گشتی در غرفه‌های نهمین نمایشگاه

0
769

غرفه‌های نمایشگاه به دو گروه اساسی اختصاص داشته یکی صنایع غذایی و دیگری چاپ و بسته‌بندی، علاوه بر این‌ها چند شرکت صنعتی و تهویه و آزمایشگاه و غیره هم بودند که محصولاتشان می‌تواند مورد استفاده این دو گروه قرار گیرد.
این گزارش به بخش چاپ و بسته‌بندی نظر دارد.
در نگاهی کلی نسبت به دوره‌های گذشته در این نمایشگاه، شاهد افزایش چاپ لفاف و کاهش کارتن‌سازی‌ها هستیم.
در زمینه چاپ لفاف و چند لایه‌ها این چاپخانه‌ها جلب توجه می‌کردند.
مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس، گلستان خرسند یزد، نگار چاپ زاگرس، سپهر کویر یزد، اصفهان مقدم. فراچاپ و امیرچاپ.
این چاپخانه آخری یعنی امیرچاپ، یکی از همان مدیران جوانی است که در مقدمه اشاره کردیم. امیرچاپ با آریا فیلم، غرفه‌ای مشترک و بزرگ داشتند.
دو برادر جوان، مدیریت این دو واحد را در اختیار دارند. شرکت آرادپک اراک را که چاپ بسته‌بندی اسپتیک (تتراپک) را ارائه می‌دهد نیز باید در این مجموعه مورد توجه قرار گیرد.
چاپ جعبه‌های مقوایی نیز از بخش‌های پربار نمایشگاه بود. از چاپخانه‌های مشهدی، چاپ ملل، نامی نقش شرق و آستان قدس بیشتر به چشم می‌آمدند و از چاپخانه‌های خارج استان، رما پک با جعبه‌های متنوع شکلات، واحدی شناخته شده و فعال در این نمایشگاه بود.
چاپ لیبل که این روزها در سراسر کشور، محور بحث‌های متنوع بوده است، در این نمایشگاه هم جای خاص خود را دارد. چاپ پویش، آذر تایماز و پاسارگاد پلیمر صنعت در این گروه جای می‌گیرند، که علاوه بر لیبل‌های پشت چسبدار، ظروف IML را نیز باید در این بخش جای داد. ظروف چاپ شده و IML در غرفه‌های شقایق و پریما پلاستیک پارس جلوه می‌کرد.
قوطی فلزی نیز به لطف حضور شرکت‌های نیکان فلز پاسارگاد شرق و آریا حضوری هر چند کم تعداد، اما چشمگیر داشت.
ماشین‌سازی چاپ و بسته‌بندی
مشهد به یک ماشین ساز با سابقه، شناخته شده است، گشتا صنعت مشهد که غرفه‌ای بزرگ محصولات خوش پرداخت خود را به نمایش گذاشته بود.
ماشین‌آلات چاپ و بسته‌بندی جابری هم محصولات خود را ارائه داده بود. اما از این دو که بگذریم، چندین شرکت ارائه دهنده جت پرینتر حضور داشتند که تعداد آن‌ها نسبت به سایر بخش‌ها قابل توجه بود:
آریا کاج یکاپک / آسیا تاک توس/ پارس چاپگر اسپادانا / زرین افشان آریا / سوپیشی / ویژن پیک.


تولید مواد مصرفی
در این نمایشگاه چندین شرکت در شاخه تولید، فیلم‌های بسته‌بندی و تولید مرکب حضور داشتند:
فیلم‌های بسته‌‌بندی در غرفه آریا فیلم که شرکتی جدید و پیشرو در مشهد است، به چشم می‌خورد. این شرکت با مدیریت جوان و نوگرا، پتانسیل خوبی از خود نشان داد. شرکت‌های با سابقه‌تر از شهرهای دیگر به نمایشگاه مشهد آمده بودند:
پاسارگاد پلیمر صنعت، سپهر کویر یزد PE، فیلم‌های بسته‌بندی البرز
مرکب و جوهر هم بیشتر یادآور غیبت آلتین نام‌آور بود که شرکتی پرآوازه مستقر در مشهد است ولی در این نمایشگاه حضور نداشت. دو شرکت فرگوش رنگ پارس و رایا شقایق سرآمد، حضوری فعال در ارائه جوهر و مرکب داشتند.
محصولات کاغذی هم جای خاص داشتند. کاغذ زرنگارین آراد، کیان آریانا، لیوان کاغذی مهر و …
اگر بشود تقویم و بعضی هدایای تبلیغاتی را هم در این گروه قرارداد باید از دیدار هدیه ایرانیان هم نام ببریم که همراه با چاپ پارت غرفه جذابی داشتند.
شرکت‌های بازرگانی که همیشه یک پای اصلی هر نمایشگاهی هستند، در نمایشگاه مشهد نیز حضور داشتند. آراد هم خاورمیانه، پارسا ستایش ارغوان توس، توسعه تجهیز مهر آزما طب آسیا، ستاره سهیل سلامت پارس، مدیران بازرگانی قویدل، کوهسار جنوب و شالچیان که این آخری بیشتر به واردات ماشین‌آلات چاپ دیجیتال و اداری مشغول است.

IT و خدمات نرم‌افزاری
یکی از پیشروترین بخش‌های هر صنعتی، مربوط به بخش IT و خدمات نرم‌افزاری است. در صنعت چاپ و بسته‌بندی نیز ارائه سیستم‌های اتوماسیون اداری، برنامه‌های گردش‌کار دیجیتال و نرم‌افزار‌های سفارشات آنلاین هر روز بیشتر از پیش، اهمیت پیدا می‌کنند.
یکی از شرکت‌های معروف که اتفاقاً دفتر آن در مشهد است، شرکت چاپیروس که در نمایشگاه حضور نداشت، از نام‌های شناخته شده در زمینه سفارشات آنلاین است که بیش از هزار چاپخانه در سراسر کشور امکان سفارش آنلاین را میسر ساخته است.
اما پدیده جدید و قابل توجه در زمینه خدمات نرم‌افزاری و سفارشات آنلاین در این نمایشگاه بی شک شرکت سیزپک بود که غرفه‌ای بزرگ و جزیره‌ای داشت و با پرده نمایش بزرگ روند سفارش دادن کار چاپی از سوی مشتری و انتخاب چاپخانه و تعیین قیمت و زمان تحویل و غیره را به بازدیدکنندگان نشان می‌داد.
کیانوش پور خانعلی مدیر عامل سیزپک، درباره این برنامه مفصل توضیح داد که در واقع چیزی شبیه اسنپ در صنعت حمل و نقل است. به این معنی که سیزپک خود هیچ چاپخانه‌ای ندارد ولی همه چاپخانه‌هایی که عضو می‌شوند، در این سامانه خدمات خود را به مشتریان کارهای چاپی بسته‌بندی ارائه می‌دهند. مشتری با ورود به سامانه، نوع کار خود را اعلام می‌کند، برنامه براساس اخرین نرخ موادمصرفی و خدمات و آخرین معاملات انجام شده، قیمت کار را جزء به جزء محاسبه و اعلام می‌کند. سپس چاپخانه‌های مختلف از سراسر کشور برای انجام آن اعلام آمادگی می‌کنند و با توافق طرفین در مورد زمان تحویل، کارها به صورت نقدی انجام می‌شود. با توجه به تنوع کارهای بسته‌بندی و انواع چاپ لفاف و جعبه به روش فلکسو و افست و غیره؛ این برنامه قدری وسیع و پیچده است. پورخانعلی می‌گوید که تیم تخصصی برنامه‌نویسی، چند هزار نفر ساعت روی این اپلیکیشن کار کرده‌اند و هنوز هم در حال توسعه آن هستند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید