معافیت چاپ و انتشارات از مالیات ارزش افزوده بهانه‌ای برای عرض اندام چهره‌ها و نهادهای صنفی چاپ

0
1865

اطلاعیه اخیر سازمان امور مالیاتی در مورد معافیت خدمات چاپ و نشر از مالیات ارزش افزوده، برای اولین بار با صراحت اقلامی از واردات و عرضه موادمصرفی مانند کاغذ و خدمات چاپ مانند زینک وچاپ، حتی خدمات نشر و توزیع کتاب، روزنامه و نشریه را از پرداخت مالیات ارزش افزوده معاف اعلام کرد و نقطه امیدی برای دست‌اندرکاران همه مراحل چاپ و نشر فراهم آورد. این معافیت که براساس قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، اعلام شده است، از تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ لازم الاجرا است.

 

کشمکش تشکل‌های رقیب برای اثبات نقش خود
خبری که به خودی خود می‌توانست موجب دلخوشی ناشران، لیتوگرافان، چاپخانه‌داران و موزعان کتاب و مطبوعات باشد، در خانواده چاپ به مناسبتی برای داغ کردن تنور رقابت بین چهره‌ها و تشکل‌های صنعت چاپ تبدیل شده است. اعلام این خبر در هنگامه تلاش‌های رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران و رئیس تعاونی لیتوگرافان و تشکل‌های استانی صنعت چاپ برای تقویت و گسترش حوزه نفوذ خویش، دستمایه‌ای شد برای نسبت دادن این دستاورد، به فعالیت‌های پیشین خود.
در همین اثنا، خبرهایی حاکی از اقدام شماری از رئیسان اتحادیه‌های چاپخانه‌داران به همراه رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برای خلع مسئولیت‌ نماینده تشکل‌های صنعت چاپ استان‌ها به گوش می‌رسد که البته رد این درخواست نیز از سوی منابع طرف مقابل، اطلاع‌رسانی شده است.
غلامرضا شجاع با انتشار عکس‌ها و یادآوری نشست‌های خود با رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس در سال‌های گذشته و نیز وزیر ارشاد، معاف شدن خدمات چاپ در قانون مصوب مالیات ارزش افزوده را حاصل این تلاش‌ها اعلام می‌کند.
از سوی دیگر، احمدابوالحسنی در قالب اطلاع‌رسانی روابط عمومی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، آن را به مکاتبات و پیگیری‌ها و نشست‌های اتحادیه با مقامات ارشاد و سازمان مالیاتی نسبت می‌دهد.
غلامرضا شجاع:
رئیس مجلس وقت، کاملاً استدلال‌های ما را بابت چاپ و ناشران پذیرفتند
غلامرضا شجاع نماینده تشکل های استانی چاپ، در پی انتشار اطلاعیه سازمان امور مالیاتی درباره معافیت خدمات چاپ و نشر از مالیات ارزش افزوده، اعلام کرد:
«عزیزان و رؤسای تشکل‌های کشور، خوشبختانه بعضی از استان‌ها خبر رسیده که چاپ را از معافیت مالیات از ارزش افزوده قبول کرده‌اند. فوری با استناد به این نامه، رئیس اتحادیه‌ها با مدیر کل مالیاتی جلسه بگذارند و اقدام کنند تا تفسیر دیگری نشود و منظور فقط چاپ کتاب و مطبوعات نباشد. صراحتاً زینک و چاپ آمده است.»
شجاع در ادامه می‌افزاید:
«جلسه‌ای که در پایان دوره مجلس قبل با دعوت شرکت تعاونی لیتوگرافان ایران از رئیس کمیسیون وقت مجلس، جناب دکتر الیاس حضرتی در هتل باباطاهر به پذیرایی و هزینه تعاونی ولی به نام تشکل‌های کشوری و سپس با سرکارخانم آقاپور از نمایندگان فعال در کمیسیون اقتصادی و دعوت به محل تعاونی لیتوگرافان و دعوت از اتحادیه چاپ تهران و صحاف و دست‌اندرکاران و مشاور مالیاتی تعاونی تا ساعت ۲۳ شب ادامه داشت، انجام شد و نیز همت و کمک عالی جناب کیوان کاشفی در مجلس با کمک گرفتن از جناب دکتر مصری، نایب رئیس مجلس و نماینده کرمانشاه انجام شد.
قبل از اقدام و دعوت از رئیس کمیسیون و نماینده مجلس با رئیس مجلس، جناب دکتر لاریجانی در قم در محل خانه پدری جناب دکتر لاریجانی جلسه با حضور عزیزان انصاری‌پور و محمودیان گذاشتیم و ایشان کاملاً استدلال‌‌های ما را بابت چاپ و ناشران پذیرفتند.
امیدوارم سازمان امور مالیاتی تفسیر دیگری از این نامه نکند.
احمد ابوالحسنی:
خروجی جلسات ما منتج به نامه‌ای شد که چاپ را مشمول بند «ل» دانستند
نشست هم‌اندیشی روسای اتحادیه‌های چاپ سراسر کشور به میزبانی ریاست اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در محل این اتحادیه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتحادیه دراین نشست‏، اقایان احمد ابوالحسنی، ریاست اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه‌‌داران استان خراسان رضوی، کیوان کاشفی رئیس اتجادیه چاپخانه‌داران کرمانشاه مجید محبی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان آذربایجان غربی، حمید سلیمانی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان گلستان، امین خضریان رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان همدان، سید محسن علوی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران چهار محال و بختیاری، سید اسماعیل صالح نژاد نماینده اتحادیه چاپخانه‌داران استان مازندران، مسعود ادیمی نماینده چاپخانه‌‌داران اراک، علی عافیت نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تبریز، امیرحسین پورسینا وکیل دادگستری، علی طارمی راد مدیر سابق شرکت افست، محمدرضا جعفریان نماینده مالیاتی اتاق اصناف تهران و سعید علیان مشاور عالی اتحادیه چاپخانه‌داران تهران حضور داشتند.
موضوع مورد بحث در این نشست بند ل ماده ۱۳۹ متمم قانون اصلاحی قانون مالیات‌های کشوری و بند الف جز ۳ بند ب ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده کاغذ چاپ و نشر بود.
ابوالحسنی در این خصوص با اشاره به پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌هایی که اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در خصوص قانون مالیات داشته، گفت: در خصوص معافیت مالیاتی چاپخانه از محل بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم، پیگیری‌های زیادی را انجام و نامه‌‌نگاری‌هایی نیز، با علی اصغر کاراندیش معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد و رئیس کل سازمان‌های امور مالیاتی کشور داشته‌ایم.
خروجی جلساتی که با آن‌ها داشتیم منتج به نامه‌ای شد که در آن چاپ را مسئول بند (ل) دانستند. اما در بند دیگری عنوان شد که صرفاً چاپخانه‌دارانی که دارای مجوز فعالیت‌های انتشاراتی در زمینه کتاب از وزارت ارشاد هستند، از این معافیت برخوردار می‌شوند، که این بند به صراحت، خلاف قانون است.
ریاست اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، تاکید کرد: دور هم جمع شدیم تا برای مسائل مربوط به چاپ، به صورت هماهنگ برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم تا از هر گونه دوگانگی و موازی کاری جلوگیری شود. در این نشست امیرحسین پورسینا وکیل پایه یک دادگستری در خصوص بند (ل) ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم ضمن توضیحاتی چاپ را به عنوان مقدمه ضروری فعالیت نشر، معاف از مالیات اعلام کرد.
محمدرضا جعفریان، نماینده مالیاتی اتاق اصناف تهران نیز یادآور شد: “معتقدم تمامی چاپخانه‌داران، ناشر هستند و باید برخوردار از معافیت مالیاتی باشند.”

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید