در صورت پشتیبانی با یک دیپلماسی قوی سیاسی و اقتصادی صنعت چاپ می‌تواند به کانون چاپ خاورمیانه و آسیای میانه بدل شود


سخنرانی حسین احمدی؛ مدیرعامل چاپ مادرول در بیست و سومین جشنواره صنعت چاپ


سخنرانی حسین احمدی؛ مدیرعامل چاپ مادرول در مراسم جشنواره صنعت چاپ که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد، در واقع بیانیه‌ای حاوی نکات اساسی درباره مسائل روز صنعت چاپ و خواست‌های خانواده بزرگ چاپ از متولی دولتی خود بود. درج این سخنان در گزارش جشنواره بیست‌وسوم در ماهنامه شماره قبل، میسر نشد. اینک با توجه به اهمیت این سخنان که بازتاب‌دهنده مطالبات عمومی خانواده چاپ است، به‌طور کامل در اینجا ارائه می‌شود.

ثروت اصلی این صنعت، کارگران هستند که روزانه ده‌ها و صدها اثر هنری از دل ماشین چاپ بیرون می‌کشند که هر یک به مثابه تابلویی نقاشی است برای ما که با چشم دل می‌نگریم.
اتفاق خیلی خوبی در این جشنواره افتاده است که کارگران و کارمندان چاپخانه‌ها در آن حضور دارند. وقتی من به سالن نگاه می‌کردم و این جوانان بانشاط و باانگیزه را دیدم، باعث شد به خودم یادآوری کنم؛ ثروت اصلی یک کارآفرین، ثروت اصلی یک تولیدکننده نه ماشین‌آلات چاپش هست، نه کارخانه، نه مواد اولیه یا حساب بانکی‌اش؛ بلکه سرمایه اصلی ما، کارگران و کارمندانی هستند که جزو برترین‌های صنعت کشور به شمار می‌روند.
شما می‌دانید از آنجا که ما در صنعت چاپ با اکثر صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی در ارتباط هستیم، می‌بینیم در اغلب صنایع به راحتی می‌توانید اپراتوری را با یکی‏، دو ماه آموزش، به‌کارگیرید، اما در صنعت چاپ برای اینکه یک اپراتور کنار یک دستگاه پیشرفته قرار بگیرد (چه در افست، چه در فلکسو و گراور)، حداقل به چهار پنج سال آموزش نیاز دارد. بنابراین بایستی به‌عنوان یک مدیر در بخش دولتی یا در بخش خصوصی، بیش از هر چیز مراقب نیروی انسانی خودمان باشیم و به‌عنوان یک فاکتور بسیار مهم و قدرتمند، اهمیت بدهیم به این نیروها.
آقای احمدوند! متاسفانه حتی در صنعت چاپ و در رده‌های پیش از چاپ(گرافیست‌ها) و در رده‌های اپراتوری شاهد مهاجرت نیروهایمان هستیم. برای پرورش هر یک از این افراد، خونِ دلها خورده شده است. توصیه من به همه مدیران این است که قدر این ثروت‌های واقعی‌شان را بدانند.

باباطاهر شهر ما نیز در این‌باره دوبیتی زیبایی دارد؛
گلی که خُم بدادُم پیچ‌وتابش
به آب دیده‌گونُم دادُم آبش
به درگاه الهی کِی روا بی
گل از مو، دیگری گیره گلابش؟!
جناب آقای احمدوند! امشب و در این مکان، صنعت چاپ با افتخار اعلام می‌کند که نیاز صنعت چاپ به واردات محصولات چاپی به حداقل ممکن رسیده است آن هم نه به‌صورت باری ‌‌به ‌هر جهت و الزام مصرف‌کننده به هر قیمت، بلکه محصولات داخلی با بالاترین کیفیت قابل‌رقابت در دنیا تولید می شوند. چنین توانی در کمتر صنعتی در دنیا دیده می‌شود.
امشب و در این مکان، صنعت چاپ اعلام می‌کند که نقشی بی‌بدیل دارد در فروش و عرضه کلیه محصولات تولیدی کشور؛ آن‌هایی که موفق‌اند در بازار داخل یا در بازار خارج. تولیدات صنایع دارویی، آرایشی، بهداشتی، شیرینی و شکلات، صنایع لبنی و غذایی، شوینده‌ها و روغن‌های خوراکی و صنعتی، همه مدیون صنعت چاپ هستند که البته کمترین سهم از این بازار بزرگ متعلق به صنعت چاپ است.
امشب و در این مکان، صنعت چاپ اعلام می‌دارد که در صورت پشتیبانی با یک دیپلماسی قوی سیاسی و اقتصادی می‌تواند به کانون چاپ خاورمیانه و آسیای میانه بدل شود.
امشب و در این مکان، صنعت چاپ ادعا می‌کند کمتر صنعتی در کشور دارای این همه پتانسیل؛ از نیروی انسانی تحصیل‌کرده، متخصص، باتجربه از سطح اپراتوری تا مدیریت کلان است. باید قدر دانست و ارج نهاد این جماعت فرهیخته را.
همه این موفقیت‌ها در حالی است که علاوه بر تحریم‌های گسترده بین‌المللی، برخی ناملایمات، بی‌مهری‌ها و سوءمدیریت‌ها در داخل نیز، بر صنعت چاپ ما سایه انداخته است.
جناب آقای احمدوند! امشب و در این مکان، از جناب آقای وزیر (همزمان وزیر وارد تالار شد)
آقای وزیر! به قسمتی رسیدید که صرفاً خاص جنابعالی است و پاراگراف آخر!
جناب آقای وزیر! امشب و در این مکان، صنعت چاپ به‌عنوان بالاترین مقام دولتی تاثیرگذار در صنعت چاپ انتظار دارد، نگاه ویژه‌ای داشته باشید به این صنعتگران هنرمند که عاشق سرزمینشان هستند.
و کلام آخر؛
چو ایران نباشد، تن من مباد
بدین بوم و بر، زنده یک تن مباد

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید