گزارشی از LabelExpo 2023 و تازه‌های آن

0
887

بازگشت قدرتمند لیبل اکسپو اروپا


نمایشگاه لیبل اکسپو اروپا بزرگترین نمایشگاه صنعت لیبل در جهان است. در نمایشگاه امسال که تعداد قابل توجهی از ایرانیان نیز در آن شرکت داشتند تجهیزات جدید دیجیتال، جوهرافشان و ماشین‌آلات چاپ هیبرید و همچنین سیستم‌های تکمیلی و تبدیلی به نمایش درآمدند. اتوماسیون و توسعه پایدار در کانون توجه و تمرکز نمایشگاه قرار داشت.
گزارشی که می‌خوانید یک جمع‌بندی از این نمایشگاه است که دیوید زوانگ، دبیر تحریریه سایت WhatTheyThink.Com ارائه کرده است.

پیش‌زمینه
نمایشگاه لیبل اکسپو دروپا بزرگترین نمایشگاه از مجموعه نمایشگاه‌های لیبل اکسپو و به راستی یک نمایشگاه جهانی برای صنعت لیبل است. تحت شرایط عادی این نمایشگاه هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. با این حال همه‌گیری جهانی کووید باعث شد تا این نمایشگاه پس از یک وقفه چهار ساله برگزار شود.
تمام ۹ سالن مرکز نمایشگاهی دوسلدورف به مساحت ۳۶۵۸۸ مترمربع توسط نمایشگاه لیبل اکسپو پر شد. به همین خاطر بسیار فعال بود، حتی به‌طور نسبی در مقایسه با دروپا که قرار است سال آینده میلادی در دوسلدورف برگزار شود.
از آنجایی که لیبل اکسپو یک نمایشگاه جهانی است، بازدیدکنندگان از ۱۴۰ کشور جهان به بلژیک آمده بودند تا از لیبل اکسپو دیدن کنند. بیشترین تعداد بازدیدکنندگان از کشورهای آلمان، بلژیک، ایتالیا، بریتانیا، اسپانیا، لهستان، هند و ترکیه آمده بودند. بیش از ۶۳۷ غرفه‌گذار از سراسر جهان در نمایشگاه حضور داشتند، در عین حال تعداد شرکت‌های چینی حاضر در لیبل اکسپو افزایش آشکاری داشت.
در نمایشگاه لیبل اکسپو امسال بیش از ۲۳ درصد (بر اساس محاسبات خودم) از غرفه‌گذاران چینی بودند. چینی‌ها هم در بخش ماشین‌آلات و هم بخش مواد مصرفی حضوری قدرتمند داشتند. حضور چینی‌ها در نمایشگاه لیبل اکسپو آمریکا که سال پیش برگزار شده بود نیز چشمگیر بود، با این حال حضور انبوه شرکت‌های چینی در لیبل اکسپو فراتر از آن چه انتظار داشتم، بود.
چینی‌ها در بخش‌های گوناگون از جمله فلکسو، افست، جوهرافشان، جلوه‌های ویژه چاپی، تجهیزات تکمیلی و تبدیلی و خدمات ارائه می‌کردند.
با اینکه کانون اصلی تمرکز لیبل اکسپو صنعت لیبل است، بسته‌بندی انعطاف‌پذیر نیز اکنون هرچه بیشتر در نمایشگاه لیبل برای خود جا باز می‌کند. دلیل این امر قابلیت‌های هرچه بیشتر دستگاه‌های چاپ لیبل برای انجام کارهای چاپی بسته‌بندی انعطاف‌پذیر و همچنین تلاشی است برای ارائه بسته‌بندی انعطاف‌پذیر دوستدار محیط‌زیست در رقابت با بسته‌بندی سخت و غیرمنعطف. جید گریس، مدیرعامل کلیه رویدادهای لیبل اکسپو در سراسر جهان می‌گوید: “تزیین کارهای چاپی و اضافه کردن اطلاعات متغیر به آن اکنون هسته اصلی بسیاری از کاربردهای صنعت لیبل را تشکیل می‌دهد.”
در نمایشگاه لیبل اکسپو اروپا برخلاف لیبل اکسپو آمریکا تعداد ماشین‌های چاپ فلکسو فراوان بود. البته ماشین‌های جدید لیبل اکنون به صورت هیبرید (دیجیتال و فلکسو) و همچنین با بهره‌گیری کامل از فناوری دیجیتال به نمایش در می‌آیند. سازندگان اصلی ماشین‌آلات رول کم عرض و عریض از جمله اومت، مارک اندی، کومکسی، ادیل، بوبست، نیلپیتر و دیگران اکنون به این روند رو آورده‌اند و در نمایشگاه لیبل اکسپو جدیدترین تجهیزات خود را به نمایش گذاشتند.

تجهیزات دیجیتال تا دلتان بخواهد
در نمایشگاه لیبل اکسپو امسال تا دلتان بخواهد تجهیزات چاپ دیجیتال، جوهرافشان و ماشین‌های هیبرید و راه‌حل‌های تکمیلی و تبدیلی به چشم می‌خورد. تمرکز همه این تجهیزات اتوماسیون بود و با در نظر گرفتن چالش‌هایی که در زمینه یافتن نیروی کار ماهر در حال حاضر و در آینده وجود دارد، چنین روندی چندان غافلگیر کننده نیست.
شرکت زایکن ماشین جدید دیجیتال خود را به نام LX3000 که از تونر خشک استفاده می‌کند به نمایشگاه لیبل اکسپو آورده بود. سرعت این دستگاه ۴۲ متر در دقیقه است که ۴۰ درصد از مدل فعلی Cheetah (یوزپلنگ) این شرکت سریع‌تر چاپ می‌کند. با پیروی از سیاست این شرکت که نام حیوانات را روی ماشین‌آلات خود می‌گذارد، نام تجاری ماشین جدیدLion )شیر( است. این شرکت چندی پیش ماشین TX500 خود را که می‌تواند روی کاغذهای بازیافتی چاپ کند نیز عرضه کرد.
شرکت اسکرین علاوه بر ماشین True Press L350 UV SAL ماشین PAC 520Pخود را که برای چاپ روی کاغذ طراحی شده در نمایشگاه عرضه کرد. از این ماشین می‌توان برای چاپ بسته‌بندی انعطاف‌پذیر و همچنین لیبل استفاده کرد. این ماشین در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ پس از عرضه ماشین Screen PAC 830F که از ماشین جوهرافشان آب‌پایه برای صنعت بسته‌بندی انعطاف‌پذیر است، عرضه خواهد شد.
غرفه شرکت دورست همواره پر از بازدیدکننده بود، شاید دلیل آن ماشین چاپ لیبل Tau RSC باشد. این ماشین چاپ جوهرافشان که رزولوشن آن ۱۲۰۰ DPI است تنها برای صنعت لیبل ساخته نشده است و به آسانی می‌توان از آن برای چاپ بسته‌بندی انعطاف‌پذیر نیز استفاده کرد. مرکب یووی این دستگاه می‌تواند روی انواع سطوح چاپ‌پذیر برای لیبل و بسته‌بندی انعطاف‌پذیر چاپ کند. دورست همچنین یونیت HAWK Eye خود را که یک سیستم مداربسته و هوشمند برای تنظیم نازل هدهای جوهرافشان است در معرض دید عموم قرار داد. این دستگاه یک سیستم کاربردی مجهز به هوش مصنوعی است که می‌تواند نازل‌های گرفته شده در هدهای جوهرافشان را شناسایی کرده و مشکل آن را در حالی که ماشین در حال کار است رفع کند. نوع سطوح چاپ‌پذیر مورد استفاده در کارایی این سیستم هیچ تاثیری نداشته و به دخالت اپراتور نیازی ندارد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید