می‌پرسم. پاسخ مختصر مدیر چاپخانه “کامل برچسب” این است که این کارها با چاپ دیجیتال هم امکان‌پذیر است. البته به شرطی که ماشین چاپ دیجیتال هم گزینه‌های لازم برای انجام سفارشات متنوع پاکت و ساشه و تیوب و غیره را داشته باشد ـ که در آن صورت قیمت دستگاه هم خیلی بالا خواهد رفت.
ما با توجه به سابقه و تجربه و امکانات موجود و تجهیزات اختصاصی دیگری که فراهم کرده‌ایم، می‌توانیم خدماتی سریع و با کیفیت برای متقاضیان کارهای متنوع و کم تیراژ ارائه دهیم.
می‌پرسیم آیا در نمایشگاه هم متقاضیان انجام سفارش‌های کم تیراژ به شما مراجعه کردند و اساسا با چنین تقاضاهایی مواجه هستید؟ و می‌شنویم: بله. هم تحقیقات واحد R&D ما و هم شرایط عینی جامعه و آنچه در این نمایشگاه دیدیم، این نظر را تأیید می‌کند که کارهای کم تیراژ به طور بالقوه، وجود دارند. البته، زیرساخت های فنی، سازمان دهی فرآیند گردش کار چاپخانه و نیروی کار و غیره باید برای انجام این کار مهیا شده باشد و گرنه سودی برای چاپخانه نخواهد داشت.
ما براساس تجربه سال‌های گذشته و شناخت روند چنین سفارشاتی، به راه حل‌های مطمئنی رسیده‌ایم که امیدواریم بتوانیم پاسخگوی سفارش دهند‌گان باشیم.
محبوبی در ادامه به مشکل گرانی از طرفی و مقاومت مشتریان در برابر افزایش قیمت خدمات چاپ، اشاره می‌کند؛
متأسفانه بسیاری از مشتریان علیرغم اطلاع از گرانی مواد مصرفی و بالا رفتن هزینه‌های چاپخانه، برای افزایش هزینه لیبل‌های خود، انعطاف لازم را به خرج نمی‌دهند و اغلب دنبال کاهش هزینه‌ها هستند.
حتی شرکت‌های بزرگ نیز چنین رویکردی دارند. در حالی که اغلب آن‌ها، سفارشات خود را در میان چاپخانه‌های مختلف توزیع می‌کنند، اما حجم کار و نیز پرداخت‌های بعضی از برندهای بزرگ، واقعاً در حدی نیست که ما احساس کنیم با یک برند بزرگ و معتبر کار می‌کنیم و شرایط خوبی از نظر سود متقابل برای هر دو طرف فراهم گشته است.
محبوبی روی دیگر این سکه را هم از نظر دور نمی‌دارد؛ متأسفانه رقابت در خانواده چاپ هم زیاد شده که در مواردی، صورتی غیرحرفه‌ای و غیرسازنده پیدا می‌کند. سال‌های گذشته بعضی چاپخانه‌داران افست، گمان می‌کردند در صنعت لیبل سود زیادی نهفته است و به سوی چاپ لیبل کوچ کردند. اکنون، شاهد هستند که چنین چیزی صحت ندارد و همان اشکال رقابت ناسالم که مانع توسعه چاپخانه‌های افست بود، در این رشته هم آثار سوء خود را نمایان ساخته است.
وی از نصب ماشین‌های جدید در سال گذشته در “کامل برچسب” و “آیماپک” و نیز ماشین آلاتی که در جریان حمل است، خبر می‌دهد، اما این اقدامات را نه کارهایی الزاماَ سودآور، بلکه تلاش برای حفظ موجودیت خود در این صنعت می‌داند. وی با اظهار تأسف و گلایه از شرایط اقتصادی و تجاری موجود، می‌گوید: ما می‌توانستیم در رشته چاپ لیبل در منطقه اول باشیم، ولی نه امکان آوردن ماشین‌آلات و فناوری روز دنیا را داریم و نه شرایط رقابت در بازارهای جهانی را، چون همه چیز برای ما گران‌تر از کشورهای همسایه تمام می‌شود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید