ملاحظات مهم در گزینه‌های پایه‌آب و یو‌وی

منبع: FLEXO February 2018
نویسنده: BILL PHILLIPS
مدیر توسعه تجاری مرکب‌های حلالی Huber Group , USA
ترجمه از: علی غفاری

بیشتر چاپکاران فلکسو عریض، برای چاپ فیلم‌های بسته‌بندی منعطف مانند OPP از مرکب‌های پایه حلالی استفاده می‌کنند. چرا؟ در درجه نخست به این دلیل که مرکب‌های پایه حلالی سریع خشک می‌شوند. از این رو در مقایسه با مرکب‌های پایه آب و یو وی، امکان سرعت بیشتر ماشین چاپ را فراهم می‌کند. به‌علاوه، مرکب‌های پایه حلالی معمولا استحکام و چسبندگی بهتری به سطوح لمینیت دارند.
گرچه این عوامل هنوز هم واقعی هستند، مرکب‌های پایه آب و یو وی راهی طولانی را برای کم کردن این فاصله با مرکب‌های حلالی طی کرده‌اند مرکب‌های حلالی نسبت به پایه آب و یو‌وی برتری و مزیت‌های دیگری هم دارد؛ مانند چسبندگی، خیسی و استحکام. با این حال بیشتر این مزیت‌ها مغلوب پیشرفت‌های به دست آمده در صنعت مرکب، کلیشه، نوردهای آنیلوکس، و فناوری‌های تجهیزات ماشین چاپ شده‌اند.

از آنجایی‌که مرکب‌های پایه حلالی محتوی مواد آلی فرار ناپایدار هستند، بخارهای خروجی ماشین‌های چاپ معمولا باید مهار و سوزانده شوند. حلال‌ها برای تعمیر و نگهداری و تمیزکاری ماشین چاپ ضروری‌اند. مرکب‌های پایه حلالی اشتعال‌زا هم هستند، بنابراین مستلزم مراقبت در حمل، انبارداری و دفع پسماند هستند.

 


اغلب چاپکاران فلکسو رول کم‌عرض و بسیاری فلکسوکاران مجهز به رول متوسط، برای چاپ فیلم‌های بسته‌بندی منعطف از مرکب‌های پایه آب یا یو وی استفاده می‌کنند. چرا؟ یک دلیلش این است که تیراژ چاپ بسیاری از سفارش‌ها کمتر شده است، بنابراین سرعت‌های بالاتر چاپ عامل مهمی نیستند. تمیز‌کاری سریع‌تر و سهولت استفاده، مزایای دیگر مرکب‌های پایه آب و یو وی به‌شمار می‌روند که تغییر کلیشه برای سفارش‌ها مختلف را سریع و آسان می‌کنند. به دلیل پیشرفت‌های فن‌آورانه، سرعت‌های چاپ هم به نحوی تاثیرگذار زیاد شده‌اند. مرکب‌های پایه آب و یو وی به‌خوبی خیسی‌شان گرفته‌شده بر روی تقریبا تمام سطوح فیلم چاپی خیلی عالی می‌نشینند- به‌خصوص الآن با استفاده از کلیشه‌های بافت‌دار که اغلب تولیدکنندگان کلیشه هم آن را عرضه می‌کنند. به‌علاوه، صاحبان بسیاری برند‌های تجاری وقتی می‌خواهند محصولاتشان را تولید کنند، فناوری‌های سازگارتر با محیط‌زیست را بیشتر می‌پسندند.
در اینجا نقاط مثبت و منفی فناوری‌های مرکب پایه آب و یو وی را می‌آوریم:

مرکب‌های پایه آب
مرکب‌های پایه آب، محتویات آلی فرار و ناپایدار بسیار کمی دارند که نیازی به سوزاندن بخارهای خروجی آنها نیست. این مرکب‌ها اشتعال‌زا نیستند و مراقبت یا انبارداری ویژه‌ای نیاز ندارند. مرکب‌های پایه آب نسبت به مرکب‌های حلالی در ماشین چاپ باثبات‌تر هستند و اجزای بخار شدنی آن آهسته‌تر متصاعد می‌شوند، بنابراین مرکب‌های پایه آب هنگام چاپ به مراقبت کمتری نیاز دارند. تمیزکاری آنها با آب و صابون خیلی آسان است و پسماند چاپی آنها نیز پرخطر نیست.
فرمولاسیون مرکب‌های پایه آب هیبریدی جدید با فن‌آوری‌های فعلی لمینیت، بالاترین استحکام چسبندگی را فراهم کرده‌اند. مرکب‌های پایه آب می‌توانند در بیشتر دستگاه‌های چاپ فلکسو که با مرکب‌های حلالی کار می‌کنند، با اصلاحات جزئی یا بدون تغییر استفاده شوند. استفاده از مرکب‌های پایه آب برای چاپخانه‌داران فلکسو که با مشتریان و صاحبان برند‌های دوستدار محیط‌زیست کار می‌کنند، مزیتی تجاری هم محسوب می‌شود.
از طرف دیگر، مرکب پایه آب کندتر از همتاهای حلالی خود تبخیر می‌شود. بنابراین حداکثر سرعت چاپ آن باید آهسنه‌تر شود. دوام مرکب‌های پایه آب به‌پای انواع حلالی و یو وی نمی‌رسند. مرکب‌های پایه آب معمولا در مقایسه با مرکب‌های حلالی و یو وی مقاومت پایین‌تری در برابر آب، مواد شیمیایی و حلال‌ها دارند. بااین‌حال، می‌توان مرکب‌های پایه آب را هنگام چاپ با استفاده از کاتالیزور به افزایش سرعت واداشت تا مقاومت بیشتری داشته باشد.

حتی کشش سطحی مرکب‌های پایه آب بالاتر از حلالی‌ها است، بنابراین خیسی و چسبندگی آنها روی برخی سطوح چاپی می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در کاربری‌های چسبندگی لمینیت، رسیدن به استحکام چسبندگی با مرکب‌های پایه آب، معمولا کمتر از مرکب‌های حلالی است، بنابراین برای تحقق آن نیاز به تست‌ها و گذراندن آزمایش‌هایی است.
انواع محصولات چاپی با مرکب‌های پایه آب:
* اغلب مواد بسته‌بندی منعطف چاپ از رو – و چاپ از تو
* لیبل‌ها یا برچسب‌های پشت چسب‌دار
* کیسه‌ها، بسته‌ها و کیف‌های غذا و ساندویچ
* مواد فویل و فیلم
* لیبل‌های قالب‌دار
* کارتن‌های تا شو
* بسته‌های کنگره‌ای
* پاکت‌های نامه، فرم‌های اداری
* اغلب سطوح چاپی کاغذی و مقوایی
وقتی نوبت به مرکب‌های پایه آب برسد، برخی ملاحظات دیگر هم وجود دارد:
* مرکب‌های پایه آب پرقدرت که رنگ‌های تنپلات را روی نوردهای آنیلوکس با bcm 2.5 و چاپ چهار رنگ را روی نوردهای انیلوکس با bcm 1.2 هدایت می‌کنند، سرعت چاپ بالاتر و نشست مرکب یکنواخت‌تری به دست می‌دهند.
* دستگاه‌های خشک‌کن مرکب هوای گرم که از باد گرم با سرعت زیاد استفاده می‌کنند، خشک‌کردن مرکب پایه آب را به بیشترین حد می‌رسانند.
* کلیشه‌های بافت‌دار، خیس کردن مرکب و نشست آن را شبیه مرکب‌های حلالی می‌کنند.
* برای تمیزکاری مرکب‌های پایه آب از آب و صابون استفاده می‌شود.
* مرکب‌های پایه آب معمولا ۲۴ ساعت زمان نیاز دارند تا به چسبندگی کامل برسند و خصوصیات فنی دوام کامل را ارائه کنند.
* چسبیدن و جوش خوردن مرکب را می‌توان با استفاده از حرارت یا قرار دادن کارهای چاپی در محفظه‌ای گرم، تسریع کرد.

مرکب‌های یو وی
دو نوع فن‌آوری نور ماورای بنفش، UV وجود دارد: نور ماورای بنفش لامپ‌های جیوه‌ای و به‌تازگی نور یو وی LED.
مرکب‌های یو وی تقریبا هیچ نوع ترکیبات آلی فراری در برندارند. بنابراین ۱۰۰ درصد پایدار بوده و می‌توانند مدت‌های طولانی بدون این‌که خشک شوند، در ماشین چاپ باقی بمانند. نیازی هم به رسیدگی و نگهداری این مرکب‌ها در دستگاه چاپ نیست. کلیشه‌ها هم تمیز می‌مانند زیرا مرکب‌ها هیچ‌وقت روی آنها خشک نمی‌شوند. این مرکب‌ها می‌توانند مدت مدیدی حتی در طول شب در مرکبدان بمانند. این مرکب‌ها خیلی هم بادوام هستند و به‌طور طبیعی نسبت به آب، مواد شیمیایی و حلال‌ها مقاوم‌اند. روی اغلب لایه‌ها و سطوح چاپ پذیر هم نسبت به خراش و ترک خوردن مقاوم هستند. تمام‌رنگ‌های یو وی محکم و پرطراوت‌اند، زیرا مرکب‌ها صد درصد توپر و سفت و جامد هستند، چون مواد ناپایداری برای تبخیر و تصعید ندارند. مرکب‌های سفید مات یو وی، نسبت به انواع پایه آب و الکل پشت پوشانی بالاتری دارند.
مرکب‌های یو وی با سفتی کمتر هم برای کاربری بسته‌بندی مواد غذایی تولید می‌شوند. به دلیل صفر بودن ترکیبات آلی فرار در مرکب‌های یو وی، این مرکب‌ها برای چاپخانه‌دارت فلکسو که مشتریان و صاحبان برندهای علاقه‌مند به حفظ محیط‌زیست دارند، مزیت بازاریابی دارد.
علاوه بر این نور یو وی ال- ای- دی تابش خود را متناسب با فیلم مرکب تنظیم می‌کند، بنابراین سرعت ماشین را نسبت به خشک‌کن یو وی لامپ جیوه‌ای بالاتر می‌برد. الآن سرعت ماشین‌های چاپ از ۷۰۰ فریم در متر هم بالاتر رفته‌اند. نور یو وی ال-ای-دی خروجی ثابتی از انرژی نوری را برای هزاران ساعت کارکرد ماشین فراهم می‌کنند که خیال چاپخانه‌داران فلکسو را نسبت به جذب مناسب مرکب در ماشین چاپ راحت می‌کند: سیستم نور یو وی ال-ای-دی انرژی به‌مراتب کمتری هم دارد، بنابراین انتخاب بسیار مناسب‌تری برای چاپ روی لایه‌ها و سطوح حساس به حرارت هستند.

نقاط ضعف
در ستون موارد ضعف مرکب‌های یو وی باید دانست، نور یو وی کلیشه‌های فتوپلیمر/ ژلاتینی را متورم می‌کنند که خود موجب چاقی ترام می‌شود. قابلیت بالقوه‌ای هم در مورد اجزای مرکب وجود دارد که درصورتی‌که نور یو وی به‌خوبی روی آن‌ها عمل نکند، به‌مرورزمان کنده می‌شوند. همین‌طور این احتمال هم هست که در صورت عمل نکردن نور یو وی روی مرکب، آلودگی به محصولات غذایی بسته‌بندی‌شده هم سرایت کند. البته برای ماشین‌چی هم خیلی دشوار است که هنگام چاپ تشخیص دهد مرکب به‌خوبی روی فیلم می‌نشیند یا نه. مرکب‌های یو وی برای فیلم‌هایی که خیلی جاذب رطوبت هستند، توصیه نمی‌شوند، زیرا مرکب‌های یو وی به خورد فیلم چاپی می‌روند اما به‌خوبی جذب آن نمی‌شوند که مشکلات جداشدگی و کنده شدن مرکب را پیش می‌آورند. در مورد فیلم‌های چاپی حساس به حرارت، معمولا به تجهیزات خنک‌کننده بیشتری در ماشین چاپ نیاز داریم. وقتی از نورهای یو وی ال-ای-دی یا سیستم دیود ساطع کننده نور استفاده می‌کنیم، مسئله حرارت مشکل بزرگی نیست.
لامپ‌های یو- وی جیوه‌ای پس از حدود ۱۲۰۰ ساعت کارکرد تعویض شوند تا خشک‌کن از انرژی کافی برای چسبندگی کامل مرکب برخوردار باشد. برای فیلم چاپی حساس به حرارت باید سیلندرها یا نوردهای خنک‌کننده فیلم نیز در ادامه خشک‌کن داشته باشیم. چنین فرآیندی مصرف برق بالایی هم دارد. در عوض، در خشک‌کن‌های LED، هزینه اولیه تجهیزات بالاست و به‌تناسب عرض ماشین چاپ افزایش هم می‌یابد.
نمونه محصولاتی که با مرکب‌های یو وی چاپ می‌شوند:
* چاپ اسلیوهای شرینک و فیلم‌های شرینک
* اغلب مواد بسته‌بندی فلکسو در چاپ از رو یا چاپ از تو
* لیبل‌های پلی استایرن
* لیبل‌های IML
* مواد پوششی فویل و فیلم
* جعبه مقوایی
* کاربرد چاپ از روی فیلم و کاغذ که نیازی به استحکام زیاد مرکب دارند
* سطوح چاپی کاغذی و مقوایی با پوشش نگهدارنده زیاد
مرکب‌های یو‌وی می‌توانند برای برخی افراد، حساسیت پوستی ایجاد کنند، بنابراین لازم است مراقبت‌های بهداشتی برای به حداقل رساندن تماس مواد یو وی با پوست، هنگام جابجایی و حمل ونقل رعایت شود. اگر مرکب‌های یو وی به‌خوبی در ماشین چاپ خشک نشوند حتی می‌توانند از سطح چاپ شده جدا شده و کنده شوند و به محصول بسته‌بندی‌شده سرایت و آن را آلوده کنند. پس برای به حداقل رساندن این اشکال، باید کنترل‌های لازم در روند انجام کار‌ها را پیاده کرد.
تمیز کننده‌های غیرسمی مرکب که دوست دار محیط زیست هستند و برای پاک کردن مرکب‌های یو وی به کار می‌روند، در دسترس هستند. تمیزکننده‌های نوع الکلی هم خوب عمل می‌کنند. مرکب‌های یو وی معمولا ۳ تا ۵ سال عمر نگهداری دارند.
مرکبی برای موفقیت
چاپخانه‌داران فلکسو باید استفاده از مرکب‌های پایه آب و یو وی را به عنوان انتخاب‌های برتر خود در فن‌آوری مرکب‌های حلالی در نظر بگیرند، مگر این‌که کسب و کارشان متمرکز بر سفارش‌های پرتیراژ باشد که نیاز به حداکثر سرعت ماشین چاپ داشته باشند. این نکته را به عنوان بخشی از برنامه موفقیت آتی خود در نظر داشته باشید.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید