تازه‌های اینک‌جت صنعتی در سال ۲۰۲۱

0
1576

شش پدیده فناورانه در چاپگر‌های جوهرافشان

گروه پژوهش

با پشت سر گذاشتن شُک ناشی از شیوع کرونا، حالا جهان کم کم به این وضعیت جدید عادت می‌کند. چاپ جوهرافشان هم به دنبال راه‌هایی است که خود را با این شرایط تازه سازگار کند. در این مقاله، به شش روند جدید مربوط به چاپ جوهرافشان در سال ۲۰۲۱ خواهیم پرداخت.

۱- قطره بر اساس تقاضا (DOD)


در سال ۲۰۲۱، سیستم انتقال مرکب به نام قطره بر اساس تقاضا (DOD)، پرشتاب ترین رشد را در بین همه فناوری‌های جوهرافشان خواهد داشت.
پیش‌بینی می‌شود چاپگرهایی که از فناوری قطره براساس تقاضا برخوردارند، در سال ۲۰۲۱ بیشترین سرعت رشد را داشته باشند. کاربرد چاپگرهای DOD بسیار متنوع است، از جمله روی مقوا، پلاستیک‌ها، قطعات الکترونیکی و صنعتی، بسته‌بندی‌ها و انواع محصولات.
همچنین به نظر می‌رسد که کاربرد چاپگرهای جوهرافشان صنعتی در بازارهای مختلف، گسترده تر شود. در سپتامبر ۲۰۲۰، شرکت آمازون اعلام کرد که قصد دارد در چند سال آینده، طی یک سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری، با نصب تجهیزات و سیستم‌های جدید، قابلیت چاپ دیجیتال خود را افزایش دهد. دستگاه‌هایی که از فناوری قطره بر اساس تقاضا برخوردارند. می‌توان به مزایای آن از جمله انعطاف پذیری، کاهش زمان خواب ماشین، شخصی سازی انبوه محصولات و عملکرد بهتر در فرآیند چاپ اشاره کرد.

۲- جوهرافشان حرارتی برای چاپ روی اشیای منحنی


چاپ جوهرافشان حرارتی که رایج ترین کاربرد آن برای کد زنی و علامت زنی محصولات بوده است، حالا با فناوری جوهرافشان پیوسته، وارد رقابت می‌شود. یکی از جنبه‌های این رقابت، نوآوری تازه، هد چاپگر است که توسط Funai عرضه شده است. این هد، با پاشش از فاصله ی ۱۰ میلی متری ، این امکان را به وجود می‌آورد که چاپ کد‌های دو بعدی، تاریخ انقضا، شماره دسته و… بر روی اشیای دارای سطوح منحنی به راحتی قابل انجام باشد. این دستاورد، نگرانی صاحبان برند را از بابت خوانایی اطلاعاتی که بر روی محصولات خوراکی و دارویی چاپ می‌شود، رفع می‌کند.
چاپگر جوهرافشان حرارتی چند مزیت محیط زیستی دارد؛ این نوع سیستم نسبت به سیستم‌های جوهرافشان پیوسته، تا ۹۰ درصد مواد آلی فرار کمتری تولید می‌کند. از دیگر مزایای آن می‌توان به هزینه‌های کم در فرآیند تولید و کاهش تهدیدات سلامتی کارمندان اشاره کرد. پس یکی از مهم‌ترین روندهای سال ۲۰۲۱، مهاجرت فعالان در حوزه چاپ از جوهرافشان‌های پیوسته به جوهرافشان‌های حرارتی، مخصوصا در زمینه غذا و دارو است.

۳- گسترش چاپگرهای جوهرافشان در صنعت بسته‌بندی

در سال ۲۰۱۹، صنعت بسته‌بندی، با دارابودن ۵۵ درصد از سهم بازار چاپ، به عنوان پرسودترین قسمت بازار شناخته شد و انتظار می‌رود که این برتری، تا سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد. صنعت بسته‌بندی برای چاپ لبیل و بسته‌بندی‌های باکیفیت، از چاپگرهای جوهرافشان بهره می‌گیرد. استفاده از چاپ جوهرافشان در بسته‌بندی، چندین مزیت قابل توجه نسبت به چاپ‌های سنتی دارد؛ کوتاه شدن زمان آماده‌سازی سفارش، مدیریت بهتر فهرست محصولات، هزینه چاپ کمتر برای سفارشات کمتر و انعطاف‌پذیری و فرصت رشد بیشتر در گردش کار چاپخانه، از جمله این مزیت‌هاست.
همچنین این روزها مهم ترین دغدغه صاحبان برند در رابطه با بسته‌بندی محصولاتشان این است که بسته‌بندی آنقدر متمایز و منحصر به فرد باشد که با ایجاد تجربه خاص در مخاطب، به جذب مشتری برای فروش بهتر کمک کند. این دغدغه با استفاده از چاپگرهای دیجیتال جوهرافشان و مرکب‌های خاص، به راحتی قابل دستیابی است. در ضمن، در دنیای بعد از کرونا، امنیت و سلامت محصولات وارداتی و صادراتی مخصوصا در زمینه غذا و دارو، بیشتر از گذشته نیازمند علامت گذاری‌ها، کد گذاری‌ها و لیبل زنی‌های دقیق و خواناست که چاپگرهای اینک جت، بهتر از همه روش‌های دیگر از پس آن برمی‌آیند.

۴- LED جایگزین لامپ‌های یووی مرکوری


مرکب‌های یووی که با لامپ‌های ال ای دی خشک می‌شوند، به آهستگی جای مرکب‌های خشک شونده با لامپ‌های یووی مرکوری (جیوه) را می‌گیرند. این مرکب‌ها قابلیت چاپ شدن بر روی طیف گسترده تری از بسترها را دارند که یکی از مهم ترین آن‌ها، فیلم‌های نازک حساس به حرارت ست که در صنایع غذایی استفاده می‌شود. اگرچه در سال ۲۰۱۷، قانون منع استفاده از لامپ‌های یووی مرکوری در “کنوانسیون مقابله با آلودگی‌های جیوه در میناماتا” لغو شد، اما نگرانی‌ها بر سر عدم قطعیت تاثیرات آن بر روی سلامتی کارکنان، همچنان ادامه دارد.
یکی از راه حل‌هایی که برای کاهش این نگرانی مطرح شده، گران کردن هزینه‌های مربوط به استفاده از لامپ‌های یوآوی مرکوری است که صرفه اقتصادی استفاده از آن‌ها را کم کند و اثربخشی آن‌ها را پایین بیاورد. در کنار استفاده از مرکب‌های یووی خشک شونده با لامپ‌های ال ای دی، چاپخانه‌ها به استفاده از پیگمنت‌های پایه آبی هم روی آورده اند که برای چاپ روی فیلم‌های نازک بسته‌بندی‌های انعطاف پذیر مناسب است. سومین جایگزین، سیستم‌های تابش الکترونی EB است که چون به فرآیندهای نوردهی متکی نیستند، برای بسته‌بندی‌های خوراکی بسیار مناسب هستند.

۵- چاپگرهای هیبریدی، فلکسو و اینک جت


بعد از عبور از شُک ناشی از کرونا، از آنجایی که تقاضا برای تولید افزایش می‌یابد، حضور سیستم‌های هیبریدی که می‌توانند در آماده سازی سریع‌تر سفارشات نقش مهمی‌را ایفا کنند، بسیار مهم خواهد شد. اضافه کردن سیستم‌های جوهرافشان به سیستم‌های سنتی فلکسو، باعث می‌شود که بتوانیم از جنبه‌های صرفه جویانه هردو سیستم استفاده کنیم. در سیستم‌های هیبریدی، برای کد زنی، علامت گذاری و چاپ اطلاعات متغیر سفارشات، از سیستم‌های جوهرافشان، و برای کاهش هزینه‌های مربوط به تیراژسفارشات، از سیستم‌های فلکسوگرافی استفاده می‌شود.

۶- رد پای پررنگ تر پایداری

در عصر بعد از ویروس کرونا، یکی از موضوعاتی که در تمام صنایع دارای اهمیت فراوان شده است، موضوع “رشد اقتصادی در مقابل مسائل محیط زیستی” است. با افزایش تولیدات، ردپای مضر کربن ناشی از عملکرد کمپانی‌های مختلف هم بیشتر می‌شود که همین، ضرورت حرکت به سمت پایدار کردن فرآیند‌های تولید را بیشتر می‌کند. پس یکی از جدی ترین و مورد توجه ترین مسائل در سال ۲۰۲۱، رعایت مقررات مربوط به پایداری و محیط زیست است که در تمام زنجیره تامین و تولید تا مصرف، حائز اهمیت خواهد بود. در این راستا حتی طرفداران برندهای مختلف هم، از صاحبان برند درخواست دارند که مسائل مربوط به پایداری و محیط زیست را جدی بگیرند و در این راستا حرکت کنند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید