گفتگوی اختصاصی ماهنامه صنعت چاپ با ایرج معصومی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و رویدادهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران

0
1839

در مسیر توسعه نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی  قرار داریم

ارزیابی کیفیت برگزاری نمابشگاه چاپ و بسته بندی پس از ۲۷ دوره برگزاری، موضوع مصاحبه ماهنامه صنعت چاپ است با مدیرکل دفتر برنامه ریزی و رویدادهای تجاری سازمان توسعه تجارت ایران. جنبه بین المللی این نمایشگاه محور اصلی این گفتگو است.

لطفاً در مورد نقش سازمان توسعه تجارت ایران در ارتقای کیفیت و کارآمدی هرچه بیشتر نمایشگاه ها جهت توسعه صادرات کالاها و خدمات ایران توضیح دهید.
همچنان‌که خوانندگان محترم استحضار دارند یکی از ابزارهای کارآمد برای توسعه صادرات غیرنفتی و جهش درآمدهای ارزی حاصل از آن، نفوذ در بازارهای بین‌‌‌‌المللی و منطقه‌‌‌‌ای است؛ برگزاری رویدادهای تجاری در اشکال مختلف از جمله «نمایشگاه‌‌‌‌ها»، «هیات‌‌‌‌ها» و «همایش‌‌‌‌های تجاری» از جمله ابزارهای اساسی برای حصول به این راهبرد محوری است. سازمان توسعه تجارت ایران به استناد اساسنامه خود مسئولیت سیاست‌‌‌‌گذاری، نظارت، ارزیابی و صدور مجوز برگزاری کلیه نمایشگاه‌‌‌‌های تجاری در داخل و خارج ازکشور را به عهده دارد. با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، براساس نیازمندی‌‌‌‌ها و ظرفیت‌‌‌‌های تجاری کشور، برنامه‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه‌‌‌‌ها بصورت سالانه از طریق کارگروه تخصصی به‌‌‌‌عمل آمده و برنامه نمایشگاهی سالانه در محل دائمی نمایشگاه‌‌‌‌های بین‌‌‌‌المللی تهران، سایر محل‌‌‌‌های نمایشگاهی تهران و مراکز استان‌‌‌‌ها در داخل و هم‌‌‌‌چنین مشارکت و حضور فعال در رویدادهای تجاری در کشورهای هدف در خارج از کشور صورت می‌‌‌‌گیرد. بنابراین تلاش همه‌‌‌‌جانبه با هدف ارائه تصویرعینی و واقعی از ظرفیت‌‌‌‌ها، توانمندی‌‌‌‌ها و پیشرفت‌‌‌‌های جمهوری اسلامی ایران به‌‌‌‌ویژه درحوزه‌‌‌‌های تجاری و اقتصادی به‌‌‌‌عنوان یکی ازاولویت‌‌‌‌های اجرایی سازمان توسعه تجارت ایران است. دراین میان استفاده از ظرفیت‌‌‌‌ها و توانمندی‌‌‌‌های معاونت‌‌‌‌های ستادی وسازمان‌‌‌‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌‌‌‌های دولتی و بخش خصوصی مرتبط با عناوین نمایشگاه‌‌‌‌ها در اجرای سیاست‌‌‌‌های ارتقاء صنعت نمایشگاهی کشور و در قالب شورای راهبری سیاست‌‌‌‌گذاری نمایشگاه‌‌‌‌ها؛ همچنین بهره‌‌‌‌مندی از نظرات مشورتی اتاق‌‌‌‌ها، انجمن‌‌‌‌ها، تشکل‌‌‌‌ها، اتحادیه‌‌‌‌ها و صاحب‌‌‌‌نظران بخش خصوصی و مراکز دانشگاهی در موضوعات مرتبط از دیگر اولویت‌های این سازمان در توسعه فعالیت‌‌‌‌های نمایشگاهی با هدف ارتقای کیفیت و کارآمدی بیشتر نمایشگاه‌‌‌‌ها می‌‌‌‌باشد.
آیا صرف تعبیه واژه «بین‌‌‌‌المللی» در عنوان یک نمایشگاه، منظور سازمان را از بین المللی بودن آن برآورده می‌‌‌‌کند؟ چون تعدادی از نمایشگاه‌‌‌‌ها، پسوند «بین‌‌‌‌المللی» دارندولی حضور شرکت‌‌‌‌های خارجی در آن‌ها مشاهده نمی‌‌‌‌شود.
نخیر؛ صرف تعبیه “بین‌‌‌‌المللی” در عنوان نمایشگاه بیانگر بین‌‌‌‌المللی‌‌‌‌بودن آن نمایشگاه نیست. مطابق استانداردهای تعیین‌‌‌‌شده ازسوی انجمن جهانی صنعت نمایشگاهی(UFI)، نمایشگاه‌‌‌‌هایی، “بین‌‌‌‌المللی” محسوب می‌‌‌‌شوند که دارای معیارهای زیر باشند:
-‌ حداقل ۱۰% از کل شرکت‌‌‌‌کنندگان و ۵% از کل بازدیدکنندگان از کشورهای خارجی باشند.
– نمایشگاه در محلی دائمی و مناسب برگزار شود.
– مرکز نمایشگاهی دارای همه امکانات نمایشگاهی باشد و نکات بهداشتی و امنیتی را به درستی اجرا نماید.
– اطلاعات نمایشگاه، مانندکاتالوگ، بروشور و آگهی به زبان انگلیسی موجود باشد.
تصدیق می‌‌‌‌فرمایید برخی از نمایشگاه‌‌‌‌هایی که با عنوان بین‌‌‌‌المللی در سطح کشور برگزار می‌‌‌‌گردد همه استانداردهای تعیین شده از سوی UFI را ندارند.
در دوسطر اول از اهداف سازمان توسعه تجارت ایران که در اساسنامه آن درج شده، آمده است: «توسعه تجارت خارجی، بازاریابی، تبلیغ و گسترش بازارجهانی کالا و خدمات صادراتی کشور …» علاوه بر این در ماده ۵ اساسنامه، زیرعنوان وظایف سازمانی، موارد مشخص و دقیقی از اقداماتی که سازمان باید انجام دهد، برشمرده شده است. جالب این که در ماده ۲۲ درباره اهمیت بسته‌‌‌‌بندی در صادرات تصریح شده است.
با توجه به موارد فوق و نیز هدف‌‌‌‌گذاری برنامه ششم توسعه و چشم انداز ۱۴۰۴ که براساس آن قراربود ایران قطب اول صنعت چاپ و بسته‌‌‌‌بندی در منطقه باشد، سازمان توسعه تجارت ایران چه برنامه‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌ها و اقداماتی صورت داده و به‌‌‌‌طور مشخص در زمینه برگزاری نمایشگاه‌‌‌‌های بین‌‌‌‌المللی چاپ و بسته‌‌‌‌بندی از این نظر نمره قبولی می‌‌‌‌گیرد؟
باتوجه به نقش برجسته نمایشگاه‌‌‌‌ها به‌‌‌‌عنوان یکی از مولفه‌‌‌‌های توسعه اقتصادی کشور و نظر به‌‌‌‌چشم‌‌‌‌انداز توسعه بیست ساله که در آن جایگاه اول کشور در منطقه در زمینه‌‌‌‌های مختلف از جمله صنعت چاپ و بسته‌‌‌‌بندی دیده شده است، این حرکت در چارچوب کلی اقتصاد مقاومتی که همواره مورد تاکید مقامات عالی کشور بوده، اجتناب‌‌‌‌ناپذیر می‌‌‌‌باشد. یقیناً موضوع توسعه فعالیت‌‌‌‌های نمایشگاه‌‌‌‌ها بطور عام و نمایشگاه چاپ‌‌‌‌و‌‌‌‌بسته‌‌‌‌بندی بطور خاص بالحاظ نمودن موارد مرتبط امکان‌‌‌‌پذیرخواهد بود. نام‌‌‌‌گذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید؛ پشتیبانی‌‌‌‌ها و مانع‌‌‌‌زدایی‌‌‌‌ها، توجه بیش از پیش دست‌‌‌‌اندرکاران به مقوله اقتصادمقاومتی را به عنوان سندی ارزشمند برای توسعه و رشد پایدار اقتصادی کشور ضروری می‌‌‌‌نماید. هم‌‌‌‌چنان‌‌‌‌که فعالان اقتصادی واقفند این سند بردومحور اصلی بنیان نهاده شده است یک جنبه آن، اقتصاد درون‌‌‌‌زاست یعنی استفاده حداکثری از توان و ظرفیت‌‌‌‌های ملی که نهایتاً به افزایش بهره‌‌‌‌وری می‌‌‌‌انجامد. در این جنبه بهبود مستمر تولید و خدمات مدنظر است که ازجمله اصلاح و بروز نمودن خطوط تولید، حذف فرآیندهای زائد، کاهش ضایعات، انتقال تکنولوژی، آموزش پرسنل نیروی کار و کاهش هزینه‌‌‌‌ها از موارد مهم آن می‌‌‌‌باشد. در همین راستا استفاده از شرکت‌‌‌‌های دانش‌‌‌‌بنیان و آخرین دستاوردهای بشری در تولید و خدمات و کاهش مصرف انرژی و توسعه گردش‌‌‌‌گری نقش موثری می‌‌‌‌تواند داشته باشد. جنبه دیگرآن اقتصاد برون‌‌‌‌گراست که شامل جذب سرمایه‌‌‌‌گذاری خارجی، انتقال تکنولوژی روز دنیا و حضور موثر در بازارجهانی (صادرات و واردات) با توجه ویژه به صادرات غیرنفتی می‌‌‌‌باشد. بی‌‌‌‌تردید یکی از ارکان مهم در اقتصاد کشورها توجه به صادرات و داشتن برنامه‌‌‌‌ریزی دقیق جهت ایجاد ارزش‌‌‌‌افزوده و رونق‌‌‌‌اقتصادی می‌‌‌‌باشد. امروزه صادرات نفتی با توجه به نوسانات لحظه به لحظه نرخ نفت و محدویت این منابع برای اقتصاد کشور مخاطره‌‌‌‌انگیز است. اولین راه‌‌‌‌کار در جهت مقابله با این مشکلات توجه به صادرات و توسعه صادرات غیرنفتی می‌‌‌‌باشد. همچنان‌‌‌‌که اذعان شد نقش نمایشگاه‌‌‌‌های بین‌‌‌‌المللی در سیاست‌‌‌‌های توسعه صادرات غیرنفتی شامل شناساندن کالاهای تولیدشده، انتقال به‌‌‌‌موقع تکنولوژی، ایجاد بازار رقابت و بازاریابی بین‌‌‌‌المللی در این خصوص بیبدیل است. در این راستا اهم برنامه‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اقدامات صورت‌‌‌‌پذیرفته و در دست اقدام سازمان توسعه تجارت ایران در ارتقاء جایگاه نمایشگاه‌‌‌‌ها و به‌‌‌‌ویژه نمایشگاه چاپ و بسته ‌‌‌‌بندی به شرح ذیل است:
ا-طراحی و پیاده‌‌‌‌سازی سامانه نمایشگاه مجازی: استفاده از ظرفیت‌‌‌‌های تکنولوژی روز دنیا برای طراحی و

پیاده‌‌‌‌سازی نمایشگاه‌‌‌‌های مجازی نه به‌‌‌‌عنوان جایگزین نمایشگاه‌‌‌‌های فیزیکی بلکه به‌‌‌‌عنوان مکمل آن در شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا بیش از پیش ضروری می‌‌‌‌نماید. در این خصوص مدل پیاده‌‌‌‌سازی و سامان‌‌‌‌دهی نمایشگاه‌‌‌‌های مجازی در کشور از سوی سازمان توسعه تجارت ایران طراحی شده است که در صورت تایید آن از سوی مقامات ذی‌‌‌‌ربط جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.
۲-مکانیزه‌‌‌‌کردن رتبه‌‌‌‌بندی مجریان نمایشگاه‌‌‌‌ها: دراین خصوص مجریان نمایشگاهی در يك مكانيزم علمي و عملي مطابق با استانداردهاي مناسب و تعريف‌‌‌‌‌شده جهانی، مورد ارزيابي قرار می گیرند و ميزان تطابق آن‌ها با معيارهاي تعالي مشخص شده و درجه کيفيت ارايه خدمات آن‌ها جهت ايجاد شفافيت در تصميم برگزارکنندگان، و سطح ارایه خدمت (ملی، منطقه‏ای و بین‏المللی) تعیین و به آن‌ها اعلام می‌‌‌‌شود. مراحل ذیل در رسیدن به این هدف طی خواهد شد:
– بررسی مدل‌‌‌‌های موجود و انتخاب مناسب‏ترین مدل ارزیابی مجریان نمایشگاهی کشور؛
– شناسایی، احصاء و طبقه‏بندی شاخص‏های ارزیابی؛
– ارزیابی، وزن‏‏دهی و انتخاب شاخص‏های ارزیابی مجریان نمایشگاهی؛
– تدوین دستورالعمل نهایی ارزیابی مجریان نمایشگاهی؛
۳-کلاسه‌‌‌‌بندی رویدادها و استانداردسازی شرح خدمات هر سطح: با تحلیل کارشناسی و فنی رویدادهای نمایشگاهی در کشور، تلاش خواهد شد کلاس هر عنوان نمایشگاه حداقل در سه سطح تفکیک و برای هر سطح، شرح خدمات متناظر فرمت‌‌‌‌دهی شود.
۴- طراحی مدل اجرایی نحوه انتخاب مجریان نمایشگاهی: در این مدل فرآیند انتخاب مجریان نمایشگاه‌‌‌‌ها در کلیه بخش‌‌‌‌ها به عهده سازمان بوده و در جلسات مرتبط به منظور پاسخ‌‌‌‌گویی مناسب به ایرادات قانونی دستگاه‌‌‌‌های نظارتی و رفع شبهات احتمالی، موضوعات با حضور نمایندگان دستگاه‌‌‌‌ها و بر اساس ضوابط سازمان در کارگروه مطرح و تصمیم‌‌‌‌گیری خواهد شد.
۵-بررسی تطبیقی عناوین نمایشگاهی کشور با عناوین نمایشگاهی مندرج در سایت‌‌‌‌های بین‌‌‌‌المللی معتبر جهانی: با توجه به اینکه رویدادهای نمایشگاهی بین‌‌‌‌المللی برگزارشده در محل سایت نمایشگاه‌‌‌‌های بین المللی تهران با هدف جذب حداکثری مشارکت کنندگان خارجی و پذیرش هیات‌‌‌‌های تجاری از سایر کشورها و در نهایت ارزآوری صورت می‌‌‌‌گیرد، چنان‌‌‌‌چه عنوان نمایشگاهی برای مخاطبان بخش خارجی ناشناخته باشد. برگزارکننده در پوشش بخش خارجی نمایشگاه موفق عمل نخواهد کرد. بررسی تطبیقی عناوین نمایشگاهی از تداخل موضوعات و گروه‌‌‌‌های کالایی نیز که در این خصوص مشکلاتی نیز بوجود آمده است، جلوگیری می‌‌‌‌نماید.

انتظار معقول از نمایشگاه بین‌‌‌‌المللی آن است که اولاً: تازه‌‌‌‌ترین دستاوردهای فناوری را در زمینه مربوط به بازدیدکنندگان ارائه کند. ثانیا:ً بستری مناسب برای جذب مخاطبان و مشتریان محصولات و خدمات شرکت‌‌‌‌کنندگان در بازار داخلی و خارجی فراهم سازد. آیا نمایشگاه چاپ و بسته بندی از این نظر نمره قبولی می‌‌‌‌گیرد؟
همچنان‌‌‌‌که اشاره شد نمایشگاه‌‌‌‌ها مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست‌‌‌‌یافتن به پدیده‌های نوین علم، صنعت و انتقال فناوری است به‌‌‌‌خصوص که برگزاری هدفمند نمایشگاه‌‌‌‌ها، باعث ایجاد رقابت‌های سالم داخلی و بین‌المللی می‌شود. برپایی نمایشگاه‌ها در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جنبه‌های مختلف موجب پویایی اقتصاد بومی شده که از جمله آن کمک به توسعه و رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقای سطح اشتغال ملی است.
ارزیابی‌‌‌‌های به‌‌‌‌عمل‌‌‌‌آمده از برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌‌‌‌بندی حاکی از آن است که این نمایشگاه همیشه مورد استقبال مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان قرار می‌‌‌‌گیرد. خوشبختانه مجریان برگزاری نمایشگاه‌‌‌‌ طی دوره‌‌‌‌های متعدد تلاش نموده‌‌‌‌اند با کاربست برنامه‌‌‌‌های توسعه‌‌‌‌ای زمینه را برای بقاء فعالیت‌‌‌‌های حرفه‌‌‌‌ای و تخصصی مهیا سازند.
هرچند نمایشگاه چاپ و بسته‌‌‌‌بندی با نمایشگاه‌‌‌‌های برگزار شده در صنعت دنیا فاصله دارد اما بدون شک در مسیر توسعه نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌‌‌‌بندی قرار داریم. یکی از جنبه‌های مهمی که می‌توان این صنعت را در ایران توسعه داد، توجه به توسعه صنایع نمایشگاهی صادراتی در این رویداد است. توسعه فعالیت‌‌‌‌های نمایشگاهی می‌تواند موجب ارایه توانمندی‌ها و تولیدات کشور در حوزه چاپ و بسته بندی به سمت صادرات باشد.در سال‌‌‌‌های اخیر، برگزارکنندگان نمایشگاه‌‌‌‌های چاپ و بسته‌‌‌‌بندی در مراکز نمایشگاهی در یک‌‌‌‌سوم استان‌‌‌‌ها اقدامات مناسبی را انجام داده‌‌‌‌اند و قطعاً انحصار برگزاری نمایشگاه موصوف از تهران خارج شده است. این تعاملات باعث شده ارتقاء سطح برگزاری تا حدی در نمایشگاه‌‌‌‌های تهران نیز دیده شود.

اغلب گفته می‌‌‌‌شود مسائل و مشکلات جذب شرکت‌‌‌‌های مهم اروپایی برای شرکت در نمایشگاه‌‌‌‌های داخل ایران، فراتر از توان و مسئولیت شرکت‌‌‌‌های برگزارکننده نمایشگاه و در حوزه سیاست‌‌‌‌های کلان اقتصادی و تجاری دولت است. آیا این نظر را تایید می فرمایید؟ در این مورد چه مسئولیتی برای مجری قائل هستید؟
بله همین‌‌‌‌طور است اما نباید فراموش کرد براساس روندی که طی سال‌‌‌‌های اخیر شاهد آن بودیم میزان مشارکت کنندگان خارجی در نمایشگاه‌‌‌‌ها به دلیل تحریم‌‌‌‌های ظالمانه و ترس مشارکت کنندگان و شرکت‌‌‌‌های خارجی از مجازات و تحت تحریم قرار گرفتن و به‌‌‌‌خاطر شیوع و گسترش ویروس منحوس کرونا از ابتدای سال ۱۳۹۹ دچار کاهش چشم‌‌‌‌گیری شده است. برگزارکنندگان نمایشگاه‌‌‌‌ها برای بازاریابی و افزایش مشتری حتماً باید پا به عرصه نمایشگاه‌‌‌‌های بین المللی بگذارند و نباید صرفاً به وجود یك مشتری بسنده کنند. به مجریان نمایشگاه‌‌‌‌ها توصیه می‌‌‌‌شود با گشت و گذار در بازارهای بین المللی و انتخاب جوینت ونچر تلاش بیشتری از خود نشان دهند. اصولاً سرمایه‌‌‌‌گذاری مشترک در صنعت نمایشگاهی در بعد جهانی در حال رشد است. این امر به معنای بهره‌‌‌‌گرفتن از امکانات مالی و تجهیزات و فن‌‌‌‌آوری پیشرفته است. از طریق روابط تجاری با شرکت‌‌‌‌های خارجی، علاوه بر افزایش تخصص و تجربه، می توان به برگزاری نمایشگاه‌‌‌‌های قوی‌‌‌‌تر مبادرت ورزید. همچنین با قدرت مالی شرکای خارجی، کلان نمایشگاه‌‌‌‌ها نیز براحتی برگزار می‌‌‌‌شوند. در این زمینه حضور شرکت‌‌‌‌های چند ملیتی نمایشگاهی علاوه‌‌‌‌بر منابع مالی امکانات بازاریابی در سایر کشورها را فراهم می‌‌‌‌آورد و زمینه حضور شرکت‌‌‌‌های تخصصی‌‌‌‌تر در نمایشگاه‌‌‌‌ها و گاه هزینه‌‌‌‌های بازاریابی و ارتقاء سطح خدمات میسر می‌‌‌‌شود.

معمولاً از شرکتی خصوصی که برای اجرای نمایشگاه آن سال قرارداد می‌‌‌‌بندد نمی‌‌‌‌توان انتظار داشت که بارتعاملات بین‌‌‌‌المللی بازاریابی خارجی و هزینه‌‌‌‌های تبلیغات فرامرزی و برنامه‌‌‌‌ریزی بلندمدت را به دوش بکشد بنابراین انتظار می‌‌‌‌رود سازمان توسعه تجارت ایران با درنظر گرفتن منافع ملی و بلندمدت کشور و با استفاده از امکاناتی مثل دسترسی به وابسته‌‌‌‌های بازرگانی در سفارت‌‌‌‌خانه‌‌‌‌های ایران، برای هر نمایشگاه اقدامات موثری انجام دهد. اگر این نظر را تایید می فرمایید برای بازاریابی و تبلیغات خارجی نمایشگاه چاپ و بسته‌‌‌‌بندی چه شیوه هایی را پیشنهاد می‌‌‌‌دهید؟
حضور در صحنه‌‌‌‌های بین‌‌‌‌المللی، علاوه برداشتن محصولات و خدمات قابل رقابت با شرکت‌‌‌‌های رقیب نیازمند برنامه‌‌‌‌های استراتژیک بازاریابی و تبلیغات بین‌‌‌‌المللی می‌‌‌‌باشد که در صورت عدم وجود چنین برنامه‌‌‌‌هایی حتی با داشتن محصولات با کیفیت مطلوب، رقابت در عرصه‌‌‌‌های جهانی غیرممکن می‌‌‌‌شود.
در گام نخست مجری نمایشگاه چاپ و بسته‌‌‌‌بندی می‌‌‌‌بایست به مثابه اقدامات گذشته هم‌‌‌‌چنان در تبلیغات و ارایه توانمندی بنگاه‌‌‌‌ها پیشتاز عمل کند هرچند که در مقایسه با برخی از کشورهای پیشرفته در صنعت چاپ و بسته‌‌‌‌بندی عقب‌تر هستیم اما توانسته‌ایم طی سال‌‌‌‌های اخیر در برخی نمایشگاه‌ها همچون نفت، ساختمان و کشاورزی و چاپ و بسته‌‌‌‌بندی در سطح منطقه خوش بدرخشیم و با مراکز معتبر نمایشگاهی مانند دبی رقابت تنگاتنگی داشته باشیم.
با فرض اینکه حتی اگر برپایی نمایشگاهها به مجریان کارآزموده و توانمند سپرده شود، موفقیت صنعت نمایشگاهی نیازمند حمایتهای اقتصادی و سیاسی دولت است. اعطای روادید زودهنگام و طویلالمدت به تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان خارجی، ارائه تسهیلات ویژه گمرکی برای اتباع خارجی شرکتکننده در نمایشگاه‌‌‌‌ها، اعطای اعتبارات ارزی برای تأمین هزینههای تبلیغی نمایشگاه‌‌‌‌ها در رسانههای برونمرزی و امضای تفاهمنامههای همکاری نمایشگاهی با کشورهای دیگر از جمله خدمات دولتی است که می‌‌‌‌تواند برای توسعه صنعت نمایشگاهی کشور مفید باشد.
باید اذعان کرد که نگرش جدید دولت به تقویت رایزن‌های بازرگانی ایران در خارج از کشور و استفاده از پتانسیل تبلیغی و مشاوره‌ای آنان در جذب شرکای جدید تجاری برای صنعتگران کشورمان و نمایشگاه‌‌‌‌ها راهکارهای منطقی و اصولی در این راستاست. با توجه به هماهنگی‌‌‌‌های بعمل‌‌‌‌آمده انشاءالله اوایل خردادماه تعداد ۵ رایزن بازرگانی به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، روسیه، عمان و چین اعزام می‌‌‌‌شوند و بزودی کارهای اعزام رایزنان بازرگانی به افغانستان و ترکیه نیزانجام خواهد شد.
رسانه ملی نیز با استفاده از شبکههای برونمرزی خود می‌تواند در تبلیغ برنامه نمایشگاه‌‌‌‌های بین‌المللی کشورمان و جذب مخاطبان خارجی مؤثر باشد. هر چند که استفاده از شبکه‌های رسانهای خارجی در جذب تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان خارجی مؤثرتر است.
یکی دیگر از راهکارهای توسعه صنعت نمایشگاهی، استفاده از ظرفیت ارتباطی تولیدکنندگان داخلی با شرکای خارجی آن‌هاست. اگر تولیدکنندگان داخلی را تشویق کنیم که در ازای شرکت در عرصههای نمایشگاهی و دعوت از شرکای خارجی خود برای دیدار از نمایشگاه‌‌‌‌ها، از تخفیف ویژه هزینه‌های نمایشگاهی بهره‌مند خواهند شد، زحمت فعالیت‌های تبلیغی نمایشگاه‌‌‌‌ها را از دوش دولت

کاسته‌ایم و قطعاً از نوآوری‌های بهتری توسط تولیدکنندگان داخلی بهره‌‌مند خواهیم شد. البته برخی از این راه‌‌‌‌کارها در قالب بسته‌های حمایتی سازمان توسعه تجارت از فعالیت‌های نمایشگاهی در راستای گسترش صادرات غیرنفتی اندیشیده شده است ولی اجرای آن‌ها نیازمند تخصیص اعتبار به فعالیت‌های نمایشگاهی است.

آیا سازمان توسعه تجارت در پایان هر دوره نمایشگاه، عملکرد مجری را ارزیابی می کند و نتایج آن را منتشر می کند؟ و آیا تمدید قرارداد نمایشگاه بعدی به معنای رضایت از برگزاری دوره قبل است؟
ارزیابی دقیق نمایشگاه‌‌‌‌ها معمولا کار پیچیده و بغرنجی است زیرا این اقدام مستلزم درک شرایط کشور و همکاری همه افرادی است که در برپایی یک نمایشگاه و فعالیت‌‌‌‌های آن اعم از اجراء، سازمان‌‌‌‌دهی مشارکت و بازدید دخالت داشته‌‌‌‌اند. این درحالی‌‌‌‌است که بسیاری از آن‌ها حاضر به همکاری نمی‌‌‌‌باشند. براساس ضوابط و شرایط برگزاری نمایشگاه‌‌‌‌های داخلی، در زمان اعطای مجوز به برگزارکننده نمایشگاه، مجـری موظف می‌‌‌‌شود تحـت نظارت کامل دفتر برنامه‌‌‌‌ریزی و رویدادهای تجاری و همچنین دفتر تخصصی ذیربط سازمان، که در خصوص نمایشگاه چاپ و بسته‌‌‌‌‌‌‌‌بندی دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی است، نسبت به برگزاری نمایشگاه اقدام نماید. میز تخصصی در دفتر ذی‌‌‌‌ربط ناظر نمایشگاه بوده و کارشناسان این میز نسبت به رصد اقدامات انجام گرفته از سوی مجری و ارزیابی آن اقدام می‌‌‌‌نماید و پس از اتمام برگزاری نمایشگاه، دفتر تخصصی ذی‌‌‌‌ربط در خصوص برگزاری دوره‌‌‌‌های بعدی نمایشگاه اظهار نموده و ارزیابی‌‌‌‌های دفتر موصوف در برگزاری نمایشگاه در دفتر برنامه ‌‌‌‌ریزی و رویدادهای تجاری کارشناسی شده و ضمن اخذ نظرات سایر حوزه ها از جمله شرکت سهامی نمایشگاه‌‌‌‌های بین‌‌‌‌المللی تهران و سایر مراجع ذی‌‌‌‌ربط، موضوع در حضور اعضاء کارگروه مورد بررسی و در صورت تایید عملکرد مجری، مجوز دوره بعدی نمایشگاه به برگزار‌‌‌‌کننده اعطاء می‌‌‌‌گردد. شایان ذکر است عملکرد مثبت و منفی کلیه مجریان نمایشگاه‌‌‌‌ها در بانک اطلاعات مجریان نمایشگاهی ثبت و ضبط می‌‌‌‌گردد و عنداللزوم مطابق شیوه‌‌‌‌نامه تعیین صلاحیت مجریان، اعمال قانون می‌‌‌‌شوند.

روی هم‌‌‌‌رفته ارزیابی سازمان توسعه تجارت ایران از نمایشگاه چاپ و بسته‌‌‌‌بندی چیست و با توجه به فرصت‌‌‌‌های قابل انتظار در فضای تجاری ایران و جهان، چه چشم‌‌‌‌اندازی برای این نمایشگاه متصور است؟

نمایشگاه چاپ و بسته‌‌‌‌بندی به عنوان ویترین و ابزار معرفی توانمندی‌‌‌‌‌های تولیدی و صادراتی کشور در حوزه‌‌‌‌های ماشین‌‌‌‌آلات چاپ، بسته‌‌‌‌بندی، مواد اولیه چاپ، مصنوعات بسته‌‌‌‌بندی، خدمات چاپ، کارتن، ورق، مقوا، مرکب و سیستم‌‌‌‌های چاپ دیجیتال و صنایع وابسته، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و باید تلاش نمود از این ظرفیت به نفع توسعه صادرات و تبادل تکنولوژی و دانش فنی روز بهره برد. رکود اقتصادی اخیر و شیوع ویروس کرونا در جهان نشان داد که بروز بحران‌‌‌‌ها به معنای خروج این قبیل نمایشگاه‌‌‌‌ها از صحنه نیست. یافته‌‌‌‌های اخیر از روند جاری و برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌‌‌‌بندی در دوره‌‌‌‌های گذشته که بخاطر تحریم‌‌‌‌ها و ویروس کرونا، شرکت‌‌‌‌های داخلی و خارجی یکی پس از دیگری از حضور در نمایشگاه‌‌‌‌ها انصراف می‌‌‌‌دادند، برگزاری این نمایشگاه هرچند با کاهش کمی آن در کنار معدود نمایشگاه‌‌‌‌ها در سال گذشته علت خوش‌‌‌‌بینی را نشان می‌‌‌‌دهد، از جمله آمار مربوط به حفظ مخاطب در سطوح کیفی، اتخاذ اقدامات استراتژیک صنعت نمایشگاهی کشور می‌‌‌‌تواند صنعت چاپ و بسته بندی را در موقعیت قدرت قرار دهد. در این میان بابد اذعان داشت که تزریق مشوق‌‌‌‌های اقتصادی نیز نقش مهمی در این بخش می‌‌‌‌تواند ایفا نماید.
اکنون زمان آن است که نمایشگاه چاپ و بسته‌‌‌‌بندی را به عنوان فرصت‌‌‌‌ به شدت هدفمند و کیفی برای تبادل اطلاعات مرتبط با بازدیدکنندگان و غرفه داران ترویج کنیم. به همین دلیل سرمایه‌‌‌‌گذاری برای توسعه این صنعت در کشور از سوی تشکل‌‌‌‌های مرتبط، برگزارکننده آن باید تداوم داشته و در ابعاد مختلف آن از طریق نهادسازی و تشکل‌‌‌‌های حرفه‌‌‌‌ای مراکز برگزاری و مجریان در استان‌‌‌‌ها و ارائه طرح‌‌‌‌هایی با مشارکت این تشکل‌‌‌‌ها در قالب ساماندهی برگزاری هدف‌‌‌‌مند، برنامه‌‌‌‌ریزی بلندمدت، تدوین استانداردهای ملی برگزاری نمایشگاه‌‌‌‌ها و ارزیابی عملکرد غرفه‌‌‌‌داران، آموزش‌‌‌‌های مستمر و انتشار منابع علمی جهت مشارکت‌‌‌‌کنندگان در دست اقدام باشد.بدلیل این رویکرد و فعالیت‌‌‌‌های انجام شده افق صنعت چاپ و بسته بندی در ایران در حال رشد و مناسب است خصوصاً با توسعه دست‌‌‌‌اندرکاران در بخش خصوصی می‌‌‌‌توان بیشتر به فضای رقابتی و رشد آن امیدوار بود.

توصیه‌‌‌‌ها و راهکارهای اجرایی برای ارتقاء و موفقیت بیش از پیش نمایشگاه چاپ و بسته‌‌‌‌بندی و ماشین‌‌‌‌الات وابسته در دوره‌‌‌‌های آتی:
 الزام برگزارکنندگان نمایشگاه چاپ و بسته بندی به اجرای برنامه محتوایی هم‌‌‌‌زمان با برگزاری نمایشگاه‌‌‌‌ها؛
 انتخاب و سامان‌‌‌‌دهی هیات‌‌‌‌های تجاری از مشارکت‌‌‌‌کنندگان در نمایشگاه‌‌‌‌های چاپ و بسته‌‌‌‌بندی و اعزام آن‌ها به منظور بازدید از نمایشگاه‌‌‌‌های معتبر چاپ و بسته‌‌‌‌بندی در سطح دنیا؛
اجرای برنامه‌‌‌‌های متنوع صادراتی در سطح ملی و بین‌المللی و با مشارکت بخش خصوصی جهت حضور در پاویون های بین المللی؛
پرداخت یارانه نمایشگاهی به بنگاه های تولیدی – صادراتی جهت حضور در نمایشگاه‌‌‌‌های بین المللی (بر اساس بسته مشوق‌‌‌‌های صادراتی سال ۱۴۰۰ مشروط به تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه)؛
با توجه به شریط حساس کشور در زمینه تحریم‌‌‌‌های بین‌‌‌‌المللی و گسترش ویروس کرونا،”برگزاری نمایشگاه مجازی چاپ و بسته‌بندی” ؛
بازنگری جدی در سیاست‌‌‌‌ها و رویه‌‌‌‌های اجرایی برگزاری نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی با همراهی، همکاری و هم‌‌‌‌آفزایی کلیه تشکل‌های مرتبط در حوزه چاپ و بسته‌بندی؛

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید