‍تجزیه و تحلیل فناوری چاپ هیبرید در صنعت لیبل

0
482

چاپ و تکمیل لیبل‌های لوکس در یک ماشین چاپ

منبع: Labels and Labeling
گروه ترجمه

رایج‌ترین فرمت ماشین چاپی که بتوان آن را هیبرید نامید ماشینی است که دست کم یک یونیت جوهرافشان CMYK همراه با یونیت رنگ سفید داشته و سپس دو یا چند یونیت فلکسو (می‌توان از یونیت اسکرین روتاری نیز استفاده کرد) پس از یونیت جوهرافشان نصب شده باشد و یونیت‌های رول بازکن، رول جمع کن، سیستم‌های کنترل کشش و ایستگاه‌های لامینت، چاپ مرکب متالیک، طلای سرد و طلای گرم، امباس، ورنی و دایکات براساس سفارش نیز به آن اضافه شده باشد.

به تازگی بیشتر سازندگان ماشین‌آلات چاپ لیبل به ساخت ماشین چاپ فلکسو جدید هم.راه با تجهیزات تکمیلی رو آورده‌اند، ماشین‌هایی که یونیت‌های چاپ سیلک اسکرین و چهار تا پنج یونیت جوهرافشان همراه با ایستگاه‌های چاپ فلکسو یک خط کامل چاپ لیبل را تشکیل می‌دهند.
به این ماشین‌ها اکنون ماشین‌‌های چاپ هیبرید می‌گویند. برای صنعت چاپ دیجیتال، این ماشین‌ها یک روند جدید حساب می‌آیند ولی ماشین‌هایی که هم‌زمان از چند فرایند چاپی استفاده می‌کنند پدیده جدیدی نیستند. توسعه و استفاده از ماشین‌های چاپ لیبل که از دو یا چند فرایند چاپ آنالوگ همراه با یونیت‌های تکمیلی (شامل طلای سرد و گرم، برجسته‌سازی، ورنی، برش رول به رول و دایکات) سابقه طولانی دارد. در حقیقت ماشین‌های ترکیبی که هم‌زمان از سیستم اسکرین روتاری، لترپرس، روتاری و فلکسو یووی همراه با گزینه‌های تکمیلی استفاده می‌کنند، طی سی‌سال گذشته توسط برندهای معروف برای تولید لیبل‌های لاکچری بطری‌های شراب، آب معدنی محصولات آرایشی و دیگر کالاهای گران‌قیمت مورد استفاده قرار گرفته است.
با این حال، بسیاری از این برندها که کالاهای لوکس ارایه می‌کردند اکنون به دنبال ماشین‌هایی هستند که لیبل‌های جذاب در تیراژ کم و با اطلاعات و عکس‌های متفاوت همراه با شخصی‌سازی ارایه دهند، ماشین‌هایی که به آن‌ها امکان می‌دهد خلاقیت خود را هر چقدر هم پیچیده باشد، به واقعیت تبدیل کنند. از سوی دیگر برنامه‌ها و ایده‌های تبلیغاتی هر چه بیشتر توسعه پیدا کرده‌اند و برندها به دنبال راه‌های بهتر و جدیدتر برای ارتباط با مشتری از طریق قابلیت‌های بازرگانی الکترونیک (e-commerce) هستند.

ضروریات خلاقیت
همین تقاضا برای تیراژهای کمتر و ارایه جلوه‌های ویژه چاپی و ضروریات و پیش نیازهای مهم برای طرح‌های خلاق، بازار ماشین‌های چاپ آنالوگ لیبل را به چالش کشیده است. ماشین‌های چاپ فلکسو حتی ماشین‌های چاپ ترکیبی آنالوگ با قابلیت سریع تعویض کار و اتوماسیون بالا ـ هم برای چاپ و هم برای عملیات تکمیلی ـ توانسته‌اند تا حدی پاسخگوی تقاضای برندها باشند، ولی هزینه آن‌ها برای چاپ در تیراژ کم بالاست و در عین حال نمی‌توانند محتوا و اطلاعات متغیر را با قیمت پایین چاپ کنند.
از سوی دیگر ماشین‌آلات چاپ دیجیتال قادرند چاپ در تیراژ کم با اطلاعات و مولفه‌های متغیر را که این روزها هر چه بیشتر مورد نیاز است، چاپ کنند. با این حال این ماشین‌ها تا چندی پیش قادر نبودند هم‌زمان جلوه‌های ویژه تکمیلی را به صورت پیوسته (In- line) با چاپ ارایه کنند و این کار باید به صورت غیرپیوسته (Offline) توسط یک ماشین تکمیلی مستقل انجام می‌شد.
برخی از سازندگان ماشین‌آلات اکنون موفق شده‌اند این خلاء را با ارایه ماشین‌های بسیار مدرن و پیچیده پر کنند. ولی کار با این ماشین‌ها مستلزم صرف زمان بیشتر برای آماده‌سازی و پرداخت هزینه بیشتر است.


همگام با رشد سرسام آور بازار چاپ دیجیتال لیبل، نیاز بیشتری به روش‌های تکمیلی و تبدیلی پیوسته Inline از جمله طلاکوبی، برجسته‌سازی، دایکات لیزری چاپ مرکب‌های متالیک و نیز چاپ از پشت، لامینیت و کوتینگ توسط ماشین‌های چاپ دیجیتال احساس می‌شود. ماشین‌های چاپ دیجیتال باید انعطاف بیشتری پیدا کنند و در عین حال قابلیت انجام انواع عملیات تکمیلی و ارایه جلوه‌های ویژه چاپی همزمان با عملیات چاپ را داشته باشند. اتوماسیون ماشین‌آلات چاپ برای انجام عملیات چاپ و تکمیلی باید افزایش یابد به گونه‌ای که بتوان عملیات تکمیلی را در حین چاپ، با هزینه‌ قابل قبول انجام داد.
تردیدی نیست که چاپکاران لیبل از آنچه آن را Touch Points می‌نامند، دل خوشی ندارند. منظور از Touch Points زمانی است که دخالت اپراتور و عملیات دستی برای انجام کار چاپی و یا تکمیلی ضرورت پیدا می‌کند، زیرا دخالت اپراتور و عملیات دستی مزیت عمده استفاده از یونیت‌های این ‌‌لاین را از بین می‌برد.
همین امر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری نسبتاً سنگین روی یک ماشین چاپ هیبرید با قابلیت‌های تکمیلی این لاین و پیوسته منطقی به نظر می‌رسد. به عبارت ساده‌تر‏، هزینه بالاتر از طریق تولید و کارآیی بیشتر ماشین جبران می‌شود.
به همین خاطر است که ماشین‌های چاپ آنالوگ / دیجیتال طی سه تا پنج سال گذشته نقش مهمتری در صنعت لیبل پیدا کرده‌اند. حتی قبل از آن، حدود ۲۰ سال پیش، ماشین‌های لترپرس روتاری و فلکسو از یونیت‌های دیجیتال که می‌توانست تونری یا جوهرافشان باشد، برای چاپ اطلاعات متغیر همراه با آپشن‌های تکمیلی مورد نیاز استفاده می‌کردند.
طی چندسال گذشته چندین شرکت یونیت‌های جوهرافشان را که روی ماشین‌های فلکسو نصب می‌شود و برای چاپ محتوای متغیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به بازار عرضه کرده‌اند.
همین شرکت‌ها یونیت‌های جوهر افشان CMYK و یا CMYK همراه با رنگ سفید را نیز ارایه کرده‌اند، (شرکت‌هایی چون Colordyne)، Industrial Inkjet، PPSI و IPT). به این یونیت‌های جوهرافشان CMYK که روی ماشین‌های فلکسو نصب می‌شوند تجهیزات هیبرید می‌گویند.
یک روش دیگر برای چاپ جلوه‌های تکمیلی یا ارزش افزوده چاپی روی ماشین‌های چاپ دیجیتال استفاده از سیستم‌های تکمیلی است که قادرند رنگ‌های تکی، طلای سرد، ورنی، و دایکات لیزری را همزمان با چاپ دیجیتال ارایه کنند.
امروزه کلیه سازندگان عمده ماشین‌های چاپ فلکسو رول کم‌عرض (ادیل، فوکوس، مارک اندی، MPS، نیلپیتر، اومت و دیگران) ماشین‌های چاپ هیبرید با کلیه گزینه‌های تکمیلی پیوسته با ماشین ارایه می‌کنید. ساخت بسیاری از این ماشین‌ها حاصل همکاری با شرکت‌های تولید ماشین دیجیتال و یا سازندگان هدهای لیزری است.
براساس آخرین پژوهش و تجزیه و تحلیل بازار بیش از ۱۸۰ ماشین چاپ هیبرید در سراسرجهان در چاپخانه‌های لیبل نصب شده است. از این ماشین‌ها برای چاپ بسته‌بندی انعطاف‌پذیر نیز استفاده می‌شود. دیگر سازندگان ماشین‌های رول عریض و ماشین‌های ورقی نیز دستگاه‌های هیبرید برای چاپ انعطاف‌پذیر و یا جعبه ساخته‌اند. طی یکی دو سال آینده بیش از ۵۰ ماشین هیبرید دیگر به مجموعه ماشین‌آلات هیبرید موجود در جهان اضافه خواهد شد. تکنولوژی هیبرید اکنون توانسته‌ موقعیت خود را تثبیت کند. این ماشین‌ها اکنون بسیار پیچیده و با قابلیت‌های گوناگون از جمله چاپ لیبل‌های کتابچه‌ای، لیبل‌های چند لایه و حتی لیبل‌های بدون لاینر عرضه می‌شوند.
آنچه اکنون در حال رخ دادن است این است که ۱۰ تا ۱۲ در صد از بازار ماشین چاپ لیبل که تاکنون از ماشین‌های ترکیبی استفاده می‌کردند اکنون به استفاده از ماشین‌های هیبرید که قابلیت چاپ CMYK به صورت دیجیتال همراه با چاپ انواع جلوه‌های ویژه دارند، تمایل پیدا کرده‌اند. با در نظر گرفتن این روند سهم ماشین‌های هیبرید از کل بازار ماشین رول کم‌عرض سالانه ۶ تا ۸ درصد است. اگر ماشین هیبرید بتواند جایگزین تمام ماشین‌های ترکیبی شود که سالانه به فروش می‌رسند احتمالاً فروش سالانه این ماشین‌ها به ۶۵ تا ۷۰ دستگاه در سال در طی پنج سال آینده خواهد رسید. این رقم برابر است با ۱۰ تا ۱۲ درصد از کل بازار ماشین‌آلات چاپ لیبل.

تعریف ماشین چاپ هیبرید
تعاریف گوناگونی برای ماشین‌های چاپ هیبرید ارایه شده است. عبارت چاپ هیبرید (hybrid printing) و ماشین‌های چاپ هیبرید () اکنون فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال از جنبه اصطلاح شناسی (ترمینولوژی) و هر آنچه این عبارت آن را در برمی‌گیرد و یا نمی‌گیرد، ممکن است براساس تعریف هر سازنده ماشین چاپ از محصول خود و یا مشتری‌‌ها و یا حتی رسانه‌ها تغییر کند. پس چگونه می‌توان یک ماشین چاپ هیبرید را تعریف کرد؟
شاید ساده تر باشد اگر بگوییم ماشین هیبرید چه چیزی نیست. یک ماشین چاپ فلکسو ۴، ۵ یا ۶ رنگ با یک هد جوهرافشان دیجیتال تک‌رنگ که قبل از بخش تکمیلی روی آن سوار شده را نمی‌توان یک ماشین هیبرید نامید. با این حال برخی از سازندگان ماشین چاپی را که از یونیت جوهرافشان CMYK با قابلیت چاپ رنگ سفید همراه با یک ایستگاه چاپ فلکسو استفاده می‌کند، ماشین هیبرید می‌نامند. از این یونیت فلکسو برای چاپ رنگ تکی، طلای سرد، رنگ‌های مشکی یا ورنی استفاده می‌شود. پس از یونیت فلکسو نیز یک ایستگاه دایکات همراه با رول جمع کن قرار می‌گیرد.
برخی دیگر از سازندگان ماشین‌آلات رول کم‌عرض معتقدند یک ماشین هیبرید واقعی دارای یونیت‌های جوهرافشان CMYK به علاوه سفید و برخی مواقع همراه با یونیت‌های OGV (نارنجی، سبز، و بنفش) همراه با ایستگاه چاپ فلکسو CMYK است که همه با هم در قالب یک ماشین همراه با یونیت‌های تکمیلی و جلوه‌ه‌های ویژه چاپی از جمله طلای سرد و گرم، برجسته‌سازی و دایکات عمل می‌کند. چنین ماشینی را می‌توان به صورت یک ماشین چاپ دیجیتال مستقل، یک ماشین چاپ مستقل رنگی و یا یک ماشین چاپ هیبریدی در نظر گرفت که از مزایای هر دو فناوری برخوردار است و از آپشن‌های تکمیلی و تبدیلی نیز بهره می‌برد.
در عمل و با تکیه بر مطالعه بیش از هفتاد ماشین چاپ لیبل هیبرید که در سراسرجهان نصب شده‌اند، رایج‌ترین فرمت ماشین چاپی که بتوان آن را هیبرید نامید ماشینی است که دست کم یک یونیت جوهرافشان CMYK همراه با یونیت رنگ سفید داشته و سپس دو یا چند یونیت فلکسو (می‌توان از یونیت اسکرین روتاری نیز استفاده کرد) پس از یونیت جوهرافشان نصب شده باشد و یونیت‌های رول بازکن، رول جمع کن، سیستم‌های کنترل کشش و ایستگاه‌های لامینت، چاپ مرکب متالیک، طلای سرد و طلای گرم، امباس، ورنی و دایکات براساس سفارش نیز به آن اضافه شده باشد.
برخی از ایستگاه‌‌های چاپ آنالوگ می‌تواند اسکرین روتاری، افست یا گراور باشد. انتخاب پیکربندی ماشین هیبرید تا حد زیادی به کاربرد و خواست مشتری و استراتژی سازنده ماشین بستگی دارد. در هر حال استفاده از یونیت‌های پیچیده چاپی و تکمیلی می‌تواند علاوه بر چاپ، جلوه‌های چاپی زیبا را -که امکان جعل کالا را دشوار و ناممکن می‌کند- به لیبل و یا بسته‌بندی اضافه کند.
تردیدی نیست که ماشین چاپ لیبل هیبرید موقعیت‌های هیجان انگیزی برای چاپ و عملیات تکمیلی ارایه می‌کند و این ماشین‌ها هر روزه طرفداران بیشتری در میان چاپکاران لیبل پیدا می‌کنند. چاپکاران بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، و چاپکاران جعبه، همچنین صاحبان برند به سرعت با مزایا و ارزش‌هایی که اضافه کردن سیستم چاپ دیجیتال به ماشین‌های چاپ گراور و فلکسو رول عریض و یا ماشین‌های ورقی افست ارایه می‌کنند، آشنا شده و از آن استقبال می‌کند.
یکی دیگر از عواملی که باعث رشد و توسعه ماشین‌های هیبرید شده است، کشف و عرضه مرکب‌های بسته‌بندی بسیار پیشرفه و خلاق است که اکنون می‌توان از آن‌ها برای چاپ بسته‌بندی انعطاف‌پذیری مواد غذایی جعبه و مقوای کنگره‌ای استفاده کرد. توسعه و ارایه مرکب‌های جدید اهمیت فراوانی دارد زیرا با اینکه حجم بسته‌بندی در سراسر جهان افزایش یافته است، تیراژها کمتر و کمتر می‌شوند. یعنی اینکه مثلاً تیراژ ۱۰۰ هزار، امروز به ۱۰ تیراژ ده هزارتایی تبدیل شده است.
استفاده از مرکب یووی فلکسو و مرکب جوهرافشان یووی نیز کمک موثری برای پاسخگویی به روندهای مدرن بوده است. از لحاظ شیمیایی مرکب‌های هر یک از فرایندهای چاپی تقریبا شبیه یکدیگر هستند. به همین خاطر می‌توانند روی یک سطح چاپ‌پذیر کیفیت بالا و یکسان ارایه دهند. مرکب‌‌های آب پایه فلکسو و جوهرافشان نیز همین گونه‌اند. با درهم آمیختن فناوری فلکسو و جوهرافشان امروزه می‌توان چاپ با کیفیت و سرعت بالا در قالب یک ماشین هیبرید ارایه کرد. همین ویژگی باعث می‌شود تا بتوان ماشین‌های چاپ هیبریدی را که ۱۰۰ درصد متناسب با کاربردها و درخواست‌های مشتریان ساخته شده باشد، ارایه کرد.
براساس نیازهای خاص هر مشتری می‌توان ماشین‌ هیبرید را به صورت ورقی یا رول همراه با قابلیت‌های چون Turnbar، پیش کوتینگ، لامینیت زدایی (delamination)، لامینیت، بُرش از پشت، بُرش رول به رول و پِرفراژ ساخت.

مزایای چاپ هیبرید
براساس مشاهدات و نظرسنجی‌ها ماشین چاپ هیبرید مزایای فروانی دارد. با این حال کسی که ماشین چاپ هیبرید می‌خرد باید بتواند کارهایی فراتر از آنچه با ماشین چاپ آنالوگ یا دیجیتال چاپ می‌کنند، به بازار عرضه کند.
ماشین‌های چاپ آنالوگ رایج، طی سال‌ها متحول شده‌اند. ماشین چاپ دیجیتال را می‌توان فناوری جدیدی قلمداد کرد. سیستم‌های تکمیلی که قادرند جلوه‌های ویژه چاپی ارایه کنند، به طور مستمر ارایه و بهینه می‌شوند. اگر همه این فناوری‌ها را جمع کرده، در قالب یک ماشین ارایه کنیم و یک ماشین هیبرید بسازیم و آن را به سیستم گردش کار همراه با اتوماسیون بالا مجهز کنیم انجام هر کاری امکان‌پذیر است.
چاپکار و مشتری او به دنبال چه چیزی هستند؟ چاپ اطلاعات و تصاویر متغیر، گونه‌های مختلف از یک کارچاپی، شخصی‌سازی شده، سفارشی‌سازی، برجسته‌سازی، جلوهای قابل لمس زیبا، رنگ‌های تکی با ورنی مات و گلاسه، برش رول به رول و صدها مورد دیگر همه و همه را می‌توان با استفاده از یک ماشین هیبرید مدرن به صورت یک خط تولید پیوسته انجام داد، آن هم با هزینه پایین و در تیراژ کم، متوسط یا بالا. ماشین هیبرید می‌بایست انواع نیازهای چاپکاران لیبل را پاسخگو باشد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید