بسته‌بندی، گردش کار و اینترنت اشیا

0
2112

منبع: نشریه : Industrialpackaging.com
ترجمه از: بیتا توفیقیان

احتمالا اسم اینترنت اشیا به گوشتان خورده و شاید در اطرافتان، گونه‌های مختلفی از آن را هم دیده باشید. اما کارایی این پدیده در صنعت بسته‌بندی چیست؟
اینترنت اشیا، به تمام دستگاه‌ها، ابزارها و در کل چیزهایی گفته می‌شود که از طریق اینترنت به هم متصل می‌شوند، داده‌های مختلف را گرد آوری می‌کنند و با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. اینترنت این اشیا که از طریق تراشه‌های ریز کامپیوتری و وایرلس فراهم می‌شود، این قابلیت را دارد که همه چیز، از ریزترین و ساده ترین چیزهای محیط اطرافمان گرفته، تا بزرگترین ابزارهای جهان مانند یک هواپیمای غول پیکر را به اینترنت متصل کند.
فرصت‌هایی که اینترنت اشیا در صنایع مختلف فراهم می‌کند، فوق العاده است. کارشناسان پیش بینی کرده اند که اینترنت اشیا می‌تواند با ردیابی و اندازه گیری دقیق تمام فاکتورهایی که تا حالا قابل ردیابی نبودند، روند تولیدات را برای همیشه تغییر دهد. در این مقاله قصد داریم به کاربردهای اینترنت اشیا در صنعت بسته‌بندی نگاهی بیاندازیم.
اینترنت اشیا و صنعت بسته‌بندی
اینترنت اشیا، مخصوصا در صنعت بسته‌بندی کاربردهای چشمگیری دارد. اتصال میان ماشین‌آلات و مواد و گردآوری و به اشتراک گذاری داده‌ها در زمان واقعی، می‌تواند بر روی اثربخشی تولید تاثیر قابل توجهی داشته باشد. گردش کاری را تصور کنید که در آن هر قطعه یا دستگاهی به طور اتوماتیک اطلاعات مورد نیاز خود را در اسرع وقت و بدون دخالت انسان، از ماشین‌های دیگر دریافت می‌کند و بدون نیاز به نظارت اپراتور، به بهینه ترین شکل ممکن فعالیت می‌کند.
اینترنت اشیا از دو جهت موثر واقع می‌شود:
– از جهت تولید؛ فرآیندهای بسته‌بندی، تبادل بهینه ی داده‌ها میان ماشین‌آلات را میسر می‌کند.
– از جهت بسته‌بندی؛ محصول نهایی، یک بسته‌بندی هوشمند تولید می‌کند که می‌تواند رابطه میان مشتری و تولیدکننده را بهتر و بیشتر کند.
امروزه بسیاری از تولیدکنندگان، از مزایای اینترنت اشیا استفاده می‌کنند؛ مطالعات وب سایت Bsquare نشان می‌دهد که ۷۷ درصد از کارخانه‌های امروزی، از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند و ۹۸ درصد آنها، اعلام کرده اند که کاربرد اینترنت اشیا در گردش کار آنها، در حد “متوسط” تا “زیاد” است.
یکی از زمینه‌های مهم دیگر اینترنت اشیا، قسمت انبارداری هر کارخانه است؛ از طریق دیجیتال سازی و اتصال، می‌توان تاثیر کار اپراتور انسانی را کاهش داد و از این طریق، اثربخشی را افزایش داد.
ربات‌های اتوماتیک در انبار، یکی دیگر از کارکردهای اینترنت اشیاست که می‌توانند با حذف اپراتورهای انسانی، کارهای خطرناک و سخت را برای انسان‌ها تا حد ممکن کاهش دهند و حتی به صفر برسانند. از طریق اتصال به اینترنت اشیا، همه ابزارها و سنسورهای موجود در سالن انبار، نیاز به اپراتور و اسکن کالاها به شکل دستی را حذف می‌کنند. از طرف دیگر، با اینترنت اشیا می‌توان داده‌های مربوط به بازاریابی و فروش را به شکل اتوماتیک به واحد تولید و انبار فرستاد، سرعت انجام تمام کارها، از سفارش تا تحویل را بالا برد و نیروی انسانی را برای کارهای مهم تری به کار گماشت.
انبارهای هوشمند
خانه‌های هوشمند گوگل (Home) و آمازون (Alexa)، از داغ ترین مباحث این روزها در زمینه فناوری هستند. ولی آیا می‌شود از این تجهیزات در خطوط تولید هم استفاده کرد؟ قطعا.
خانه‌های هوشمند از اینترنت اشیا برای کارهای مختلف از جمله مدیریت دمای محیط، امنیت خانه، انجام کارهای روزمره، یادآوری کارهای مهم و اتصال تمام ابزارهای خانه به یکدیگر استفاده می‌کنند. حالا همین کار را می‌توان در انبارهای کارخانه هم پیاده کرد و با استفاده از هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌های پیشرفته، یک انبار هوشمند ایجاد کرد.
در یک انبار هوشمند می‌توان سیستم‌های مختلف را به گونه ای متصل کرد که مرتبا داده‌های خود را یکدیگر به اشتراک بگذارند و بر فعالیت‌های یکدیگر نظارت کنند. از همین سیستم‌ها می‌توان برای نظارت ۲۴ ساعته بر دمای محیط، مخصوصا در انبار کالاهای حساس به دما، استفاده کرد. می‌توان به شکل اتوماتیک، نور محیط را کم یا زیاد کرد. در هنگام بروز هرگونه تهدید خارجی، تمام درهای ورودی را قفل کرد و یا هنگام آتش سوزی و حوادث دیگر، نه تنها تمام اقدامات امینتی مربوطه را به دقیق ترین و سریع‌ترین شکل ممکن، و بدون دخالت انسان پیاده کرد، بلکه گزارش کامل و دقیق نحوه بروز تمام حوادث را هم برای مسئولان فراهم کرد. از همه مهم تر اینکه می‌توان مدیریت تمام این فرآیندها را به راحتی از طریق یک تلفن هوشمند انجام داد.
بسته‌بندی هوشمند و ارتباط با مشتری
کاربرد فراتر اینترنت اشیا در صنعت بسته‌بندی، تولید بسته‌بندی‌های هوشمند است. در این نوع بسته‌بندی، قطعات بسیار ریزی کار گذاشته می‌شود که آن‌ها را مانند دیگر اشیا، به اینترنت متصل می‌کند و اطلاعات منحصر به فرد مربوط به آن را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. یکی از مهم ترین ویژگی‌های بسته‌بندی هوشمند این است که می‌تواند میزان تعامل کاربر را با محصول و برند بیشتر کند. مثلا یک بسته‌بندی هوشمند مربوط به یک نوع محصول غذایی، می‌تواند به اینترنت متصل شود و بعد، آموزش دستورالعمل پخت آن را در اختیار مشتری قرار دهد.
اینترنت اشیا می‌تواند از راه تعبیه سنسورهای مختلف مثل QR کدها، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، یک بسته‌بندی را هوشمند کند. این کار مزیتی دو طرفه دارد: از یک طرف می‌تواند برای مشتریان ارزش افزوده ایجاد کند و از طرف دیگر، با جمع آوری داده‌ها، فرآیندها و فروش را اثربخش تر کند.
مزایای اینترنت اشیا
حالا بیایید ببینیم اینترنت اشیا چه مزایایی را در دل یک بسته‌بندی هوشمند ایجاد می‌کند؟
– اصالت: با قرار دادن میکروچیپ‌هایی که در دل بسته‌بندی قرار دارند، اسکنرها می‌توانند اصالت یک محصول را تایید کنند. این موضوع مخصوصا برای برندهایی که با معضل محصولات جعلی رو به رو هستند، بسیار کاربردی است. امروزه کمپانی‌های سرشناس دنیا مثل MK، Channel، Louis Vuitton و Levi از بسته‌بندی‌های هوشمند برای محصولات خود استفاده می‌کنند.
– سنسورهای ضدجعل: با نوع خاصی از بسته‌بندی می‌توان فهمید که یک محصول قبلا باز یا دستکاری شده است یا خیر. امروزه بسیاری از محصولات دارویی و نوشیدنی‌های گران قیمت، از بسته‌بندی‌های متصل و مجهز به NFC استفاه می‌کنند. مشتری با اسکن محصول می‌تواند از دست اول بودن آن مطمئن شود.
– سوابق تولید: بسته‌بندی‌های هوشمند، تمام مراحل تولید تا انتقال به فروشگاه را در خود ثبت می‌کنند. از طریق این گزارش سوابق می‌توان فهمید که انبارداری محصول در کجا و به چه مدت بوده و مثلا به کدام شهرها و فروشگاه‌ها منتقل شده است. این مزیت می‌تواند در مدیریت بهینه زنجیره تامین، به تولیدکنندگان کمک کند.
– سنسورهای دما و رطوبت: از آنجایی که بسیاری از کالا‌ها به شرایط محیطی واکنش نشان می‌دهند و از این رو، شرایط نگهداری حساسی دارند، در بسته‌بندی‌های آن‌ها از نوعی لیبل دارای NFC استفاده می‌شود که دارای سنسورهای دما و رطوبت است و می‌تواند بر تغییر و تاثیر آن‌ها بر روی محصول نظارت داشته باشد. اسکن این لیبل می‌تواند نشان دهد که آیا این محصول در شرایط و محیط سالم نگهداری شده است و برای نگهداری از آن‌ها چه دستورالعمل‌هایی باید رعایت شود.
– هشدار تمام شدن محصول: نوع خاصی از بسته‌بندی‌های هوشمند دارای هشدار تمام شدن محصول است، به شکلی که بسته‌بندی برحجم محصول باقی مانده نظارت می‌کند و وقتی حجم، از مقدار خاصی کمتر شد، آن را به کاربر اطلاع می‌دهد. این کار برای خرده فروشان و یا مشتریانی که به شکل فوریتی باید همیشه از یک نوع محصول موجود داشته باشند، بسیار کاربردی است.
– لیبل‌های الکترونیک: لیبل‌های الکترونیک که بر روی بسته‌بندی چسبانده می‌شوند، به مشتری امکان می‌دهد که به تمام اطلاعات محصول دسترسی داشته باشد. این اطلاعات که معمولا از طریق QR کدها قابل دریافت هستند، می‌توانند ویدیو، عکس، و تمام اطلاعات نوشتاری محصول را در اختیار مشتری قرار دهند. این اطلاعات مثلا در مورد کالاهای خوراکی، حاوی دستورالعمل استفاده و نحوه پخت آن‌ها می‌شود.
– پیشنهادات و کوپن‌های سریع: کمپانی‌ها می‌توانند از طریق بسته‌بندی‌های هوشمند، هر محتوا، پیشنهاد و تخفیفات خود را به محصول اضافه کنند. مثلا اگر فروش یک محصول با استقبال مورد انتظار مواجه نشود، فروشنده می‌تواند به شکل لحظه ای انواع تخفیفات یا کوپن‌ها و یا هر پیشنهاد دیگری را به محصول اضافه کند. مشتری تنها با اسکن لیبل می‌تواند از آخرین به روز رسانی‌های مربوط به آن محصول آگاه شود. اینکار هم به تولید کننده و هم به مشتری امکان می‌دهد که مطابق با آخرین تغییرات بازار، از بهترین مزایا برخورد شود.
تمام این آپشن‌ها، به صاحبان برند فرصت می‌دهد انعطاف‌پذیری خود را در محصولات و خدمات خود بالا ببرند و در عین حال که به تمام اطلاعات مربوط به بازاریابی و فروش محصولات به شکل لحظه‌ای دسترسی پیدا می‌کنند، تجربه خرید و استفاده از محصول را هم برای مشتری شخصی‌تر و لذت بخش تر کنند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید