نگاهی متفاوت از مدیر چاپخانه‌ای متفاوت

قبول ندارم که کارها به سمت بسته‌بندی می‌رود

سعید شکوهی کتابچی
مدیرعامل مجتمع چاپ اندیشه برتر

مجتمع چاپ اندیشه برتر، از معدود چاپخانه‌های بزرگ در مرکز شهر است که سال گذشته با افزودن چند دستگاه، نوسازی یا به قول مدیر چاپخانه‌، آپ‌دیت شده است.
سعید شکوهی کتابچی مدیرعامل مجتمع چاپ اندیشه برتر براساس تجربه خود، نظراتی کم و بیش متفاوت از دیدگاه‌های مطرح شده در این گزارش دارد، او براین باور است که اگر چاپخانه‌ای به کار خود وارد باشد و تجهیزات و امکانات و نیروی انسانی آموزش دیده در اختیار داشته باشد، در زمینه نشر و تبلیغات هم کار بسیار است و می‌تواند با موفقیت، کارها را توسعه دهد. او انکار نمی‌کند که بسته‌بندی بخش پررونق چاپ است ولی براساس تجربه چاپخانه اندیشه برتر می‌گوید: «با این که توان انجام انواع سفارشات بسته بندی را داریم، تنها ۲۰ درصد از سفارشات ما به بسته‌بندی اختصاص دارد. اصلاً این طور نیست که چاپ نشریات و کاتالوگ و بروشور، تمام شده یا رو به افول باشد.»
این صحبت‌ها از سوی مدیر چاپخانه‌ای کوچک یا معمولی مطرح نمی‌شود، بلکه او مدیر چاپخانه‌ای بزرگ، با نیروی کار چشمگیر است. از زبان شکوهی بشنویم: «چاپخانه اندیشه برتر در مرکز شهر در پنج سالن با ۶۰۰۰ متر فضا، سه دستگاه پلیت‌ستر ۵/۴ ورقی، دو دستگاه ماشین XL 5/4 ورقی ۵ رنگ با برج لاک، سه دستگاه چاپ دوورقی CDXL چهاررنگ و سه دستگاه اسپیدمستر دو‌ورقی دو رنگ همچنین خط کامل صحافی فنری، مفتولی و ته‌چسب و جلد سخت و نیز امکانات جعبه‌سازی شامل دستگاه‌های دایکات و جعبه چسبانی و همه امکانات تکمیلی از قبیل سلفون، ورنی UV، طلا‌کوب و غیره و ۲۳۰ نفر پرسنل، چیزی برای انجام هر گونه سفارش کم ندارد. کما این که ما حجم قابل توجهی کار بسته‌بندی داریم.»

بی‌شک از این صحبت‌ها نمی‌توان به آسانی گذشت. به‌ویژه که تأمین کار برای این حجم از دستگاه‌ها و درآمد برای پرداخت حقوق به ۲۳۰ نفر پرسنل، کاری نیست که بدون محاسبه دقیق ممکن باشد.
شکوهی در برابر این ادعا که می‌گویند چاپ کارهای تبلیغاتی و انتشاراتی به سوی چاپ بسته‌بندی می‌رود، می‌گوید:
«قبول ندارم که کارها به سمت بسته‌بندی می‌رود. خیلی‌ها این طور توجیه می‌کنند ولی من در کارهای تبلیغاتی و انتشاراتی رکودی نمی‌بینم. ما دو شیفت کار داریم.
من به عنوان چاپخانه‌داری که همه امکانات لازم برای چاپ بسته‌بندی را در اختیار دارد این حرف را می‌زنم. شما ببینید همه ماشین‌های چاپ ما ازنوع CD و XL است که مخصوص چاپ مقوا است. همه نوع امکانات تکمیلی و نیز دو دستگاه بابست و ۴ دستگاه جعبه چسبانی مجهز داریم. با این حال ۸۰ -۷۰ درصد کارهای ما را نشر و تبلیغات تشکیل می‌دهد. و حداکثر ۲۰ درصد ظرفیت چاپخانه به کارهای بسته‌بندی اختصاص دارد.» شکوهی علت عقب افتادن برخی چاپخانه‌ها را رفتار غیرحرفه‌ای آن‌ها و ناقص بودن امکاناتشان می‌داند و می‌گوید:
«در حوزه نشر و تبلیغات هم کیفیت و هم سرعت عمل بسیار مهم است. متأسفانه خیلی از چاپخانه‌ها گمان می‌کنند به صرف داشتن ماشین چاپ می‌توان هر کاری را چاپ و نظر مشتری را تأمین کرد. در حالی که الان انتظارها از کیفیت و سرویس دهی بالا رفته است.
ما اگر می‌توانیم هر کاری را انجام دهیم به خاطر این است که به معنی واقعی کلمه مجتمع چاپ هستیم. و هر سفارشی را به‌صورت فرس‌ماژور، ظرف ۵ ساعت می‌توانیم، چاپ و تکمیل کنیم و با بسته‌بندی مناسب تحویل دهیم. طبیعی است که مشتری هم هزینه آن را می‌پردازد، جای تأسف دارد که بعضی همکاران به جای رعایت این مسایل، اول کاری که می‌کنند، قیمت شکنی است که نتیجه‌ای زیانبار برای خودشان و برای کل صنعت چاپ دارد. همین رفتارها باعث شده که چاپخانه‌ها نتوانند نوسازی کنند و ماشین‌های قدیمی را جایگزین کنند و به قهقرا بروند.
ما با درس عبرتی که از این همکاران گرفته‌ایم، توانسته‌ایم، مجموعه‌ای کارآمد فراهم کنیم که ۲۳۰ نفر در آن مشغول به کار باشند و ۸۰ درصد کار ما سفارشات تبلیغات و نشر است، نه بسته‌بندی.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید