روندهای بسته‌بندی بستنی، همه‌چیز در خدمت مشتری

آیا می‌دانید بین گرم شدن جو زمین و مصرف بستنی رابطه‌ای وجود دارد؟ در هر حال اعداد و ارقام، پرده از این معما برمی‌دارد.
بازار جهانی بسته‌بندی تا سال ۲۰۲۳ رشد بسیار خوبی خواهد داشت. گزارش پژوهشی شرکت Allied Market Research این واقعیت را به‌خوبی نشان می‌دهد. بر همین اساس رشد سالانه بازار بسته‌بندی به‌طور میانگین ۴/۵ درصد خواهد بود. میزان درآمد این بخش از صنایع غذایی نیز از ۸/۷۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۳/۹۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید.

بستنی‌های لاکچری و با کیفیت که در تولید آن‌ها از مواد درجه یک استفاده می‌شود، طرفداران فراوانی دارند و رشد سالانه آن به ۷/۵ درصد خواهد رسید.
به همین خاطر بسته‌بندی بستنی در بازار هر چه بیشتر غیرمتعارف و متنوع می‌شود. تمرکز اصلی برحفظ محیط‌زیست و راحتی مصرف‌کننده است.

بسته‌بندی مقوایی جدید از یونی لیور
شرکت یونی لیور می‌خواهد در بسته‌بندی تولیدات خود صرفه‌جویی کند. در ساخت بسته‌بندی جدید برای بستنی طعم هلو این شرکت که Solero Peach نام دارد، ۳۵ درصد کمتر از گذشته پلاستیک به کاررفته است. در این بسته‌بندی جدید ۵ خانه که در حقیقت چند بستنی در یک بسته‌بندی است، هر خانه با یک لایه پلی‌اتیلن (PE) از خانه دیگر جدا شده است. هر بستنی چوبی برخلاف بسته‌بندی‌های رایج، به تنهایی نیاز به یک لفاف مستقل ندارد. حتی در حرارت‌های بالا، بستنی‌های چوبی در این بسته‌بندی سریعتر از بسته‌بندی‌های معمولی آب نمی‌شوند.
این بسته‌بندی بازیافتی که Solero Organic Peach نام دارد، تقریبا به طور کامل از مقوا ساخته شده است. ۹۵ درصد کل بسته‌بندی از مقوای خالص و ۵ درصد بقیه آن پوششی است که روی مقوای نشانده شده است.
از ماه ژوئن ۲۰۱۹ این بسته‌بندی به صورت آزمایشی در برخی از فروشگاه‌های انگلیس عرضه شد. اگر بازخورد مشتریان نسبت به این بسته بندی مثبت باشد، یونی لیور به تولید و عرضه آن ادامه خواهد داد.
یونی لیور کمپینی نیز برای کاهش مصرف پلاستیک از اوایل سال ۲۰۱۹ در انگلیس به راه انداخته است. هدف این شرکت تولید بسته‌بندی‌های پلاستیکی کاملاً بازیافتی، قایل استفاده مجدد و یا کودپذیر تا سال ۲۰۲۵ است.

بسته‌بندی بازیافتی بستنی از شرکت‌ هاجن‌داز

شرکت نستله نیز برای تولید بسته‌بندی بستنی تصمیم گرفته است موارد زیست محیطی را رعایت کند. در اواسط سال ۲۰۱۹ این شرکت پروژه‌ای را در شهر نیویورک به اجرا گذاشت. در این پروژه بسته‌بندی بستنی‌ هاجن‌داز درون ظرف ویژه‌ای که پس از مصرف جمع‌آوری می‌شوند، به مشتریان عرضه شد. این پروژه با همکاری سازمان جهانی بازیافت که Terracycle نام دارد، طراحی و اجرا شد. مشترکین و یا کسانی که مایلند مواد غذایی خود را در بسته‌بندی قابل استفاده مجدد، بادوام و سفارشی دم در خانه‌ دریافت کنند و سپس بسته‌بندی خالی را تحویل دهند، می‌توانند در این پروژه شرکت کنند.
ظرف دوجداره فلزی بستنی پس از جمع‌آوری تمیز شده و بار دیگر بستنی درون آن ریخته شده و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.
مواد محکم به کار رفته در این بسته بندی به هیچ‌وجه موجب شل شدن بستنی در طول حمل و نقل نمی‌شود. از سوی دیگر نستله در کالیفرنیا نوعی طراحی خلاقانه برای ظرف بستنی ارایه کرد که پس از اینکه ظرف بستنی باز می‌شود، قسمت بالا سریع‌تر از پائین ظرف آب می‌شود.

بستنی در هرزمان و درهر جا
پروژه آزمایشی دیگری که در مورد بستنی‌ هاجن‌داز انجام شده، مربوط به سال ۲۰۱۸ در منطقه Russell Square در لندن می‌شود. شرکت تولید مواد غذایی آمریکایی General Mills Inc می‌خواست با استفاده از امکانات مسنجر فیس‌بوک و فناوری نشان‌گذاری جغرافیایی (Geotagging) مسیر و موقعیت مشتریان و خریداران را به صورت لحظه‌ای و زمان واقعی دنبال کند و بستنی را در هر زمان و هر جایی که مایل باشند، به دست آن‌ها برساند. بستنی به طور مستقیم در کیسه‌های فریزر در ون‌هایی یخچال‌دار حمل شده و به دست مشتریان می‌رسد. هنوز نتایج این آزمایش اعلام نشده است.

روندهای مصرف بستنی در آلمان
آلمانی‌ها هم عاشق بستنی هستند. براساس بررسی‌هایی که انجمن صنایع شیرینی و شکلات آلمان (BDSI) انجام داده است، این واقعیت بار دیگر مورد تأکید قرار گرفته است. در مجموع مصرف سرانه بستنی در آلمان، بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ با یک لیتر افزایش به ۹ لیتر رسیده است.
براساس پژوهش‌های این انجمن آلمانی‌ها بیشتر به مصرف بستنی‌های بدون لاکتوز و بدون شکر که حاوی مواد وگان هستند، گرایش دارند.
به جای ظروف یک لیتری در حال حاضر آلمانی‌ها استفاده از بسته‌بندی‌های کوچکتر با حداکثر حجم ۵۰۰ میلی‌لیتر را ترجیح می‌دهند. همکاری‌هایی که بین یونی لیور و شرکت Ferrero انجام گرفته، باعث شده تا بسته‌بندی جدید از سوی برندهای پرطرفدار، چون KINDER، MARS، Bounty و Snickers وارد بازار شود.

بسته‌بندی هوشمند برای خانواده‌ها
هر چه درجه حرارات بالاتر برود، آلمانی‌ها بیشتر به خوردن بستنی‌های میوه‌ای روی می‌آورند؛ این واقعیت توسط شرکت Langnes که از بزرگترین تولیدکنندگان بستنی است به اثبات رسیده است. این شرکت همچنین متوجه شده است که مکان خوردن بستنی نیز نوع بستنی را تعیین می‌کند. به عنوان مثال در پمپ بنزین بستنی‌های مگنوم بادامی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی در استخر بستنی‌های میوه‌ای بیشتر طرفدار دارند.
لیوان بستنی با مقوای تجدیدپذیر
پس از انجام آزمایشی که در سطح اروپا انجام شد، شرکت فنلاندی استورا انزو که از تولیدکنندگان عمده مقوا و کاغذ در جهان است، مقوای جدید خود را برای تولید لیوان بستنی در ماه مه ۲۰۱۹ وارد بازار کرد. نام این مقوای جدید Cupforma Natura Solo است و برای تولید لیوان ویژه بستنی سرد و یا نوشیدنی گرم مناسب است. در ساخت مقوای ویژه این لیوان از پوشش رایج پلاستیکی استفاده نشده است. در عوض از ماده‌ای به نام Natura PE Green که تجدیدپذیر است، بهره‌برداری شده است. این ماده، جایگزین مناسبی برای پلی‌اتیلن به شمار می‌آید. Cupforma Natura BIO ماده دیگری است که برای ساخت مقوای لیوان‌های بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده کودپذیری ۱۰۰ درصد دارد. از آنجائی که خط تولید این لیوان کاملاً مشابه به خط تولید لیوان‌های پلی‌اتیلن است، به هیچ فناوری جدیدی برای تولید آن نیاز نیست. الیاف چوب مورد استفاده در این مقوا از جنگل‌‌های تولید پایدار ‌شده و بسته‌بندی نیز دارای مهر تأئید مقامات حفاظت از محیط زیست است.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید