کدام کارآمد است، دولت یا ملت؟

0
577

سخن سردبیر

چاپخانه‌ها، مراکز پیش از چاپ و پس‌ از چاپ، کسب‌وکارشان روبه‌راه نیست. دخل و خرج کردن این روزها آسان نیست. مواد مصرفی گران، ماشین‌های فرسوده، قطعه یدکی نایاب، هزینه‌ها اغلب دلاری و درآمدها ریالی، آن هم در شرایطی که سفارش‌ها از نظر تعداد و تیراژ هر روز کاهش می‌یابد.
به ناچار به حکم تورم، چاپخانه‌داران هم قیمت‌ها را قدری بالا می‌برند، اما بازار کشش ندارد و باز آنها زیر تعرفه کار می ‌کنند. اما از سوی دیگر دولت هر سال و حتی هر فصل دامنه و مبنای مالیات را گسترده‌تر و شیوه‌های وصول را محکم‌تر می‌کند. دغدغه چاپخانه‌داران مثل اصناف دیگر، حالا این است که چگونه به درگاه مالیات وارد شوند که با خطای ورود اطلاعات، جریمه نشوند!
حال و روز کارگران چاپخانه‌ها که نگفتنی است. اگر اضافه‌کاری و شب‌کاری نباشد، در تامین زندگی حداقلی هم در می‌مانند‌. به هر حال باید از جان مایه گذاشت.
در این میان جای شگفتی است که بسیاری از منتقدان، از ناکارآمدی دولت و حکومت سخن می‌گویند! اتفاقا دولت و حکومت ما خیلی هم کارآمد است. در هر چه که به سود خودش باشد، یک طرفه قاعده‌ی بازی و نرخ هر کاری را خودش تعیین می‌کند و کارهایی را که به مصلحت خود می‌داند، به هر ترتیب جلو می‌برد و اتفاقا این ملت است که ناکارآمد و درمانده است.
نیروهای خودی به هر حال حمایت و ترفیع و تشویق و تقدیر می‌شوند. ناخودی‌ها هم -حتی اگر بسیار پرشمار باشند- باید با شرایط کنار بیایند و اگر نیایند، بسته به سطح واکنش آنها (غر، انتقاد، اعتراض، اعتصاب و …) با پاسخ مناسب (بی‌اعتنایی، پاسخ دهان‌کوب، تنبیه و تعزیر و …) مواجه می‌شوند. حالا کی ناکارآمد است؟
آیا دولتی که می‌تواند در اوج اعتراض و نارضایتی اجتماعی، منابع مالی مورد نیاز خود را از جیب مردم گردآوری کند، ناکارآمد است یا ملتی که برای پیش‌پرداخت ماشینی که نمی‌داند چیست و چند است و کی آن را تحویل خواهد گرفت، با دیگران مسابقه می‌دهد؟!
حکومتی که با یک فرمان، فروش کل اموال دولتی را به هر کس و به هر قیمت و به هر صورت، به چند نفر تام‌الاختیار و فعال مایشاء می‌سپرد آن هم به شرط پاسخگو نبودن و الزام همه ارکان دولت به اطاعت از اقدام آنها، ناتوان است یا ملتی که هیچ نماینده و تشکل و فریادرسی برای مخالفت با حراج اموال خود ندارد؟! تمام دولت‌های نئولیبرال جهان غبطه چنین کارآمدی‌ای را می‌خورند.
فهرست مقایسه کارآمدی و ناکارآمدی حکومت و ملت، در همه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی‏ سیاهه‌ای بلندبالاست. بیایید در به کاربردن واژه‌ها دقت و برای کارآمدی ملت، همت کنیم.
سردبیر

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید