کیفیت و امکانات دستگاه‌های چاپ و بسته‌بندی ایرانی چینی‌ها را خیره کرد


داریوش راستی مدیرعامل ماشین‌سازی اندیشه:


با نگاهی به قفسه فروشگاه‌ها، به روشنی می‌توان از پیشرفت صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی باخبر شد. همزمان، پیشرفت و نوآوری و ارتقای کیفیت چاپ‌ و بسته‌بندی جلب توجه می‌کند.
بخشی از توسعه چاپ و بسته‌بندی که پشتیبان موفقیت صنایع غذایی و محصولات دیگر است، مرهون به‌کارگیری ماشین‌آلات بسته‌بندی تولید داخل است. ماشین‌سازان چاپ و بسته‌بندی در سا‌ل‌های اخیر تلاش زیادی برای ارتقای کیفی طراحی و چاپ داشته و دستاوردهای قابل‌تحسینی را رقم زده‌اند.
نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی آذرماه، فرصتی بود تا بعضی از ماشین‌سازان توانمند صنعت چاپ و بسته‌بندی، دستگاه‌های پیشرفته و فناورانه خود را به نمایش گذارند. ماشین‌سازی حرفه‌وفن و …. و ….. و ماشین‌سازی اندیشه، از جمله این شرکت‌ها بودند. برتری محصولات این شرکت‌ها نسبت به دستگاه‌های مشابه چینی، موردتوجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می‌گرفت.
در اینجا با مدیر یکی از این شرکت‌ها درباره قابلیت‌ها و نیز مسائل و مشکلات ماشین‌سازان ایرانی، گفت‌وگو می‌کنیم. آنچه داریوش راستی؛ مدیر ماشین‌سازی اندیشه بیان می‌کند، حرف دل بیشتر ماشین‌سازان ایرانی در صنعت چاپ و بسته‌بندی است.

آقای راستی شما که در نمایشگاه‌های مختلف این صنعت حضور داشته‌اید، برایمان از تجربه حضور در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی آذرماه ۱۴۰۲ و نقاط ضعف و قوت آن بگویید.
حجم بازدیدکنندگان نسبت به دوره‌های قبلی از کاهش قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار بود. البته این مسأله از جنبه‌های مختلفی قابل‌بررسی است که مهم‌ترین وجه آن، رکود بازار، تورم و نگرانی بعد از نمایشگاه چاپ و بسته‎‌بندی از سرمایه‌گذاری در تولید است. در بررسی و پیگیری درخواست‌های ثبت‌شده بازدیدکنندگان بعد از نمایشگاه شهر آفتاب مشاهده شد رکود مطلق در بازار، قدرت ریسک خریدار را برای سرمایه‌گذاری و توسعه تجهیزات کاهش داده است.
دومین مساله، ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای برگزاری نمایشگاه است.
سومین مورد، از دست رفتن شور و اشتیاق و گرایش خریداران نسبت به محصولات ایرانی علی‌رغم افزایش کیفیت و خدمات در دسترس آنهاست که علت آن پیشنهاد شرایط فروش اقساطی چندساله از سوی واردکنندگان ماشین‌آلات چینی به خریداران است که علیرغم باور اکثر متقاضیان به حمایت از تولیدات داخلی و یا کیفیت نه‌چندان مطلوب محصولات چینی، عملاً قدرت چانه‌زنی و فروش را برای ماشین‌ساز ایرانی به‌شدت کاهش می‌دهد. به‌هرحال دستگاه وارداتی آماده برای تحویل، آن‌هم با حداقل پیش‌پرداخت و اقساط بلندمدت جذابیت بیشتری دارد، برخلاف روال معمول تولید که بنا به سفارش مشتری ساخته می‌شود و مستلزم زمان طولانی آماده‌سازی، به اضافه پرداخت عمده قیمت کالا هنگام خرید است. از دیگر عوامل اثرگذار در کاهش بازدید حضوری از نمایشگاه، فراوانی کانال‌ها و سایت‌های فضای اینترنتی است. در این فضاها فروشندگان به‌طور شبانه‌روزی به معرفی و تبلیغ محصولات خود مشغول هستند و متقاضی، نیاز به حضور فیزیکی را ضروری نمی‌بیند. بااین‌همه جذابیت و دستاوردهای جدید ماشین‌سازی اندیشه، همیشه باعث ازدحام و توجه فعالان صنعت بسته‌بندی بوده و این بار هم به لطف خدا ابن مهم حاصل گردید.

در صحبتی که قبلاً داشتیم، گفتید قبل از نمایشگاه به‌طور شبانه‌روزی مشغول آماده‌سازی دستگاه‌ها برای شرکت در نمایشگاه بوده‌اید، آیا محصول جدیدی را در نمایشگاه رونمایی کردید؟
بله، تیم پرسنل ماشین‌سازی اندیشه طی پنج ماه کار سنگین، موفق به طراحی و تولید و ارائه اولین دستگاه مدرن چاپ مینی‌فلکسو پنج‌رنگ و مجهز به دایکات روتاری با قابلیت‌های منحصربه‌فرد در دنیا و ایران گردید که برای اولین‌بار IPP در نمایشگاه تهران رونمایی شد و در معرض دید مراجعین قرار گرفت.
این ماشین، دستگاهی جمع‌وجور ولی با توانمندی‌های بزرگ در ابعاد چاپ قابل‌قبول (طول ۱۱۰ و عرض ۱۲۰ سانتی‌متر) است. با این دستگاه چاپ مینی‌فلکسو روی انواع کارتن چندلایه یا مقوای سنگین، چاپی با دقت و کیفیت نزدیک به چاپ افست انجام می‌شود، البته سال‌هاست این دستگاه را به‌صورت تک‌رنگ، دورنگ، سه‌رنگ و مجهز به دایکات روتاری و فاقد قابلیت‌های پیشرفته به بازار عرضه می‌کنیم، اما به علت نیاز روزافزون واحدهای بسته‌بندی، این‌بار دستگاه پنج‌رنگ مجهز به دایکات یا تیغ‌زنی روتاری با امکانات بسیار پیشرفته و مدرن را در این نمایشگاه عرضه کردیم که مورد استقبال زیادی قرار گرفت. این دستگاه قادر به چاپ تصاویر چهاررنگ ترکیبی هافتون مستقیماً روی کارتون هست، برج پنجم برای چاپ رنگ خاص برای زمینه و همچنین امکان «یو وی»زنی به‌کار می‌رود.
دامنه کاربرد این دستگاه علاوه بر خودکفایی و تأمین جعبه موردنیاز واحدهای مختلف تولیدی، در واحدهای کوچک بسته‌بندی، چاپخانه‌ها، اشتغال‌زایی مشاغل خانگی، اهمیت شایانی دارد.
همچنین از آنجا که بیش از ۵۰ درصد جعبه‌های کارتنی زیر یک مترمربع، از ورق کنگره‌دار سه‌لایه «ای‌فلوت» می‌باشند، واحدهای بزرگ بسته‌بندی نیز می‌توانند دستگاه مینی فلکسو اندیشه را به‌عنوان مکمل برای تولید جعبه‌های کوچک و جایگزین ماشین‌آلات بزرگ ـ که طبعاً موجب کاهش استهلاک و اتلاف انرژی، مرکب و همچنین دشواری کنترل و اپراتوری ماشین‌های بزرگ می‌گردد ـ مورداستفاده قرار دهند.
این دستگاه، علاوه بر اشغال فضای کمتر و سهولت بهره‌برداری از دقت و کیفیت چاپ بهتری نیز برخوردار است و قدرت مانور بالای آن، به‌کارگیری آن را در هر کارخانه‌ای توجیه می‌کند.

ویژگی‌های محصول جدیدی که نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی آذر ۱۴۰۲ آوردید، کدم‌اند؟
چهار ویژگی مهم در معرفی دستگاه جدید مینی فلکسو پنج رنگ مدرن مطرح شده است؛ سریع، آسان، دقیق و سودآور.
اولین دستگاه اصطلاحاً آچار لس، با تنظیمات فول برقی که بدون نیاز به هیچ ابزاری و به آسانی و سرعت قابل بهره‌برداری است، سرعت: در این دستگاه عمل تنظیم موقعیت چاپ و روی هم‌نشینی رنگ‌ها توسط رجیستریاب اتوماتیک در چند ثانیه انجام می‌شود و از اتلاف وقت و باطله‌سازی متریال برای تست و تنظیم جلوگیری می‌شود.
آسان: کلیه مکانیزم‌ها و فشارهای مربوط به نوردهای چاپ و انتقال‌دهنده‌های ورق کارتن به‌صورت برقی و توسط صفحه‌کلید تصویری و یا لمسی با سرعت و دقت بسیار بالا و توسط اپراتور فاقد مهارت کافی، به‌راحتی انجام می‌شود.
دقت: کلیه تنظیمات با دقت بسیار زیاد و با حساسیت ۳صدم میلی‌متر انجام می‌شود. برای درک این مقدار باید گفت که ضخامت موی انسان حدود ۱۵صدم میلی‌متر است و دقت تنظیم در این دستگاه یک‌پنجم موی سر انسان است.
سودآوری: در توصیف این ویژگی باید به طراحی مهندسی، دوام و استحکام قطعات، استهلاک بسیار ناچیز، کاهش زمان آماده‌سازی، بالا رفتن زمان مفید تولید و غیره اشاره کرد.
این دستگاه با آپشن‌هایی عرضه شده است که، بر روی هیچ دستگاه چینی مشاهده نمی‌کنید و رقیب برتر انواع ماشین‌آلات وارداتی است.
تنظیمات فول برقی توسط صفحه‌کلید تصویری و لمسی دیجیتال، هوشمندی در کنترل مرکب‌رسانی به کلیشه و مجهز به سیستم شستشوی اتوماتیک سیلندرهای مرکب و سایر مواردی که از حوصله این گفتگو خارج است.

در مقایسه با محصولات مشابه چینی چه مزایای می‌توانید برای این دستگاه برشمارید؟
تنظیمات بسیار دقیق و آسان که به‌صورت برقی انجام می‌شود، در هیچ‌کدام از دستگاه‌های مشابه ارزان‌تر چینی، که به تعداد انبوه به بازار ایران عرضه می‌شود، وجود ندارد و این آیتم‌ها به‌صورت دستی و فاقد دقت بالا هستند.
لازم به ذکر است ماشین‌آلات چینی خوب و با فن‌آوری‌های پیشرفته، قیمت بسیار بالایی دارند و کمتر کسی توان خرید آن‌ها را دارد.
علاوه بر این بومی‌سازی و توجه به امکانات و تجهیزات داخلی قابل‌دسترس، از امتیازات مهم نسبت به محصولات چینی است.
دستگاه چینی به‌صورت یک پکیج کاملاً چینی وارد می‌شود، درحالی‌که ما در دستگاه خودمان از بسیاری قطعات صنعتی مرغوب‌تر با برندهای اروپایی، کره‌ای و غیر چینی و همچنین از متریال فلزی مرغوب استفاده می‌کنیم که قطعاً کیفیت بالاتری دارد. این ویژگی‌ها باعث افزایش عمر و دوام کارکرد دستگاه می‌گردد. ازاین‌رو با افتخار اعلام می‌کنیم، ماشین‌سازی اندیشه محصولات خود را از این پس با ۳۹ ماه گارانتی به بازار عرضه می‌کند، درحالی‌که طی ۳۰ سال گذشته، گارانتی ما ۱۸ ماه بوده است. این یک مزیت بزرگ ماشین‌سازی اندیشه نسبت به رقباست. کمتر محصولی در کشور ما عرضه می‌شود که بیشتر از ۶ ماه گارانتی واقعی داشته باشد.

آیا نمایندگی‌ها و یا متخصصین چینی توجهی به این دستگاه داشتند و مذاکره‌ای صورت گرفت؟
علاوه بر حضور مستقیم واردکنندگان ماشین‌آلات چینی به همراه متخصصین برندهای خودشان، چند تولیدکننده چینی مستقل، که از طریق مراجعین خبردار شده بودند نیز در غرفه ما حضور یافتند و ضمن بازدید از تولید یک محصول ایرانی متمایز، اظهار شگفتی کرده و خواهان همکاری و تبادل فناوری دوجانبه می‌شدند. و سطح فناوری دستگاه مدرن ۵ رنگ را برتر از محصولات متداول چینی در بازار ارزیابی کردند.
علاوه این، مراجعین، همکاران محترم ایرانی ماشینساز ضمن حضور و بازدید خرسندی و خوشحالی خود را از نمایش توانمندی‌های بالای صنعتگران ایرانی اعلام می‌کردند.
آیا در طول برگزاری چندروزه نمایشگاه، مذاکره فروش و قراردادی با شرکت‌های داخلی یا خارجی داشتید؟
بله مذاکرات اولیه بسیاری با شرکت‌های داخلی صورت گرفت. بسیاری از آن‌ها خواهان بازگشت مجدد فلکسوی بزرگ با این فناوری پیشرفته به خط تولید ماشین‌سازی اندیشه بودند. و دستگاه بزرگ‌تری می‌خواستند.
حضور و تأیید پیشکسوتان و بزرگان صنعت بسته‌بندی، به‌خصوص برخی مدیران و اعضای برجسته انجمن همگن ورق و کارتن، پس از بازدید و آشنایی، به بررسی جدی استفاده از این دستگاه کارآمد در خطوط تولید کارخانه‌های خود اشاره کردند.
یکی از این متخصصین به گرایش بازار به سمت بسته‌بندی‌های سوپرمارکتی کوچک‌تر اشاره کرد که تولید آن‌ها با دستگاه معمول بزرگ، مقدور و مقرون‌به‌صرفه نیست و دستگاه مینی فلکسو را ابزاری ایده‌آل، برای بازار فردای بسته‌بندی ارزیابی می‌کرد.
در رابطه با این دستگاه نوظهور لازم به ذکر است، مجموعه ما از ۱۵ سال پیش آگاهانه تولید فلکسوهای متعارف کلاسیک را متوقف و به‌دنبال پیش‌بینی نیاز بازار به بسته‌بندی‌های جدید، با طراحی دستگاه مینی‌فلکسو رفت. با افتخار اعلام می‌کنیم، تنها سازنده دستگاه چاپ مینی‌فلکسو با دقت و کیفیت نزدیک به افست در دنیا هستیم. نمونه‌های چاپی، با ریزترین خطوط و حروف و ترام‌ها را و همچنین پوشش بالای چاپ تمپلات، روی کارتن باکیفیت نزدیک به افست، شاهد این ادعاست که و به‌خوبی می‌تواند جایگزین مناسبی در حذف روش لمینیت برای برخی بسته‌بندی‌ها باشد.

آیا بازدیدکنندگانی از کشورهای همسایه هم داشتید و آیا توافقی برای فروش صورت گرفت؟
تعداد بازدیدکننده از سایر کشورها بسیار کمتر از انتظار بود که ظاهراً ریشه در مسائل مربوط به مشکلات و قوانین بین‌المللی دارد. کمرنگ شدن اعتماد به بسیاری محصولات ایرانی که به‌طور روزافزون به نسخه بدل کم‌ارزش‌تری نسبت به مشابه چینی تبدیل شده‌اند. و سایر پارامترها از جمله دلایل کاهش استقبال از سوی کشورهای همسایه است. درحالی‌که تا همین چند سال پیش کالای ایرانی را دارای استاندارد و کیفیت بالاتری نسبت به محصولات چینی می‌دانستند.

شما اساساً ظرفیت صادرات محصولات خودتان دارید؟ موانع و مشکلات شما در این راه کدم‌اند؟
بسته‌بندی یک زبان بین‌المللی است و در اکثر نقاط دنیا فارغ از جغرافیا و تاریخ آن‌ها کارکرد مشابهی دارد، بیست سال پیش حین بازدید از نمایشگاه جهانی چاپ و بسته‌بندی دروپا، در دوسلدورف آلمان، در کنار ماشین‌آلات بسیار پیشرفته اروپایی و آسیایی، با تولیدات یک شرکت آمریکایی روبه‌رو شدم که از نظر کیفیت و ساختار حتی از نمونه‌های آن روز پاکستانی هم پایین‌تر بود. این یعنی در تمام دنیا همه سطوح بسته‌بندی فعال است. در پاسخ به سؤال شما، به جرات می‌گویم: بله! ما و برخی همکاران دیگر به دلیل کیفیت بالا و رعایت استانداردهای جهانی، ظرفیت حضور در بازار خارجی را داریم ولی بسترها و حمایت‌های سرمایه‌گذاری وجود ندارد، همچنین به دلیل مشکلات سیاسی و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران راه نفوذ ما به بازارهای جهانی بسته است. متأسفانه بازگشت ارز، براساس شنیده‌ها از بعضی همکاران صادرکننده، به‌سختی و با زیان صورت می‌گیرد و بسیاری از موانع و مشکلات جدی داخلی بر سر راه تولید، حضور در این عرصه مهم را برای ما علیرغم کیفیت قابل‌رقابت غیرممکن می‌سازد.
یکی از بهره‌برداران دستگاه مینی فلکسو سال‌هاست که محصولات خود را به کشور آذربایجان و از آنجا به ترکیه روسیه و برخی کشورهای اروپایی می‌فرستد خاطره جالبی نقل می‌کرد. می‌گفت؛ رئیس اتحادیه چاپخانه‌ای در آذربایجان در ابتدا باور نمی‌کرد این جعبه‌ها با کیفیت چاپ بسیار بالا توسط یک دستگاه ایرانی تولید می‌شود، او تکنولوژی چاپ را در انحصار کشور آلمان می‌دانست.
آینده را چطور می‌بینید؟
موانع جدی و فضای تاریک کسب‌وکار انگیزه و عشق را سرکوب می‌کند. قوانین غیر حمایتی تولید، تورم و افزایش نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی، مالیات‌های سنگین پیش رو، فقدان کارگر انگیزه‌مند و ماهر، دستمزد پایین، کمر تولید را خمیده‌تر و پای زخمی و رنجور تولید را، لنگان‌تر از قبل کرده است و امید به بهبود آن هر روز کمتر می‌شود ولی ما قطع امید نمی‌کنیم و به تلاش خود ادامه می‌دهیم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید