استخدام متخصصان فني براي چاپخانه‌ها

متخصصان فني

يافتن متخصص و منابع فني، کار دشواري است. براي اينکه بتوان همگام با فن‌آوري حرکت کرد، همواره بايد ياد گرفت. هنگامي که به دنبال افراد فني براي چاپخانه خود هستيد بايد عزم و اراده و توانايي آنها براي يادگيري چيزهاي جديد را نيز محک بزنيد. اين کار يک ضرورت مطلق است.
هرگاه سياستمداران درباره رشد بيکاري در جامعه سخنراني مي‌کنند من واقعا حرص مي‌خورم. آنچه جامعه را تهديد مي‌کند تنها بيکاري نيست بلکه عدم وجود متخصصان کارآزموده است. هرجا که نگاه مي‌کنم، مي‌بينم صاحبان شرکت و مديران از کمبود متقاضيان کار واجد شرايط صحبت مي‌کنند. ما با بحران بيکاري روبه‌رو نيستيم؛ ما با بحران متقاضيان کار واجد شرايط و متخصص روبه‌رو هستيم.
تخصص من نرم‌افزار است، به همين خاطر بيشتر تمايل دارم اين بخش از بازار را مورد تحليل و ارزيابي قرار دهم ولي من هيچ چاپخانه‌داري را نمي‌شناسم که دست‌کم به دنبال يک فرد فني و متخصص نباشد. کمبود متقاضيان واجد شرايط، باعث مي‌شود هنگامي که شما متخصص چاپخانه ديگري را استخدام مي‌کنيد در حقيقت شما با ديگر چاپخانه‌ها در سراسر کشور که نياز به افراد واجد شرايط و متخصص دارند رقابت مي‌کنيد.

فني بودن به چه معني است؟
به نظر من بهترين مهارتي که افراد فني بايد داشته باشند، ميل، اراده و توانايي يادگيري است. هيچ شغلي در بازار وجود ندارد که در آن مهارت‌ها و توانايي فعلي شما طي شش ماه آينده کهنه و قديمي نشود. آنچه به نظر من مهم‌ترين ويژگي يک فرد فني واجد شرايط است ميل و توانايي او براي يادگيري است. افراد متخصص و فني فراواني در دنياي صنعت چاپ وجود دارند که به مهارت‌ها و دانش فعلي خود مي‌بالند و هيچ تمايلي براي يادگيري بيشتر ندارند. اين افراد زياد حرف مي‌زنند و کمتر گوش مي‌دهند و اغلب با حرف‌زدن در مورد آنچه مي‌دانند وقت همه را تلف مي‌کنند زيرا آنچه آنها بلدند ديگر به درد دنياي امروز چاپ نمي‌خورد.
برخي ديگر نيز تمايل به يادگيري دارند ولي از دانش فني مناسبي برخوردار نيستند. لازمه دستيابي به مهارت‌هاي فني توجه به جزئيات است. خيلي‌ها حوصله اين کار را ندارند. براي ساخت نرم‌افزارهاي قدرتمند (و يا هرچيز جديد ديگر) شما نياز داريد کليه پيشامدها و سناريوهاي ممکن را در نظر بگيريد. برخي‌ها حاضر نيستند دورانديشي داشته باشند.
پس يک متخصص فني کارآمد بايد هم ميل به يادگيري و هم توانايي آن را داشته باشد. داشتن پيش‌زمينه فني مي‌تواند کمک کند ولي نبايد خيلي به آن دل بست. بسياري از افرادي که چاپخانه‌داران استخدام مي‌کنند در حقيقت مديريت فني و يا پيکره‌بندي فني کارها را مي‌توانند انجام دهند. اينها افرادي هستند که مي‌توانند با نرم‌افزار کار کنند و سيستم پيش از چاپ شرکت را سروسامان دهند. البته يادتان باشد آنها تجربه قبلي هم دارند ولي به احتمال زياد کسي را که شما استخدام مي‌کنيد از اول بايد ريزه‌کاري‌هاي سيستم‌هاي جديد را فرابگيرد.
يادگيري بخش جدايي‌ناپذير مسئوليت‌هاي آنان است. شما نمي‌خواهيد کسي را استخدام کنيد که پس از ۸ سال در چاپخانه هنوز در مورد اينکه کسي به او آموزش نداده، غر مي‌زند. به‌عنوان يک فرد بالغ و آشنا به تکنولوژي اکنون هرکسي با کمک اينترنت مي‌تواند چيزهاي زيادي ياد بگيرد. نيازي نيست منتظر کسي باشد که همه چيز را به او ياد بدهد.
البته آموزش پديده‌اي دوسويه است. منتها بايد افرادي را استخدام کنيد که تمايل و توانايي يادگيري را داشته باشند. از سوي ديگر، شما نيز به‌عنوان چاپخانه‌دار بايد بتوانيد از آنها چيز ياد بگيريد. بسياري از چاپخانه‌داران خود را پيش‌کسوت و سنتي مي‌نامند و از اين طريق از فراگيري نرم‌افزارهاي جديد شانه خالي کرده و به تخصص خود در توليد يک کار چاپي اکتفا مي‌کنند.
البته چاپخانه‌داراني هستند که راه‌حل‌هاي چاپي براي مشتريان خود را خلق کرده و در اختيار آنان قرار مي‌دهند. اين مهارت واقعا ضروري است. شما مي‌توانيد اين مهارت‌ها را فرابگيريد. شما مي‌توانيد کار با نرم‌افزار را ياد بگيريد. هيچ راه‌حل جادويي وجود ندارد. نرم‌افزار و فن‌آوري، زبان ويژه، فرآيند ويژه و ابزار ويژه خود را دارند.
هر نوع کسب‌وکاري امروزه تحت‌تاثير نرم‌افزار است. اين نرم‌افزار است که آينده صنايع مختلف را دگرگون خواهد کرد. شما بايد پرسش‌هاي زيادي را مطرح کنيد. صنعت نرم‌افزار ابزارهاي جديدي را هر روزه براي ساده‌سازي هرچه بيشتر ساخت نرم‌افزار، ارزان‌تر کردن و سريع‌تر کردن آن به بازار عرضه مي‌کند تا تمام کارها و فعاليت‌هاي تجاري را پوشش دهد. هنگامي که شما افرادي را پيدا مي‌کنيد که عزم و توانايي يادگيري دارند متوجه خواهيد شد که آنها به سهم خود مايلند با کساني که مي‌توانند از آنها ياد بگيرند حشرونشر کنند. به همين خاطر چاپخانه‌داران بايد روي يک کارمند ارشد فني CTO يا (Chief Technology Officer) سرمايه‌گذاري کنند. اين کار به مشتريان شما ثابت مي‌کند که شما در زمينه تکنولوژي جدي هستيد. يک فرد متخصص فني که در چمبره مديران متوسط يک شرکت بزرگ گرفتار شد از صميم قلب مايل است سکان برنامه‌ريزي استراتژي فني يک شرکت کوچک را به او بسپارند. شما مي‌توانيد از اين موقعيت استفاده کنيد. خيلي علاقه داشتم يک فرمول حرفه‌اي براي ارزيابي عزم و اراده يک متقاضي کار که مشتاق يادگيري است و توانايي آن را هم دارد به شما عرضه کنم. اگر چنين چيزي وجود داشت آن را به صورت يک برنامه (app) مي‌فروختم.
شايد در هنگام مصاحبه با متقاضي کار، بهتر باشد اين سوال را از او بپرسيد: هنگامي که بايد يک تکنولوژي جديد را فرا بگيري، چه کار مي‌کني؟ به من بگو فرايند يادگيري را چگونه آغاز مي‌کني؟
اگر آنها در پاسخ بگويند: من صبر مي‌کنم تا آموزش کافي ببينم – فورا مصاحبه را پايان دهيد و يک متقاضي کار ديگر پيدا کنيد.

*جنيفر مت عضو هيات تحريره سايت اينترنتي whattheythink.com و متخصص نرم‌افزار است. او همچنين يکي از متخصصان شرکت web2print است.
اين شرکت در زمينه نرم‌افزار، تکنولوژي وب به چاپ و سيستم‌هاي اطلاعات در خدمت مديريت (MIS) به چاپخانه‌داران مشاوره مي‌دهد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید