فرصت‌هاي بازار چاپ ديجيتال

بازار چاپ ديجيتال

با گذشت هر ماه فرصت‌هاي تازه‌اي در حوزه چاپ ديجيتال اکتشاف مي‌شود و وظايف تازه‌اي براي چاپخانه‌ها پديد مي‌آورد که به ابزاري براي توسعه کسب‌وکار چاپخانه‌داران تبديل مي‌شود. از همين‌رو بسياري از کارشناسان، ديجيتال را آينده صنعت چاپ توصيف مي‌کنند.

مقاله حاضر، فرصت‌ها و چشم‌اندازه‌هاي جديد در صنعت چاپ ايالات متحده را بررسي مي‌کند. به عنوان يک نکته مهم، اگر فرصت‌هاي صنعت چاپ در يک جامعه کاملا توسعه‌يافته  تا اين حد گسترده است، در جوامع در حال توسعه، فرصت توسعه کسب‌وکار چاپ در حوزه ديجيتال، يک درياي بزرگ با ابعاد ناشناخته قلمداد مي‌شود.

نوآوري در بخش سخت‌افزاري چاپ و نرم‌افزارهاي جريان کاري، موجب گسترش پتانسيل بازار و تأمين آسان‌تر نيازهاي صاحبان برندها مي‌شوند. در بازارهاي امروزي، «تيراژ کم»، «چاپ يک کالا با زبان‌هاي مختلف» و «تعامل بيشتر با مصرف‌کننده» يک ضرورت محسوب مي‌شود. صاحبان برند به دنبال راهکارهايي هستند که موجب قيمت‌گذاري صحيح، تسهيل سفارشي‌سازي محصول، فراهم‌سازي به‌موقع اطلاعات محصول و ثبات در کسب‌وکار شود. صاحبان کسب‌وکار بر تکنيک‌هاي ديجيتال به‌عنوان متمم چاپ افست و فلکسو تمرکز دارند تا بسياري از تقاضاهاي بازار امروز شامل تيراژ کم، کاهش چرخه عمر محصول، افزايش شخصي‌سازي و تطبيق‌پذيري تأمين شود.

بازار ديجيتال، فرمت عريض کاملا متنوع و هميشه در حال گسترش است. دامنه اين بازار، چاپ پوستر، استندهاي فروشگاهي، تبليغات روي اتومبيل و بنرها و عکس برگردان‌ها را شامل مي‌شود. اين کاربردها مي‌توانند در طيف وسيعي از انواع بسترها مانند کاغذ، تخته سه‌لايه، پلاستيک، شيشه، فلز، فيلم‌هاي فرانت‌لايت، بک‌لايت و چوب توليد شوند. با گسترش چنين بسترهايي ابزارهاي مورد استفاده براي توليد اين اقلام نيز به منظور در برگرفتن بسترهاي مختلف مکانيزم تغذيه (مانند رول تغذيه، دستگاه‌هاي مسطح و هيبريدي)، دربرگرفتن حرکت هد يا حرکت لوح و ماشين‌هايي که به‌جاي حلال‌هاي معمولي از حلال‌هاي سازگار با محيط‌زيست، يووي کيور، مرکب پايه آبي يا لاتکس استفاده مي‌کنند، به شدت گسترده مي‌شود.

اگرچه تمام ماشين چاپ‌هاي ديجيتال جوهر افشان قابليت چاپ فرمت عريض را دارند، ولي تکنولوژي‌ها کاملا متفاوت‌اند. تنها تعدادي از ماشين‌ چاپ‌هاي ديجيتال، کاربرد چاپ روي اتومبيل‌ها را دارند و تعدادي ديگر نيز براي چاپ روي استندهاي فروشگاهي و گرافيک محيطي و تعدادي نيز براي چاپ بسته‌بندي يا چاپ‌هاي ايندور و اوت‌دور طراحي شده‌اند. نکته اساسي اين است که استفاده از چاپ فرمت عريض همواره در حال گسترش است.

نرخ رشد دو رقمي

بازار چاپ فرمت عريض آمريکا با حرکت از کاربردهاي ساده به سمت کاربردهاي گسترده‌تر رشد قابل‌توجهي را تجربه مي‌کند. چاپ ديجيتال جريان کاري را بهبود داده، طرح‌هاي بازاريابي را گسترش مي‌دهد و باعث ورود سريع‌تر محصولات به بازار مي‌شود. براساس پيش‌بيني‌هاي اخير اينفوترند، چاپ بنرها، پوسترها، بسته‌بندي‌ها و برخي کاربردهاي خاص در تبليغات، باعث ايجاد فرصت‌هاي رشد دو رقمي براي تکنولوژي چاپ ديجيتال مي‌شود.

مي‌توان گفت رشد مناسب در بخش ديجيتال فرمت عريض  تا اندازه‌اي به افزايش مطابقت اين دستگاه‌ها با چاپخانه‌هايي که خارج از بازار چاپ و تبليغات سنتي کار مي‌کنند، مربوط است.

آخرين کاربردها

امروزه صاحبان کسب‌وکار با وجود انواع بسترهاي مخالف چاپي مانند تخته سه‌لايه، پلاستيک و پلي پروپيلن که جايگزين PVC شده‌اند، حق انتخاب بيشتري دارند. علاوه بر اين، متريا‌ل‌هاي پارچه‌اي جهت چاپ تبليغات در اندازه‌هاي مختلف براي چاپ بک‌لايت يا فرانت‌لايت در دسترس هستند. زماني که از اين متريال‌ها براي چاپ روي استندها، چاپ روي وسايل نقليه و انواع گرافيک‌هاي محيطي استفاده مي‌شود، چند لايه براي دوام بيشتر نيز اضافه مي‌شود. در آينده استفاده از استندهاي تبليغاتي، پرچم‌هاي ساحلي يا قطره آبي براي کسب مشتريان ضروري خواهد شد و بر روي تصميمات مشتري در نقطه خريد اثرگذار خواهد بود. در صنعت بسته‌بندي تقاضا براي نمونه‌هاي اوليه، تيراژ کم، شخصي‌سازي، چاپ و برش، سفارشي‌سازي شده و اين تعامل موجب توسعه بازارهاي جديد مي‌شود. درحال‌حاضر رقابت بين خرده‌فروشان بسيار شديد است و بازاريابان بازار چاپ ديجيتال را پيگيري مي‌کنند تا توجه خريداران و سهم خريد مشتري را به سمت خود جذب کنند. در بسياري از موارد صاحبان کسب‌وکار به جاي تغيير در محصول، طراحي بسته‌بندي را تغيير مي‌دهند.

متريال‌هاي بسته‌بندي، ليبل‌ها، مقواهاي کنگره‌دار و مسطح متنوعي براي استفاده در POP کارتن‌ها و بسته‌بندي با مقواي کنگره‌دار در دسترس هستند. صاحبان برند با تکنولوژي‌هاي امروزي قادر به توليد محصولات طراحي‌گرا هستند که اين امر به واقع توجه خريداران را جلب خواهد کرد. امروزه همه کسب‌وکارها چه بزرگ و چه کوچک براي ارزيابي موفقيت‌ و ابتکار عمل‌ در فعاليت‌هاي بازاريابي، قادر به توليد نمونه‌هاي اوليه با تيراژ کم هستند.

به‌کارگيري انواع پرچم‌ها، بنرها، گرافيک‌هاي کف و پنجره و ديگر ابزارهاي تبليغاتي مانند استندهاي تبليغاتي بر تصميمات مشتريان در نقطه خريد تأثيرگذار است و طيف گسترده‌اي از چاپخانه‌هاي کوچک و بزرگ را برجسته‌تر کرده و باعث به‌رسميت‌شناخته‌شدن نام تجاري مربوطه مي‌شود. در ادامه مثال‌هايي از اينکه چگونه بسته‌بندي و تبليغات به افزايش بازگشت سرمايه‌گذاري بازاريابي کمک مي‌کند، آورده شده است:

– در سالن‌هاي تئاتر تبليغات بر روي استندآپ‌هاي تبليغاتي صورت مي‌گيرد که آب‌نبات، عينک‌هاي سه‌بعدي يا نمونه‌هايي از اقلام تبليغاتي مي‌توانند در کازيه‌هاي چشم‌نواز آن قرار بگيرند.

– در هتل و رستوران‌ها، بطري‌هاي نوشيدني داراي ليبل‌هايي هستند که با اسم و تصوير شخصي‌سازي شده‌اند. اين ليبل‌ها حتي براي ميهماني‌ها و جشن‌هاي محلي نيز شخصي‌سازي مي‌شود.

– امروزه شخصي‌سازي بيشتر مورد تقاضاي مصرف‌کنندگان است و بازاريابان آگاه و باهوش، از عقايد نوآورانه و منحصربه‌فرد و رويکردهاي جديد بازاريابي استقبال مي‌کنند. براي مثال، تقريبا بسته‌بندي‌هاي همه محصولات مصرفي- از مداد رنگي گرفته تا توپ‌هاي گلف و بسته‌هاي نوشيدني و غذا- به لطف چاپ ديجيتال به آساني مي‌توانند طبق سفارش‌ مشتري شخصي‌سازي شود.

حرکت به سمت سفارشي‌سازي و شخصي‌سازي

در يک مقطع زماني چاپخانه‌هايي که با آخرين تکنولوژي توليد مي‌کردند، در بهترين موقعيت سرمايه‌گذاري در بخش چاپ فرمت عريض بودند؛ اما اين شرايط ديگر وجود ندارد. قيمت ماشين‌آلات، موجودي مواد و توليد به طور مداوم حتي با وجود بهبود تکنولوژي‌ها کاهش يافته است. امروزه حتي چاپخانه‌هاي کوچک و تخصصي نيز مي‌توانند وارد بازي شوند. در برخي موارد، چاپخانه‌هاي کوچک‌تر نسبت به همتايان بزرگ‌تر داراي مزيت‌هايي هستند که آنها را براي تغيير موقعيت خود انعطاف‌پذيرتر مي‌سازد. به علاوه، اين چاپخانه‌ها براي ارائه تخصص بهتر تجهيز مي‌شوند که اين امر مستقيما تقاضاي بازار اخير در مورد کالاهاي با کيفيت و در تيراژ کم، چاپ کالا با زبان‌هاي مختلف و شخصي‌سازي يا سفارشي‌سازي را پوشش مي‌دهد.

مؤسسه اينفوترند در سال ۲۰۱۵ مطالعه‌اي با عنوان «جريان کاري بسته‌بندي ديجيتال در آينده» را منتشر کرد. نتايج بررسي نشان‌دهنده تغيير صريح به سمت سفارشي‌سازي، شخصي‌سازي و چاپ کالا با زبان‌هاي مختلف است. صاحبان برند به شدت معتقدند که بسته‌بندي شخصي‌سازي و سفارشي‌سازي شده فروش محصول را بهبود مي‌دهد.

فرصت بازار

چاپ ديجيتال که به آن «چاپ براساس تقاضا» نيز گفته مي‌شود، به کمک کاهش هزينه‌ها، کاهش خطاها و چاپ‌هاي معيوب، موجب تحول زنجيره تأمين بسته‌بندي، انواع تبليغات بر روي پرچم‌ها و استندهاي تبليغاتي مي‌شود. همچنين تکنولوژي ديجيتال با به‌کارگيري تصاوير ثابت و داده‌هاي متغير، قابليت ايجاد چاپ به زبان‌هاي مختلف و پاسخ سريع به تغيير طراحي، برند، امنيت و ملزومات قانوني را نيز ارائه مي‌کند.

با توجه به اينکه محيط چاپ ديجيتال فرمت عريض يک محيط پيچيده و متنوع است، جاي تعجب نيست که هيچ‌گاه کل گردش کار يک کسب‌وکار- از نقطه سفارش تا محصول نهايي- در اين بخش به خوبي مورد توجه واقع نشده باشد (چه برسد به اينکه کاري در اين بخش به طور کامل بهينه‌سازي شده باشد).

اگرچه مسئله اتوماسيون جريان کاري در چاپ ديجيتال و چاپ تجاري براي فرمت‌هاي کوچک‌تر بهتر استقرار يافته است، اما اين مسئله در بازار فرمت عريض کمتر درک شده است. با اينکه بسياري از کسب‌وکارها شامل تجهيزات چاپ ديجيتال هستند اما برخي از اين کسب‌وکارها از اينکه مديريت و اتوماسيون جريان کاري بر سود و درآمد خالص شرکت نيز تأثيرگذار است، غفلت مي‌کنند.

مزاياي چاپ ديجيتال

جريان کاري کاملا ديجيتال از نظر استراتژي و فرصت توليد، يک دارايي با ارزش براي چاپخانه‌هاي فرمت عريض، صاحبان برند و بازاريابان در بازارهاي متنوع مانند مراقبت‌هاي بهداشتي، دارو، خرده‌فروشي، توليد و تکنولوژي محسوب مي‌شود. کاملا روشن است. چاپ ديجيتال موجب انعطاف‌پذيري در بازاريابي، اصالت و امنيت نام تجاري، کاهش ضايعات و صرفه‌جويي در زمان و هزينه شده است.

انعطاف‌پذيري در بازاريابي، وفاداري و تعامل با مشتري

صاحبان برند به منظور کاهش هزينه‌ها، افزايش سرعت ورود به بازار و براي اينکه بتوانند از پس آيين نامه‌ها بر بيايند، تحت فشار زيادي از طرف کانال‌هاي خرده‌فروشي، توزيع‌ و عمده‌فروشي هستند. چاپ ديجيتال باعث تسهيل پيچيدگي‌هاي موجود چاپ در تيراژ پايين شده است. يک جريان کاري ديجيتال پشت‌سرهم که زير ساخت‌هاي IT توليد‌کننده و خريدار را باهم ادغام مي‌کند، هزينه‌هاي بالاي راه‌اندازي ماشين‌آلات، موعد تحويل طولاني در تيراژهاي کم و شخصي‌سازي نفر به نفر را حذف مي‌کند. همچنين بازاريابان مي‌توانند با استفاده از بسته‌بندي و استندهاي فروشگاهي از طريق گفت‌وگوهاي تعاملي و جوامع آنلاين در يک ارتباط دو طرفه با مصرف‌کنندگان نهايي باشند. امروزه بازاريابان به منظور تسريع در تشخيص برند تجاري و افزايش ارزش افزوده و بهبود تعاملات مشتري، محصولاتي با کدهاي QR، واقعيت افزوده و تگ‌هاي ارتباط از راه نزديک (NFC) توليد مي‌کنند. کدهاي QR متغير علاوه بر جلوگيري از جعل و تقلب مي‌توانند تجارب مشتريان را نيز بهبود دهند.

شخصي‌سازي براي بازارهاي هدف

بازاريابان (فروشندگان) اعتقاد دارند که توليد محصولات چاپي منحصر به فرد، ضمن يکپارچگي تصوير و نام تجاري، تنوع گسترده‌اي از فرصت‌ها را ايجاد مي‌کند. جدا از کيفيت، محصولات چاپ شده مي‌توانند دربرگيرنده اسامي و تصاوير هتل‌ها و رستوران‌ها باشند يا حتي مي‌توانند براي مواقع خاصي شخصي‌سازي شوند. محصولاتي که براي بازارهاي خاص يا به زبان‌هاي مختلف چاپ مي‌شوند، براي صاحبان برند ارزشمند هستند. علاوه بر اين امروزه بازاريابان مي‌توانند براي تعطيلاتي مانند کريسمس، عيد پاک و غيره نيز تبليغات فصلي ايجاد کنند.

شخصي‌سازي و چاپ کالا با

زبان‌هاي مختلف

مشتريان دائما در حال نزديک‌شدن به کانورتورها و ارائه‌دهندگان خدمات چاپي تخصصي مانند شماره زني متوالي، بارکدکردن، چاپ با زبان‌هاي مختلف و چاپ متن متغير که نمي‌توان با ماشين‌آلات سنتي چاپ کرد، هستند. همچنين کانورتورها تأثير تکنولوژي ديجيتال بر کسب‌وکارهاي بالقوه را درک کرده‌اند و نمي‌توانند تقاضاي فزاينده براي چاپ ديجيتال را ناديده بگيرند.

تست محصول

محصولات جديد علاوه بر اينکه يک منبع عظيم براي سرمايه‌گذاري در توسعه، تحقيق و تبليغات به شمار مي‌روند، تقريبا جزء حياتي استراتژي رشد هر کمپاني هم قلمداد مي‌شوند.

موفقيت محصول جديد تا اندازه زيادي به بسته‌بندي و تبليغات موثر بستگي دارد. تکنولوژي چاپ ديجيتال شرکت‌ها را قادر مي‌سازد، ضمن کاهش زمان بازاريابي، روند و فرآيند تست محصول را سرعت ببخشند.

چاپ ديجيتال از طريق چاپ کدهاي مخصوصي که به آساني قابل خواندن هستند و يا اطلاعات شخصي‌سازي شده و منحصربه‌فرد بر روي بسته‌ها، استندهاي فروشگاهي يا بنرها مي‌تواند به افزايش تعامل مصرف‌کنندگان با يک برند کمک کند.

بازار چاپ ديجيتال

بازار چاپ ديجيتال

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید