گزارشی از برگزاری نمایشگاه آگروفود و شیرینی و شکلات

0
1733

دو نمایشگاه اساسی، جای چاپ خالی

گروه گزارش

نمایشگاه آگروفود، همیشه نمایشگاهی مهم و پربازدیدکننده بوده، وقتی این رویداد با نمایشگاه شیرینی و شکلات همزمان شود، طبیعی است که فضای نمایشگاه بین‌المللی، شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه کند.
به تعویق افتادن نمایشگاه شیرینی و شکلات، زمان برگزاری این نمایشگاه نیز از ۳۱ شهریور تا ۳ مهر تعیین شد، آن هم در شرایطی که هنوز موج پنجم کرونا آرام نگرفته بود. گفتنی است که دو نمایشگاه کوچک دیگر نیز همزمان برگزار می‌شدند.
به هر حال این دو نمایشگاه از نظر وسعت فضا و تعداد غرفه‌ها نسبت به دوره قبل کوچکتر بودند. به همین ترتیب بازدیدکنندگان نیز به خاطر ترس از کرونا، کمتر مراجعه کردند، با این همه ترافیک سنگین خیابان نزدیک به محل نمایشگاه، حکایت از ازدحام نسبی در بازدیدکنندگان داشت.


آگروفود


در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه آگروفود، برخی از برندهای پرآوازه حضور نداشتند و شماری از آنها که آمده بودند، اندکی سبکبارتر از سالهای گذشته آمده بودند، نزدیک به ۳۰۰ غرفه در سالن‌های ۵، ۶، ۷، ۸، ۹ و ۳۵، ۳۸ و فضای باز محصولات و خدمات خود را عرضه کردند.
صنایع غذایی، یکی از بالنده‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور، طی چند دهه، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. حضور ده‌ها برند جدید در این نمایشگاه که محصولات غذایی صادراتی را عرضه می‌کردند، گواه پویایی این صنعت بود.
همچنین چندین کارخانه سازنده ماشین‌آلات صنایع غذایی، خبر از پیشرفت دانش فنی و ارتقای فناوری ساخت در این رشته می‌داد.


زنجیره اتصال صنایع غذایی به بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی، خود موجب تحول آنها نیز می‌شود.
در این میان صنعت چاپ و بسته‌بندی به مثابه پای ثابت فرآیند تولید و بخش مؤثر در توزیع و فروش در این نمایشگاه در اغلب غرفه‌ها جلوه‌گری داشت. تقریباً همه محصولات با بسته‌بندی‌ها و چاپ‌های زیبا، عرضه شده بودند. اما حضور چاپکاران چندان چشمگیر نبود.
در غرفه‌های مختلف انواع بسته‌بندی‌های کاغذی، مقوایی، فیلمی، فلزی، پلاستیکی، ظروف لبنی و IML و بطری و قوطی و جعبه هر کدام با لیبل‌ها و چاپ‌های مخصوص به خود، به نمایش گذاشته شده بود. از این نظر، نمایشگاه صنایع غذایی، پیش از این که مواد غذایی را به نمایش بگذارد، کارهای چاپی را در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته بود.
حاصل کار چاپخانه‌های لیبل، چاپ لفاف(فلکسو و گراور)، چاپخانه‌های افستی، کارهای ویژه سیلک اسکرین و کارتن‌سازی‌ها نمایشگاه را زینت بخشیده بود. همچنین نتیجه کار واحدهای مختلف پیش از چاپ و پس از چاپ به‌ویژه سلفون‌کشی و ورنی UV و طلاکوب و غیره، چشم‌ها را خیره می‌کرد.
ناگفته نماند که پیشرفت کار طراحان نیز به‌ویژه درکارهای صادراتی محسوس بود.

شکلات و شیرینی
نمایشگاه شیرینی و شکلات در بیستمین دوره خود و با وجود محدودیت‌های کرونا و به تأخیر افتادن، در قد و قواره‌ای قابل قبول برگزار شد. بازیگران این صنعت در عین حالی که از نظر حرفه‌ای در شمار صنایع غذایی هستند، نوعی استقلال و تشکل صنفی مخصوص به خود را دارند.
طیف وسیعی از مشتریان و بازدیدکنندگان نمایشگاه شیرینی و شکلات، در واقع همان بازدیدکنندگان نمایشگاه آگروفود بودند، بیش از ۱۹۰ شرکت در ۷ سالن و فضای باز نمایشگاه حضور داشتند و محصولات دوست داشتنی خود را به نمایش گذاشتند.
در کنار شرکت‌های بزرگ صنعتی، برخی شرکت‌های کوچک دیده می‌شد، همچنین به موازات فرآورده‌های صنعتی؛ محصولات محلی و فرآورده‌های کارگاه‌های کوچک‌تر نیز به چشم می‌خورد.
همان‌طور که انتظار می‌رفت، نمونه کارهای بسیار خوبی در بسته‌بندی‌ها و چاپ جعبه‌ّهای شکلات و انواع محصولات، جلب توجه می‌کرد. هرچند غرفه‌های مربوط به شرکت‌های چاپی، چندان به چشم نمی‌آمدند.
غرفه ماهنامه صنعت چاپ در سالن ۴۱، در این نمایشگاه و در همسایگی غرب کارتن، میزبان مهمانانی از خانواده چاپ بود.


ویژگی‌های مشترک هر دو نمایشگاه
* شرکت‌های بزرگ و متوسط در این نمایشگاه‌ها سلیقه خوبی برای غرفه‌آرایی و دکوراسیون غرفه به خرج داده بودند. اغلب غرفه‌ها طراحی و اجرای خوب داشت. همچنین آراستگی و آمادگی غرفه‌داران برای برخورد با مراجعه‌کنندگان و مهارت‌های ارتباطی در جلب مشتریان، به چشم می‌خورد.
* برندهای محلی و محصولاتی که در تهران کمتر به چشم می‌خورند، در این نمایشگاه فرصتی برای عرضه پیدا کردند و آن‌طور که مسئولان برخی از غرفه‌ها می‌گفتند، این نمایشگاه فرصت خوبی برای معرفی آنها و جلب مشتریان بود.
همچنین بعضی برندها که فقط در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شوند، اینجا مجال نمایش عمومی پیدا کردند.
* در هر دو شاخه غذایی و شیرینی و شکلات، کیفیت بسته‌بندی‌ها رضایت‌بخش بود و نشان از اهمیت همکاری خانواده چاپ با این دو صنعت داشت.
* گسترش بسته‌بندی حتی در محصولات با حجم تولید پایین و در شهرستان‌های کوچک نیز چشمگیر بود. محصولاتی مانند هل و ادویه‌ها و چیزهایی از این قبیل هم در بسته‌بندی‌های کوچک و چشم‌نواز و به مراتب بهتر از سال‌های گذشته ظاهر شدند.
* در نمایشگاه امسال برخلاف سال‌های گذشته، از بچه‌ها و کسانی که تنها برای گرفتن اشانتیون به نمایشگاه می‌آمدند، خبری نبود، یعنی بسیار کم بود، در عوض فرصت بهتری برای کارشناسان و متخصصان فراهم آمده بود و مراجعه‌کنندگان و صاحبان غرفه‌ها، فارغ از بعضی مراجعات وقت‌گیر، فرصت بهتری برای مذاکره تجاری و تبادل نظر داشتند.
* نکته مهم دیگر این که رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا در همه سالن‌ها و در همه روزها و ساعات نمایشگاه، به یک نسبت رعایت نمی‌شد. در مواردی شاهد سهل‌انگاری‌هایی از سوی بازدیدکنندگان بودیم که کسی هم به آنها تذکر نمی‌داد. انشاالله که به خیر گذشته باشد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید