گفت‌وگو با علیرضا رحمن، معاون بازرگانی صنایع چوب و کاغذ مازندران

0
2691

اکنون در بهترین وضعیت تولید قرار داریم

غرفه بزرگ صنایع چوب و کاغذ مازندران در نمایشگاه کوچک کاغذ و مقوا خبر از تغییراتی در اداره این واحد تولیدی می‌دهد. پس از سال‌ها کش و قوس و انتشار خبرهای متناقض درباره واگذاری این مجموعه و کاهش تولید و غیره، حالا مدیران این کارخانه با اعتماد به نفس بیشتری در غرفه، پذیرای بازدیدکنندگان هستند و از طرح‌های توسعه هم صحبت می‌کنند.
دکتر علیرضا رحمن معاون بازرگانی در این باره با ما سخن می‌گوید و قبل از هر چیز تأکید می‌کند که به هیچ عنوان فروش و واگذاری کارخانه چوب و کاغذ مازندران، مطرح نیست.

علیرضا رحمن معاون بازرگانی صنایع چوب و کاغذ مازندران با تکذیب هر گونه خبر مبنی بر احتمال فروش و واگذری این واحد بزرگ تولید کاغذ، می‌گوید: با تمهیدات جدید مدیریت و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ما اکنون در بهترین وضعیت تولید قرار داریم. به طوری که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ (که ۱۵ روز اول آن هم صرف اُورهال کردن و تعمیرات ماشین‌آلات شده بود) به اندازه ۶ ماه اول سال ۹۹ تولیدات داشتیم (یعنی حدود ۲۳ هزارتن) اگر مقایسه کنیم با بهترین رکورد تولید این کارخانه که در سال ۹۴، حدود ۱۷۵ تن بوده، می‌بینیم در این سه ماه، پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم.
می‌دانیم که با سیاست‌گذاری سازمان جنگل‌ها و مراتع، محدودیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال برای چوب و کاغذ مازندران اعمال شد. آیا این محدودیت ادامه دارد و آیا واردات چوب از روسیه، از نظر قیمت تمام شده، برای شما مشکل‌زا نیست؟
رحمن پاسخ می‌دهد: می‌دانید که محدودیت برداشت چوب قرار بود از سال ۹۹ اجرایی شود ولی به دلایلی از سال ۹۶ بدون در نظر گرفتن طرح جایگزین اعمال شد. حالا به این بحث نمی‌پردازیم که این اقدام آیا به سود جنگل بود یا نه و آیا برداشت‌های غیرمجاز بیشتر آسیب می‌زند یا آن روشی که ما به ازای هر برداشت، درختکاری می‌کردیم و غیره. اما درباره چوب وارداتی روسی باید بگویم که به صرفه‌تر هم هست و ما از نظر تأمین چوب و خمیر کاغذ و مواد اولیه، مشکلی نداریم.
از وضعیت تولید می‌پرسیم و پاسخ می‌شنویم:
دو خط اصلی تولید ما در حال کار هستند. خط شماره یک PMI که به تولید کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر اختصاص دارد. الان با ۴۵ درصد ظرفیت در حال کار است (ظرفیت رسمی این خط ۲۷۶ تن کاغذ روزنامه یا ۲۴۱ تن کاغذ چاپ و تحریر در شبانه روز است).
خط شماره دو PM2 نیز به تولید کاغذ فلوتینگ اختصاص دارد که روزانه ۱۷۵ تن تولید می‌کند. (ظرفیت رسمی این خط ۲۵۸ تن در شبانه روز است). این خطوط تولید، ساخت کارخانه آلمانی VOITH هستند.
با این حساب امکان توسعه نیز وجود دارد، آیا کارخانه چوب و کاغذ مازندران طرحی برای توسعه در دست دارد؟
بله، برای هر دو خط طرح‌های توسعه در نظر داریم. در زمینه تنوع محصول و کاغذ‌های غیر از نشر، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. به زودی خبرهای خوبی در این باره خواهید شنید.
از میزان تولید که بگذریم، بحث کیفیت کاغذ روزنامه و کاغذ تحریر مازندران مطرح می‌شود که گاه مورد انتقاد بعضی چاپخانه‌ها بوده، هر چند که از کاغذ لاینرآن رضایت داشته‌اند.
کیفیت کاغذ مدتهاست که بهبود پیدا کرده و اصل مشتری مداری و رعایت حقوق مشتریان در ارائه یک محصول با کیفیت در میان اهم موضوعات شرکت قرار دارد .

پس می‌ماند بحث قیمت، کاغذ شما گران است؟
کاغذ تحریر مازندران، الان از کیلویی ۲۱ هزارتومان تا ۲۳ هزارتومان عرضه می‌شود. قیمت ما را با کاغذهای وارداتی مقایسه کنید، خیلی ارزان‌تر است چرا که ما برای همه موادمصرفی و قطعات و تمام اقلام وارداتی کارخانه، هیچ ارز دولتی دریافت نمی‌کنیم و همه با ارز آزاد تأمین می‌شوند، در حالی که همه کاغذ تحریر موجود در بازار از چین و اندونزی و غیره، با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند و هم اکنون یک بند کاغذ ۷۰× ۱۰۰ سانتی‌‌متری حدود ۵۶۰ تا ۶۰۰ هزارتومان در بازار معامله می‌شود. این در حالی است که هنوز حجم قابل توجهی کاغذ تحریر در انبارها موجود است و هیچ کاغذ تحریری با ارز آزاد وارد کشور نشده است.
باید ببینیم اگر با دلار آزاد کاغذ تحریر وارد کنند، قیمت کاغذ تحریر در بازار چه وضعی پیدا می‌کند.
توقع داریم دستگاه‌های دولتی از جمله آموزش و پرورش برای استفاده از کالای ایرانی و تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال مزین به تولید ، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها پا پیش بگذارند و با خرید از کالای ایرانی ضمن ایجاد و تداوم شغل برای کارگران این مرزو بوم موجب تعالی اقتصاد داخلی گردند .

کاغذ و مقوای شاکریان، پشت چسبدار در غیاب بزرگان

در نمایشگاه کاغذ و مقوا، تولیدکنندگان عمده کاغذ پشت چسبدار (بردار شیب‌ و ایران دار) شرکت نکرده‌اند، اما ردپای این محصول را می‌توان در غرفه کاغذ و مقوای شاکریان دید، تولیدکننده‌ای کوچک؛ ظرفیتی محدود ولی پرانگیزه برای کسب سهمی هر چند کوچک از بازار. محمد شاکریان درباره فعالیت‌های این شرکت و تجربه این نمایشگاه با ما سخن می‌گوید:
زیره و چسب و رو به همه وارداتی است. با کارخانه کوچکی در شورآباد ارائه کرده‌ایم که روزانه ۳ پالت ۷۰×۵۱۰ سانتی‌متری و ماهانه در حدود ۵۰ تن تولید داریم. هم اکنون سه نوع پشت چسبدار مات، براق PVC البته کاغذ بالکی هولمن ساخته شده . خمیر نوروژی و سوئدی را هم وارد می‌کنیم.
گرچه ظرفیت تولید ما پائین است ولی سعی می‌کنیم با تأمین قابل قبولی از کیفیت و از قیمت مناسب و رقابتی به تدریج با بالا رفتن تقاضای بازار، به فکر توسعه هم با سطح.
اما فعلاً بازار رو به رکود است. او قیمت یک بند ۲۰۰ برگی از ارزان‌ترین جنس پشت چسبدار را حدود ۹۰۰ هزارتومان اعلام می‌کند.
شاکریان درباره ویژگی این دوره نمایشگاه کاغذ، مقوا و … می‌گوید: «در این دوره بازدیدکنندگان شهرستانی بیشتر از تهرانی‌ها به ما مراجعه کردند. ما مشتریان خود از هم، تبریز و شیراز داشتیم در مجموع نمایشگاه خلوتی است که بازدیدکننده کم دارد ولی مجال خوبی برای مذاکره و تبادل نظر فراهم می‌آورد.

 

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید